De trådløse hodetelefonene Epos Adapt 660 koster 4.800 kroner. Foto: Epos

SMÅ HENGER ETTER STORE PÅ TEAMS

KRONIKK: Mens vi er verdensmestere i nettbrett og dyre telefoner, skyver en av fem norske ledere kostnadene til kommunikasjonsutstyr over på de ansatte.

Publisert Sist oppdatert

I dag sitter svært unge elever med nettbrett og hjemmeundervisning i stua. Vi yrkesaktive gjør det samme på hjemmekontor. Felles for alle er at de ofte sliter med å forstå alt som blir sagt. Det blir mye støy i møteplattformer som Teams og i rommet du befinner deg i.

Før pandemien kom, tapte hver ansatt 29 minutter i uken på grunn av støy, ifølge våre egne undersøkelser. Det var da mest fra kontoret. Men nå som majoriteten av samtalene våre går over nettet kan støy bli enda mer forstyrrende.

Det er for å spare tid at 45 prosent av lederne har innført Teams, Zoom eller andre verktøy i sine bedrifter. Fire av ti sier det er for å spare penger. Alle ledere (95 prosent) er derimot enige om en ting; de neste investeringene skal gjøres i kommunikasjonsutstyr. Det er det en viktig grunn til.

Lytt til de ansatte

Hjemmekontoret er ikke over ennå. Sannsynligheten er høy for at du selv har hatt minst ett Teams-møte i det siste. Eller kanskje 20? Har du lagt merke til hvor lite givende en samtale blir når du ikke hører hva motparten sier?

Erik Wasa, daglig leder i Epos Norge. Foto: Epos

Derfor burde ledelsen ta større ansvar og sørge for at ansatte ikke må sitte hjemme i stua og skrike til kolleger, eller i verste fall, kundene. Det utgjør en risiko for bedriften.

Undersøkelsen vår viser at 83 prosent globale toppledere sier kommunikasjonsutstyr er blitt mer viktig. Jeg tolker det som et forbedringspotensiale som nå har gått opp som et lys for de fleste. I velstandssamfunnet Norge selger dyre hodetelefoner som varmt hvetebrød, ifølge tall fra Elektronikkbransjen, og viser igjen at vi som vanlig er tidlig ute med å investere i ny teknologi sammenlignet med resten av verden.

Prioriterer gode hodetelefoner

Det som er nytt er at nå 64 prosent av ledere at de støtter en slik utvikling og faktisk går så langt som å si at det er viktigere med gode hodetelefoner enn en kjempebra PC.

Likevel går en femtedel av bedrifter motsatt vei og reduserer innkjøpene fordi de forventer at ansatte tar med sine egne hodetelefoner. Med andre ord skyver de kostnaden over på de ansatte. Jeg mener det er etiske problemstillinger ved en slik praksis. Åpenbart hvor riktig det er at ansatte skal betale for kontorutstyr. Men det er enda viktigere å stille spørsmålet hvordan bedriften da skal få kontroll på et virvar av løsninger, utgifter, programvareoppdateringer og medarbeiderdialog.

Analyseselskapet Gartner sier at ansatte på hjemmekontor mest sannsynligvis vil fortsette å jobbe hjemmefra og hybride arbeidsplasser vil bli mer vanlig. Har du selv opplevd at det kan være greit å være med på mandagsmøtet og møte kolleger, men sitte hjemme og jobbe på tirsdag?

Mer fornøyde kunder

Likevel går en femtedel av bedrifter motsatt vei og reduserer innkjøpene fordi de forventer at ansatte tar med sine egne hodetelefoner

Fremtidssikre deg selv og løft arbeidskulturen. Innen kundeservice er det kjent at god samtalekvalitet fører til mer fornøyde kunder. Men per dags dato er det primært store bedrifter som ligger foran og investerer i høykvalitets utstyr. Ifølge SSB er det bare 817 slike bedrifter i Norge som har over 250 ansatte, av landets 606.642 bedrifter.

Desto flere ansatte en bedrift har, desto høyere er investeringsviljen i utstyr som kan representere en konkurransemessig fordel. De store bedriftene har skjønt at pengene de legger inn i å forbedre kommunikasjonen, er penger godt brukt.

Selv om det er fristende å ta med seg noen billige øreplugger hjemmefra, og jobben gjør alt de kan for å spare penger, kan du ikke se bort fra at dette reduserer produktiviteten. Hva vinner man egentlig da?

Generasjon Z på vei inn i arbeidsstyrken. De vil utgjøre en milliard mennesker innen 2030. 29 prosent av globale toppledere sier de yngre ansatte prioriterer jobber med fleksible arbeidsvilkår. Det er ikke tvil om at framtidens arbeid vil kombinere teknologi med ansikt-til-ansikt. Og det setter krav til kommunikasjonsutstyret vi bruker til daglig.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2021, som ble distribuert 21. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS