Hans Olav Hole country manager hos Bang & Olufsen AS med BeoSound 900 som en del av multimedieanlegget i huset i Kalvesund. Foto: Erik Andersen.

Viser B&O i 1.200 kvadratmeter luksus

På en kolle i Kalvesund utenfor Arendal med vid havutsikt er et av Sørlandets flotteste hus tatt i bruk som en visningsbolig i samarbeid med husets leverandører. Bang & Olufsen er en av dem.

Kenneth Olsens Inspirasjonsbolig ble av lokalavisen karakterisert som 1.200 kvadratmeter med luksus. Det stemmer. Huset, som ble ferdigstilt i begynnelsen av november kan uten tvil karakteriseres som et av de flotteste i denne delen av landet med 1.200 kvadratmeter flate, 51 rom, ni bad og seks kjøkken. Byggekostnadene skal ligge på rundt 40 millioner kroner.

 

Så er det da også mer enn en vanlig bolig. Kenneth Olsen er en av områdets entreprenører med base både i Arendal og Søgne lenger sør. Han og firmaet hans har kjøpt opp attraktive tomter i disse områdene. Huset i Kalvesund er bygd som en demonstrasjonsbolig. 40 til 50 av leverandørene til boligen som inkluderer det meste fra grunnarbeider til tekstiler, møbler og multimedieanlegg har inngått avtale om å bruke huset som demonstrasjonssted for sine produkter. Det betyr at de kan leie seg inn i huset med gjester og kunder for å vise hvordan produktene deres virker i praksis.

 

 

 

BeoLiving

Huset i Kalvesund har Norges første BeoLiving-rom. I tillegg er det Bang & Olufsen-produkter i nesten alle rom med tilhørende lyd- og bildekommunikasjon. Alt kan fjernstyres med kontroller fra hvert enkelt rom.

 

– Dette huset har et perspektiv som går langt utenfor det vi snakker om når det gjelder opplevelser. Det har vi allerede fått understreket med den enorme interessen fra presse og næringsliv huset har fått. Det viser at konseptet blir lagt merke til langt utover lokalområdet, sier country manager Hans Olav Hole i Bang & Olufsen AS.

 

Han karakteriserer installasjonene i Kalvesund som en drøm for de som arbeider med Bang & Olufsen. Spesielt legger han vekt på hvordan produktene har blitt integrert som en naturlig del av et hjem og produktene satt inn i en luksuriøs ramme.

 

– Dette svarer så absolutt til forventningene våre om å leve med Bang & Olufsen-produkter. Man kan jo alltid diskutere meninger om innredning. Det er forskjellig fra person til person. Men hvis man tenker på løsningene og måten det har blitt gjort på her, synes jeg det er utrolig elegant, sier han.

 

 

 

Ny Bang & Olufsen-butikk

1. desember åpner Bang & Olufsen ny forretning i Kristiansand sentrum med Dagfinn Galdal som daglig leder. Også han har store forventninger til huset i Kalvesund, som ligger en og en halv times kjørertur fra Kristiansand.

 

– Her ønsker vi å profilere Bang & Olufsens produkter i et integrert miljø. Det skal gi følelsen av å sitte i din egen stue med riktigere miljø enn du vil få i en butikk, sier Galdal.

 

Han ser på visningshuset som en del av sin forretningsvirksomhet. Totalt blir dette et utvidet butikkonsept som en kombinasjon av en Bang & Olufsen-forretning og et BeoLiving opplevelsessenter. Hele Bang & Olufsens varesortiment blir vist både i butikken og i Kalvesund. I tillegg har visningshuset et separat demonstrasjonsrom for høyoppløselig video med projektor, 90-tommers lerret og omgivelseslyd. Galdal sier at det jevnlig blir aktuelt å ta med kunder fra Kristiansand til Arendal.

 

– Vi setter av en hel dag til dette. Henter kundene der de bor og kjører til dette huset. Her demonstrerer vi produktene, folk kan nyte opplevelsene før de blir brakt tilbake igjen.

 

Galdal innrømmer at ideen om å bruke huset kom ganske sent i gang, men skjøt fart da de oppdaget at huset ikke inneholdt noen leverandør for lyd- og bildeprodukter.

 

– Da vi tok kontakt med Bang & Olufsens norske ledelse for å høre om de ville være med på konseptet, var de veldig positive. De satte bestemte kriterier. Vi oppfylte det og kombinerte med planene om en ren Bang & Olufsen-butikk i Kristiansand igjen. Nå kan vi kombinere begge forretningsområdene profesjonelt salg og omsetning t il forbruker. Selv har Galdal ingen bransjeerfaring fra tidligere, men røper stor interesse for lyd- og bildeprodukter.

 

 

 

Ikke alene

Den nye Bang & Olufsen blir ikke alene om å selge merket i byen. Den danske fabrikanten har fortsatt samarbeid med Rolfs Elektro og ønsker å fortsette med det. Hole ser det som nyttig tillegg til å ha egen butikk i byen. Spesielt fordi ikke alle automatisk går inn i en Bang & Olufsen-butikk.

 

– Hos Rofs Elektro har vi en typisk butikk-i-butikk-løsning, og da er det enklere for kunder som ser på produktene av ren nysgjerrighet. Han legger vekt på at den nye butikken vil føre til økt oppmerksomhet om merket i Kristiansand-området.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Husets gedigne multimedierom med blant annet fire høyttalere BeoLab 5. TV-apparatet i front er nå erstattet med HD-projektor og 90-tommers lerret.
Detalj fra en dagligstue med høyttalersøylen BeoLab 8000.
Entreprenør Kenneth Olsen og kona Monica Ahnger Olsen eier huset i Kalvesund.
Entreprenør Kenneth Olsen orienterer entusiastisk om husets konstruksjon og interiør til journalister.
I den gedigne hovedstuen er det blant annet installert LCD-TV og lydanlegg i et av hjørnene.
Utsikt fra stuen mot terrassen med svømmebasseng og havet. Du kan nesten se til Danmark.
Daglig leder for den nye Bang & Olufsen butikken i Kristiansand Dagfinn Galdal i samtale med PR- ansvarlig Merete Jørgensen i multimedierommet.
Eksteriør av hus og terrasse i Kalvesund. 1200 kvadratmeter luksus bygd pent inn i terrenget.
Til toppen