Norge har pr. i dag dekning i på mest folkerike stedene, og når ut til 80 prosent av befolkningen. Kjørerutene over fjellet er det verre med.

VIKTIGE DAB-VALG TIL BILEN

– Det er flere ting handelen og forbrukerne bør tenke på når det gjelder å få dab-signalene inn i bilene, sier Jarle Ruud i Digitalradio Norge.

– Hele 18 av de 20 mest populære bilmodellene har i dag dab-radio som standard- eller tilleggsutstyr. For dem med biler med FM-radio finnes det en rekke adaptermodeller, hvis man ikke vil sette inn en ny dab-radio, sier markedssjef Jarle Ruud i Digitalradio Norge AS.

Selskapet har i oppdrag å sikre en smidig overgang til digital radio for landets radiolyttere og radiobransjen, og ble stiftet 10. november 2009. I dag eies Digitalradio Norge av P4 og NRK, og har et tett samarbeid med SBS Radio.

For dem som kjører mye og langt, er Service Following en funksjon man bør legge vekt på

Ruud deler adapterne inn i tre typer; de enkleste man bare plugger i, semi-integrerte som er mer diskrete men krever montering, samt fullintegrerte.

– Det finnes i dag adaptere for godt under tusenlappen, mens de mest brukervennlige med best radiomottak koster noe mer. I de rimeligste adapterne sendes lyden til radioen via et FM-signal, og kvaliteten på denne overføringen varierer fra produkt til produkt, sier Ruud.

 

Den viktige antennen

De fullintegrerte adapterne henvender seg til de med nyere og gjerne litt dyrere biler.

– Dette er en tilnærmet usynlig løsning, med mulig unntak for antennen. De semi-integrerte har en ekstra styringsenhet, og signalet fra disse koples til hovedanlegget via FM, aux-kabel eller USB. Det finnes også andre løsninger som plasserer seg mellom de tre hovedkategoriene vi har delt adapterne inn i, sier Ruud.

Ruud legger vekt på antennen, og sier denne er avgjørende for godt mottak.

– Det finnes ulike typer, og montering i side- eller bakrute er et godt alternativ til frontruten. En utvendig montert antenne er vesentlig bedre enn innvendig, og det finnes blant annet antennepisk for vindusmontering, sier Ruud.

 

Service Following (SF)

En funksjon ikke alle adaptere har, erService Following (SF). Uten denne, eller med denne deaktivert, vil man måtte velge ny frekvens for NRK-kanaleneved kjøring fra én dab-region til en annen.

– På dab som FM sender NRK lokalt innhold på radio, og nettene er derfor delt inn i regioner. Disse gjør det mulig for NRK å sende lokalt innhold fra så å si hvert fylke. De aller fleste biler med dab, og mange dab-adaptere, har SF-funksjonen som automatisk bytter sendere under kjøring. Fra FM-radioene kjenner vi den tilsvarende funksjonen RDS, sier Ruud.

Han understreker at for det kommersielle nettet ikke benyttes regionale sendinger, og at samme frekvens der gjelder over hele landet.

– Hvor viktig er Service Following-funksjonen?

– For dem som kjører mye og langt og lytter til NRK, er dette noe man bør legge vekt på. I verste fall kan man bli nødt til å flere ganger søke etter riktig frekvens hvis man kjører langs to dab-regioner, sier Ruud.

   

 

Les også:

Nå sjekkes DAB-tilbudet for bil

DAB-nettet klart til høsten

Seniorrådgiver Line Langnes i Medietilsynet sier fire av fem krav for slukking av FM-båndet nå er oppfylt.
Fra monteringen av dab-senderne på Viktjernåsen i Trøgstad i Østfold. Foto: Norkring
Digitalradio Norge, her ved markedssjef Jarle Ruud, har satt sitt godkjentstempel på monteringskurset AutoHifi skal lansere. Foto: Tore Guriby
Til toppen