Produktmarkedssjef Robert Widerström viser en prototyp på neste års modell i serien Ultra Slim. Kabinettet er en tomme tykt og skjermstørrelsen er 52 tommer.

VIL BLI STØRST PÅ FULL HD

Samsung signaliserer fortsatt fokus på bildekvalitet. Den koreanske produsenten vil bli størst på skjermer med full HD-oppløsning.

Plasma og LCD går hånd i hånd hos Samsung. TV-skjermene i den store hallen viste oppløsning som god, bedre, best og kabinetter som tynn, tynnere, tynnest. Samsung vil fortsatt være blant de største og ledende innen produksjon av flatskjerm, og de hadde en av de største utstillingene på IFA. Målet er å bli størst innen segmentet full HD. Ikke nok med det: på IFA viste de en 82-tommers skjerm med oppløsning 4K, og en OLED-skjerm på 31 tommer viser veien fremover.

– På årets IFA viser vi fire medieløsninger for TV. Det ene er PC-innhold, som nå kan hentes direkte fra nettverkstilkopling til TV. Dette gir tilgang til alt av innhold innen film, bilder og video. Alt du har liggende på en PC kan du vise direkte på TV. Samsung kaller løsningen DNLA (Digital Living Network Alliance), sier Paal Jansen, salgssjef i Samsung Electronics Nordic AB.

Den andre medieløsningen kalles Wise Link Pro. Dette er en videreføring av den tidligere USB-funksjonen Samsung TVene hadde. Nå er funksjonene tilpasset 2.0 versjonen av USB-teknologien. Det betyr at alt av innhold på et USB-minne kan spilles direkte av på TVen. Medieløsning nummer tre kalles Content Library, innholdsbibliotek. Det går på å utnytte programinnhold som allerede er lastet ned i TV-apparatets minne. Muligheten er å hente ut alt av funksjoner som ligger i disse programmene, for eksempel treningsprogrammer, oppskrifter og bilder.

– Det spennende med denne løsningen er også muligheten til å laste ned nytt innhold. Denne bibliotekfunksjonen vil vi utvikle videre, sier Jansen.

Med nedlastingsmulighetene kan bibliotekfunksjonen også kombineres med de mulighetene Wise Link gir. Den fjerde medieløsningen kalles Info Live. her har Samsung et samarbeid med Yahoo. Samarbeidet går på automatisk nedlasting av mange typer informasjon, for eksempel børsnoteringer og nyheter. Med et enkelt tastetrykk på fjernkontrollen har du mulighet til å få masse informasjon gjennom Yahoos søkeportal.

Tallfestede modellserier

Samsungs nye produktlinjer er navngitt ved hjelp av tallsystemer i stedet for de tidligere bokstavkombinasjonene. Fra denne våren heter modellseriene 4, 5, 6, 7, 8 og 9, der laveste tall angir lavest spesifisert serie. Litt slik vi er vant til fra BMWs bilmodeller. Sesongens LCD-serier er navngitt fra 4 til 9, mens plasmaseriene har betegnelsen 4 og 5 som senere blir bygd på med seriene 6 og 7.

4-serien er den eneste som i dag har laveste grad av HD-oppløsning, HD Ready. Alle de andre seriene har skjerm med full HD. Fra serie 6 og oppover er den nye betegnelsen Crystal Clear.

- 6-serien har blitt en stor suksess for oss omsetningsmessig i Norge. Vi var spente på hvordan den ville bli mottatt på markedet. Denne serien kommer i skjermstørrelse fra 19 til 52 tommer, sier Jansen.

Plasma og OLED

– Det spesielle med de nye seriene 7, 8 og 9 er at vi legger til mer innhold. Medieløsninger finnes i alle disse seriene, sier produktmarkedssjef Robert Widerström.

Kjennetegnet på de nye seriene er at det er flest modeller med stor skjerm. Widerström forteller at Samsungs omsetning av TVer med 40-tommers skjerm nå er like stor som salget av 32-tommere. 8-serien som har tynne kabinetter, blir lansert i oktober.

Med 9-serien tar steget opp til LED baklys. Her er også alle medieløsninger integrert i apparatene. Dermed blir 9-serien flaggskipet i Samsungs LCD utvalg. Samsung-ledelsen legger også vekt på at markedet for plasma øker i Norden. Den koreanske produsenten satser også stort på dette segmentet og lager både LCD- og plasmapanelene selv.

– Vi går også over til tallfestede modellserier på plasma. Skille mellom de ulike seriene går på design. 6- og 7-serien er det vi kaller for Crystal Design, og 7-serien har også Media Solution. Begge seriene har full HD. Slim-trenden går også på plasma. Neste år vil vi lansere Ultra Slim-modeller med apparater som bare er drøyt to cm tykke, forteller Widerström.

Samsung kaller sitt konsept for Slim without compromise. Det betyr at apparatet skal inneholde all elektronikk og gode høyttalere, selv om kabinettet er tynt.

OLED kaller Widerström for en interessant teknologi som Samsung arbeider meget seriøst med. Som nevnt viste de en 31-tommers modell på IFA.

– Fordelene med OLED er at du får en utrolig god kontrast, bedre farger, meget tynn skjerm og en TV som bruker lite energi. Vi planlegger å lansere OLED-TV med skjermstørrelse rundt 30 tommer rundt 2010, sier Widerström.

Grenseløs opplevelse

På den internasjonale pressekonferansen Samsung holdt på IFA snakket ledelsen om konsernets strategi Seamless Experiense, grenseløs opplevelse.

– Med det mener vi at alle produkter skal kunne koples sammen på en enkel måte og bruke samme fjernkontroll. Media Solution er et eksempel på dette. Man kan få informasjon direkte fra internett og ha fordel av informasjon som er ferdig lagret i TV-apparatets minne. Alt skal bli enklere å bruke, sier Widerstöm.

Samsung satser på å bli ledende innen BD-teknologi. Her er den nye spilleren BD-P1500. Pris: 3.000,-
Samsungs 8-serie LCD kommer i 40, 46 og 52 tommer. Kabinettykkelsen er 44 millimeter.
Til toppen