Bildet er fra kurs i Seniornett. Foto: Kirsten Moe, Seniornett.

VI MÅ KUNNE STOLE PÅ FAGHANDELEN

KRONIKK: De ansatte i elektronikkbransjen bør arbeide for å ha fornøyde kunder i alle aldre. Tross alt blir det bare flere av oss seniorer i årene som kommer.

Publisert

Når du trenger nye briller går du til optikeren. Du vet at du også kan kjøpe lesebriller i en billigbutikk, men skal du ha briller tilpasset ditt syn og god kvalitet må du til en faghandel. Slik bør det også være for de som trenger ny PC. Kunden må kunne stole på faghandelen. Dessverre er det ikke alltid slik.

Seniornett er en frivillig organisasjon som skal bidra til å øke den digitale kompetansen blant landets seniorer. Som medlem får du også tilgang til gratis datahjelp. Datahjelpen utføres av frivillige og ansatte i Seniornett. Men flere ganger i måneden opplever vi at eldre tar kontakt med oss etter å ha kjøpt datautstyr som PC, nettbrett eller smarttelefon i en faghandel for elektronikk og regelrett blitt lurt av butikken.

Kristin Ruud, Generalsekretær i Seniornett.

Det vanligste lureriet er at kunden har betalt for to eller tre antivirusprogrammer. Det resulterer som oftest i at maskinen blir treig, for antivirusprogrammene prøver å «kaste» hverandre ut. Å betale for antivirusprogram er dumt, for de fleste nettbanker tilbyr slike programmer gratis. Og har du PC med Windows 10 trenger du i utgangspunktet ikke antivirusprogram i det hele tatt.

Vi opplever også eldre som har kjøpt «ny» PC som viser seg å være brukt, men som de betalte full pris for. Og kunder som har kjøpt utgått modell, også den til full pris. Men det vanligste er nok at de har kjøpt en for dyr og avansert maskin til behovet.

Ikke alle ansatte i butikkene informerer om fordeler og ulemper med ulike typer nettbrett og operativsystemer. Eller butikkene overselger andre produkter, som den eldre damen bosatt i en liten leilighet som ble prakket på en strømavtale som ga henne dyrere strøm enn hun hadde.

Grelt eksempel

Nylig skrev TV2 om Barbro som kom inn på en Power-butikk i Oslo med sin gamle laptop. Hun fikk den ikke til å virke. Den ansatte i butikken viste henne hvor hun slo på PC-en og dermed virket maskinen igjen.

De ansatte i elektronikk-bransjen bør arbeide for å ha fornøyde kunder i alle aldre

Her burde historien ha sluttet. For Barbro var begynt å bli litt «rørete». Men dessverre klarte butikken å overtale Barbro til å kjøpe oppdateringer og supportavtaler til 3 600 kroner. Som da det var installert gjorde at den gamle maskinen sluttet å virke. På toppen av det hele nektet butikken å heve kjøpet når familien til Barbro tok kontakt med kundesenteret.

Sånn skal det ikke være!

Digitaliseringen av Norge er gjennomgripende. Det er få, om noen, som i dagens samfunn klarer seg uten digitale tjenester. Samtidig har det aldri vært større tilbud på digitale produkter enn nå. Det enorme utvalget med de mange valgene gjør det vanskeligere for den godt voksne kunden å vite hva de skal ha. Husk dette er kunder som vokste opp med tellerskritt, fjerntakst og venteliste for å få fasttelefon. Datapakker og prosessorer blir for de aller fleste av dem bare abstrakte størrelser.

Jeg tror nok du får brukt dine evner som selger når du får en godt voksen kunde inn i avdelingen for datautstyr. Her gjelder det å ha god menneskekunnskap slik at du får en fornøyd kunde. Det er kanskje fristende å selge en litt dyrere datamaskin, med noen ekstra programmer til en som ikke vil avsløre deg. Problemet er jo at kunden gjerne har barn, barnebarn og kanskje medlemskap i Seniornett. Norge er et lite land, og verdt å tenke på at kunden kanskje er tanten til sjefen din. Ikke like kult da å ha solgt henne noe hun slett ikke trenger.

Hva vi ønsker oss

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2019, som ble distribuert 9. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Vi i Seniornett ønsker at det skal være trygt for eldre å oppsøke faghandelen for elektronikk. Og som har selgere som klarer å sette seg inn i eldres digitale behov. Noen trenger kanskje et nettbrett, mens noen fortsatt ønsker seg PC. Men det er ikke sikkert at kunden har behov for den råeste ytelsen. Vi trenger ansatte i elektronikkbransjen som setter sin yrkesstolthet inn på å ha fornøyde kunder. Tross alt blir det bare flere av oss seniorer i årene som kommer.

Powered by Labrador CMS