I anledning bransjeforeningens 100 års-jubileum i 2024, publiserer vi ti artikler som tar for seg tiår for tiår. Artiklene er små tidsglimt, basert på hva vi har funnet i våre historiske årganger, og samles etter hvert som de publiseres på denne lenken.
Denne artikkelen tar for seg perioden 1954 til 1963, i
bransjeforeningens 100-årige historie.
I 1960 bytter bransjebladet navn, til «Radio-TV» med
undertittel «Handel og service». Under høstens landsmøte i Bergen kommer
forbundet etter, med det nye navnet Norske Radio/TV-handleres Landsforbund.
Snedig nok beholder handlerforbundet dermed den samme forkortelsen som de hadde
hatt siden 1924, da de sammen med leverandørene stiftet Norske Radiohandleres
Landsforening. Siden 1938 har dette vært et rent handlerforbund, med
Radio-Leverandørenes Landsforbund (RLL) som motpart eller medspiller på leverandørsiden.
I forbindelse med fjernsynets inntog blir navnet nå endret, fra Norske
Radiohandleres Landsforbund, som har vært navnet siden 1946.
Annonse
Ikke bare fjernsyn
I årets første utgave av bransjebladet i 1960 omtales
navnebyttet fra Radiohandleren, som hadde vært navnet fra starten i 1937:
I 1960 starter NRK sine offisielle TV-sendinger. Reklamebilde er fra samme år. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo MuseumOslo Museum
Annonse for ny 3D-tone i Radionettes Symfoni-3D på forsiden av Radiohandleren nr. 1/1956.
– Bladet er fortsatt organ for Norske Radiohandleres
Landsforbund, som ivaretar radio- og TV-handlernes interesser. Forbundet har en
egen verkstedgruppe og en egen gruppe for skipsradioforhandlere. Bladet vil få
en særskilt oppgave når det gjelder alt nytt i forbindelse med TV. Hverken
radiohandlerne eller bladet skal imidlertid glemme omsetningen av
radioapparater, båndopptakere, plateskiftere og andre artikler som naturlig
hører inn under bransjen, heter det.
Oppfordringen til tross; på denne tiden er bransjebladet
preget av fjernsynet, og det vies stor plass til NRK og
kringkastingsbudsjettet.
Ett tema er radiostøy fra fjernsynsmottakere, som kan være
sjenerende for kringkastingslyttere i nabolaget. Støyen kommer vesentlig der
apparatet er solgt før NEMKO begynte sin kontroll, hvis fjernsynsapparatet er
direkte importert, eller der det er meget kort avstand mellom fjernsyn- og
radioapparat med ferritantenne.
Annonse
Slaver av teknikken
En godkjenningsordning av TV-fagmenn og
TV-forhandlere kommer på plass samme år, i et samarbeid mellom leverandør- og
handlerforbundene.
Fire år tidligere, i 1954, begynner NRK med tekniske
prøvesendinger for sort/hvitt-TV i Oslo. Noe lenger er de kommet i USA, der
Radio Corporation of America samme år starter produksjonen av
farge-TV-apparater. I 1958 starter NRKs ordinære prøvesendinger, og Dagsrevyen
sendes for første gang. Den 20. august 1960 foretar kong Olav den offisielle
åpningen av NRKs fjernsynssendinger. Statsminister Einar Gerhardsen beroliger
seerne med at det ikke er noen grunn til å være redd fjernsynet, så lenge vi
ikke blir slaver av teknikken. Vi må lære oss å slå av, er budskapet.
1959: Radio og TV-avdelingen ved Olaf T. Ranum's musikkhandel i Trondheim. Ranum er sentralt tillitsvalgt i bransjeforeningen. Foto: Eilif Schrøder/Ringve Musikkmuseum
Høyesterettsadvokat Per Faye-Lund er direktør i RLL fra 1960 til 1979, samt daglig leder for NEL fra 1965. Her er han avbildet i 1979.
To dager senere arrangerer RLL en TV- og radioutstilling på
Festningsplassen i Oslo. Utstillingen åpnes av statsråd Arne Skaug i nærvær av
kongen, og nyansatt RLL-direktør Per Faye-Lund understreker i sin
innledningstale at Landsforbundet er NRK stor takk skyldig for deltakelsen på
utstillingen.
«De fire store» på Festningsplassen er ifølge en artikkel i
bransjebladet Radionette, Tandberg, Blåpunkt og Saba, og utstillingen har over
50.000 besøkende.
Annonse
Kjedene kommer
I 1958 blir Sesam-Serviceringen etablert som en ren
hvitevarekjede. Denne bytter i 2001 navn til Euronics og i 2018 til Elon. I
1960 åpner John Bryhn forretningen Aktuell Elektriske i Oslo. Dette skal
utvikle seg til å bli en kjede med 26 butikker, som med fokus på priser og
rabatter tar markedsandeler. Dette faller ikke i god jord hos konkurrenter og
leverandører, og i bransjebladet omtales Aktuell Elektriske og Møbler A/S og
leverandøren Frigo Norsk, som begge ledes av Bryhn, stort sett med negativt fortegn.
I 1991 tar kreditoren Den norske Bank over kjeden, etter flere store
underskudd, og i 1992 blir kjeden solgt til Elkjøp for én krone.
Elkjøp-kjeden blir etablert i 1962, når 33
forhandlere går sammen om å A/S Elektrokjøp. Samme år blir
Elektroinstallatørenes Innkjøpslag (Eilag) stiftet, og i 1985 skal Eilag ta
over Expert, når kjedens eierselskap Norexpert går konkurs.
1962: Det første styret i A/S Elektrokjøp består av Egil Myhre, Håkon Lunde, Klaus Lefdal og Ole Grønningseter. Foran til høyre direktør Trygve Fjetland.
Tandberg Sølvsuper 6, fra en annonse i Radiohandleren nr. 4/1954. Pris: 515,- og 580,- (i FM-utgave).
Nyhetshungrige soldater under øvelsen Vinter II i 1954, i en annonse for Radionette Kurér, som nå er solgt i over 85.000 enheter. Pris: 388,-
1961: Fra et reklameopptak for Blåpunkt-TV. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
1961: Plakatmotiv for Electrolux' kjøleskap. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
1960: Panorama TV Radio i Haakon VIIs gate 5 i Oslo. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
1960: Standard telefon- og kabelfabrikk viser 21" og 23" under en messe. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
Elektrisk Bureau radio og TV-forretning på C. J. Hambros plass i Oslo i 1960. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
Verkstedet ved Torshov radio og TV-forretning i 1960. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
I 1957 er tyske Saba tilbake på det norske markedet, representert av NEBB (Norsk Elektrisk & Brown Boveri) i Oslo. Villingen-radioen koster i 1959 kr. 840,- Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
1959: Opel Olympia med Philips bilradio. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
Oslo samvirkelags radioavdeling i 1956. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
Kenwood Chef kjøkkenmaskin fra 1957. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
1962: Godkjent forhandler i sving ved Oslo samvirkelags butikk i Storgata 23. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
Adax kjøkkenmikser, bilde fra 1963. Foto: Atelier Rude/Oslo Museum
Evalet vaskemaskiner fra 1960. Foto: Atelier Rude/Oslo Museum
Reklamebilde fra 1959, for Beha stråleovn. Foto: Atelier Rude/Oslo Museum
1960: Transportabel platespiller fra Philips med innebygde høyttalere. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
Konkurranse fra øst
I 1961 går bransjemessen i Berlin igjen av stabelen, etter
et opphold på 22 år. Etter hvert arrangerer handlerforeningen NRL fellesreiser hit,
på det meste med to fulle charterfly fra Fornebu. Også Hannovermessen besøkes,
og i 1968 inkluderer dette «en ukes opphold med sol, sjøbad og fagkurs i
Dubrovnik på Jugoslavias riviera».
I 1963 lanseres kassettspilleren, og året før får
Norsk Acec AS agenturet for Sony. Selskapet ble etablert i 1955 av direktør
Magne Aspelie, fikk i 1958 agenturet for Canon, men det er Sony som skal bli
selskapets viktigste merke, og vi bruker dette som eksempel på konkurransen
norske og europeiske produsenter nå møter fra Østen. I 1979 forteller Aspelie
til bransjebladet at Sony står for to tredeler av omsetningen, der
forbrukeravdelingen selger stereo/hifi, farge-TV, bærbart utstyr og videoutstyr
av typen Betamax.
Vi spoler helt tilbake til 1954, når Norge får sin første
FM-sender, plassert på Voss. På dette tidspunktet er FM-teknologien 21 år, og
det har vært en debatt rundt kostnadene for å gå fra AM til FM. Virkelig fart
på FM-utbyggingen blir det på 60- og 70-tallet.
I 1956 etableres kameraimportøren Odd Aronsen AS. I 1988 begynner
sønnen Knut Aronsen i firmaet, som i 1989 bytter navn til Aronsen AS. I 2010
etablerer selskapet sammen med et dansk og svensk firma Focus Nordic.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2024, som ble distribuert uke 25. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.