Fra venstre Rebecca Ward (Audio-Technica Limited), Owe Bergsten (Bergsala Holding) og Jonas Turitz (Bergsala Handic) med Audio-Technica ATH-S200BT. Pris: 69 euro. Foto: Stian Sønsteng
ATH-DSR5BT har Audio-Technicas egen Pure Digital Driver-system, som skal overføre lyden heldigitalt fra kilde til driver. Pris: 400 euro. Foto: Audio-Technica
Audio-Technica ATH-ANC700BT har QuietPoint støyreduksjon, og en brukstid på 25 timer med denne og blåtann. 40 mm drivere. Pris: 220 euro. Foto: Audio-Technica
Audio-Technica ATH-S200BT kommer i sort, hvitt, sort/rødt og grått/blått. Foto: Audio-Technica
Audio-Technica ATH-S200BT kommer i sort, hvitt, sort/rødt og grått/blått. Foto: Audio-Technica
Audio-Technica ATH-S200BT kommer i sort, hvitt, sort/rødt og grått/blått. Foto: Audio-Technica
Audio-Technica ATH-S200BT kommer i sort, hvitt, sort/rødt og grått/blått. Foto: Audio-Technica
Sportsørepluggene Audio-Technica ATH-SPORT70BT. Pris: 130 euro. Foto: Audio-Technica

VIKTIG HODETELFON FOR BERGSALA

– Audio-Technica ATH-S200BT er en hodetelefon vi har ventet på, siden den fyller et viktig hull i sortimentet, sier Jonas Turitz i Bergsala Handic.

Han er administrerende direktør i datterselskapet til Bergsala Holding AB, og vi møter ham hos japanske Audio-Technica på CES-messen i Las Vegas.

– Ikke minst viktig er det at dette er japansk kvalitet, sier Owe Bergsten, som er daglig leder og eier av Bergsala Holding.

Bergsala Handic har hatt Audio-Technica i porteføljen i åtte år, og Bergsten innrømmer at det er en utfordring å begynne med et nytt merke.

Vi ønsker å etablere Audio-Technica som et at de store merkene i Norden

– Men, når produktene er gode er det bare å ta det steg for steg, sier Bergsten.

– Hvor langt er dere kommet?

– Vi har en god økning hvert år, og nå kommer de med et fantastisk sortiment vi har store forventninger til. Det er viktig å huske at Audio-Technica i hjemmemarkedet Japan er større enn Sony når det gjelder hodetelefoner, sier Bergsten.

Turitz sier de nye hodetelefonene S200BT med sin pris på 69 euro plasserer seg på et svært viktig prispunkt.

Spiller 40 timer

– Dette er et kommersielt produkt vi ønsker å gå bredt ut med, og vi forventer at salget blir godt. Audio-Technicas hodetelefoner koster ofte fra 1.500 til 2.000 kroner eller høyere, så dette blir en god innstegsmodell for å gjøre merket kjent, sier Turitz.

Rebecca Ward er europeisk PR-sjef i Audio-Technica Limited, som har hovedkontor i Leeds i England.

– S200BT gjør god lyd tilgjengelig for mange. Batteritiden er 40 timer, de veier med sine 190 gram lite, og har en nydesignet 40 mm driver, sier Ward til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvilken posisjon har dere i Europa?

– Salget av våre platespillere er økende, og er en viktig kategori for oss. Her på CES lanserer vi fem hodetelefoner, alle med blåtann, og vi ligger langt fremme med våre Hi-Res Audio-modeller. Vi er trygge på at vi nå tilbyr trådløse hodetelefoner med den gode lydkvaliteten vi er kjent for i de kablede modellene, sier Ward.

Hun sier de er godt fornøyde med de ulike modellene de kan tilby i de ulike prisgruppene.

Audio-Technica Limited håndterer produktene til både forbruker- og det profesjonelle markedet i Europa.

Royal Blood

– Studioproduktene våre er både mikrofoner og hodetelefoner, og vi brukes av kjente artister som Rudimental og Royal Blood. Til forbrukermarkedet leverer vi som nevnt platespillere, samt hodetelefoner opp til den ypperste klassen, sier Ward.

– Hvor store er de to forretningsområdene i forhold til hverandre?

– Den profesjonelle delen har vært godt etablert siden 80-tallet, og vi har de senere årene vokst innen forbrukermarkedet i og med den økende populariteten til vinylplatene. Det kommer oss til gode at folk flest igjen er begynt å legge vekt på lydkvaliteten, at de er begynt å utforske lyd og gjerne har flere hodetelefoner til ulik bruk, og her ser vi en solid vekst, sier Ward.

Jonas Turitz i Bergsala Handic sier Audio-Technica er et viktig varemerke for dem, med god vekst.

– Vi ønsker å etablere Audio-Technica som et at de store merkene i Norden, sier Turitz til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvordan vil du beskrive produktene deres?

– De har en unik posisjon, siden de kombinerer selskapets historie med nyutviklet teknologi, og skiller seg ut i markedet, sier Turitz.

Til toppen