26. oktober 2017

Digitalforums høstmøte

  • Fra: 26. oktober 2017
  • Til: 26. oktober 2017
  • Sted: NRK Store Studio Marienlyst, Oslo

VELKOMMEN TIL HØSTENS DIGITALFORUM!

Strømmemarkedet blir mer fragmentert. Disney sier opp sin avtale med Netflix, Amazon og Facebook lager egne tjenester og koplingssalget i Norge er avsluttet. 

Er kabelkutterne blitt flere, og hva vil skje med norsk innhold?

Digitaliseringen gjør at publikum i større grad kan være sine egne TV-sjefer, koplingssalget er opphevet og publikum kan si opp avtalen med TV-distributøren. Samtidig bygges det opp nye tjenester som krever at seerne kjøper flere abonnement for å få innholdet man ønsker. 

Hvordan tilpasser norske innholdsprodusenter og distributører det nye markedet og vil norsk innhold klare seg i den stadig sterkere internasjonale konkurransen?

Hør kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen (bildet, foto: Digitalradio Norge), Vimond-sjef Helge Høibraaten, leder for fastnett og TV i Telenor, Birgit Bjørnsen, administrerende direktør i Altibox, Thomas Skjelbred og flere diskutere framtidens strømmemarked under høstens Digitalforum. 

Program:

0830-0850
NRK møter Netflix med ny, nordisk tv-drama-allianse v/Thor Gjermund Eriksen, kringkastingssjef, NRK.

0850-0910        
Er TV-bransjen i Norge for fokusert på intern konkurranse og   gamle forretningsmodeller? Er vi klare og vet hva vi skal tilby for å få publikum til å fortsette å elske oss i en stadig mer globalinetflixifisert verden også 10 år fra nå? v/Helge Høibraaten, CEO Vimond Media Solutions.

0910-0930
Forbudet mot koplingsslag av TV og bredbånd skulle øke publikums valgfrihet. Hvordan har det gått? v/Finn Myrstad, fagdirektør, Forbrukerrådet.

0930-0950
Publikum elsker norsk innhold, men vi vil gjerne gi dem mer v/Birgit Bjørnsen, leder for fastnett og TV, Telenor.

0950-1010
Hele verden banker på døra til vår hjemmesentral v/Thomas Skjellbred, administrerende direktør Altibox.

1010-1030 Pause

1030-1050
Inn i fremtiden på kundens premisser v/Torbjørn Ellingsen Aamodt, produkt- og innholdsdirektør, GET.

1050-1110
Viaplay skal være ledende på Nordisk drama», v/Vegard Klubbenes Drogseth, leder for Viasat og betal-tv i MTG Norge.

1110-1130
Med fotball, OL-rettigheter og norsk innhold skal Discovery både forlenge den tradisjonelle TV-modellen og bli en viktig strømmeaktør v/Karin Bonde, VP Digital Nordics i Discovery Networks.

1130-1150
Hvordan skal de norske strømmetjenestene overleve i konkurransen med de internasjonale gigantene? Noen erfaringer fra de første månedene i TV2 v/Christian Birkeland, direktør TV2 Sumo.

 1200         Lunsj

DETTE ER FOREDRAGSHOLDERNE:

Thor Gjermund Eriksen er kringkastingssjef i NRK, en stilling han har hatt siden mars 2013. Han har tidligere bl. a vært konsernsjef i Amedia, ansvarlig redaktør i Dagbladet, og politisk redaktør i Aftenposten og Dagbladet. 

Helge Høibraaten er administrerende direktør i Vimond Media Solutions, og har tilbrakt de siste årene i USA. Han var tidligere ansvarlig redaktør og daglig leder i TV 2 Sumo, og har vært administrerende direktør i Mosaikk Media og produsent i Nordisk Film.

Finn Myrstad er fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, og har tidligere vært konsulent, seniorkonsulent og nestleder for Brusselkontoret, et konsulentselskap med spesialkompetanse på forholdet mellom Norge, EU og EØS.

Birgit Bjørnsen er divisjonsdirektør for fastnett og TV i Telenor Norge. Hun har markedsdirektør for bredbånd og fasttelefoni, og har hatt ulike leder- og direktørstillinger innenfor salg, marked og produkt i mobil- og fastnettdivisjonene i Telenor.

Thomas Skjelbred er administrerende direktør i Altibox, en stilling han har innehatt siden januar i år. Han kom fra jobben som teknisk direktør i samme selskap, og har tidligere blant annet jobbet i Telenor i Asia. Skjelbred er utdannet sivilingeniør fra NTNU.

Torbjørn Ellingsen Aamodt er produkt-og innholdsdirektør i Get. Han har en bachelor fra Dalhouse University i Canada og er utdannet siviløkonom fra BI. Han har bakgrunn som konsulent for Accenture, her ble han også nominert til «Årets ledertalent 2012» i E24.

Vegard Drogseth er leder for Viasat og betal-tv i MTG Norge. Han har tidligere jobbet i RiksTV, blant annet som salgs- og CRM-direktør. Drogseth har en bachelor i IT management fra Handelshøyskolen BI, og har også studert ved University College Dublin.

Karin Bonde er VP Digital Nordics i Discovery Networks, hvor hun leder Entertainment Digital-virksomheten i Sverige, Norge og Danmark. Hun har tidligere bl.a vært video-spesialist for YoutTube i Google, daglig leder for Viaplay og jobbet med forretningsutvikling nye medier i Schibsted. Karin Bonde har en mastergrad i økonomi og markedsføring fra Handelshøyskolen i Stockholm.

Christian Birkeland er ny direktør for TV 2 Sumo, en stilling han tiltrådte i april i år. Han sitter også i TV 2s ledergruppe. Birkeland har tidligere vært administrerende direktør i RiksTV. Han er sivilingeniør og har utdannelse fra NTNU i Trondheim. Han har også jobbet 11 år i konsulentselskapet Accenture.



Hold av datoen nå!

Påmelding til cp@elektronikkbransjen.no.

Seminaret koster 990,- per person.
Gratis deltakelse for journalister og studenter. Vennligst merk påmeldingen med "journalist/student."

Vi ønsker velkommen til et spennende møte i høst!

Til toppen