Acer lanserer mange nye maskiner i 2022, og har sett kraftig vekst i spillmarkedet. Foto: Acer

ACER VOKSER PÅ SPILL

Acer har lansert en rekke nye PCer i år, og salgssjef Stig-Ove Langø ser særlig vekst innen spillsegmentet, både innen bærbart og stasjonært.

Publisert

Til sammen kommer Acer med 15 nye PCer og en rekke monitorer på starten av 2022.

Det kommer to nye tilskudd til Swift X-serien av tynne, lette og kraftige laptoper med integrert GPU, en 14- og en 16-tommers modell. Acer satser også i kategorien alt-i-ett-PCer med Aspire C27 og Aspire C24, og tre nye chromebooks Spin 513, Spin 315 og Spin 314.

Vil ha grønne produkter

– Et satsingsområde for oss er den nye Vero-serien, hvor vi lanserte de første modellene i fjor. Her står miljø-aspektet høyt og det brukes resirkulert plastikk i chassiset og tastaturet. Produktet er laget slik at det både er resirkulerbart og enkelt å reparere. Vi har nå også lanserte monitorer i serien, og det vil komme flere modeller framover, sier Stig-Ove Langø, nordisk salgssjef i Acer, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han forteller at selskapet lanserte Vero i Norge i samarbeid med Elkjøp like før jul, og var veldig spente på hvilken mottakelse produktene ville få.

Stig-Ove Langø (t.v), nordisk salgssjef i Acer tror på fortsatt gaming-vekst. Her sammen med Robin Frugaard Jørgensen, nordisk nøkkelkundeansvarlig i Acer, ved en tidligere lansering.

– Så langt virker tallene gode, vi har markedsført Vero som et litt grønnere valg, men om det har vært utslagsgivende for kunden vet vikk ikke. Men vi ser de store aktørene etterspør grønnere produkter, og har egne strategier rundt dette, sier Langø.

Innen Acers utvalg av bærbare gaming-maskiner har Triton 500 SE, Helios 300, Acer Nitro 5 alle blitt oppgraderte, det samme gjelder de stasjonære spillmaskinene Predator Orion 5000 og Orion 3000.

Gaming-kategorien har vært et eventyr i 2021. Snittprisen har gått kraftig opp

– Vi har fått en helt ny familie innen desktop gaming, med Orion 3000 og opp til Orion 7000. De har nå fått et nytt design så man ser de er i familie, og maskinene er oppdaterte med siste teknologi som 12. generasjons Intel prosessor, RTX-kort helt opp til 3090, og vi har høye forventninger framover til Orion 3000 som er vår desiderte bestselger, sier Langø.

Kjempevekst tross leveringsproblem

Og det er særlig innen spillkategorien at salgssjefen ser en kraftig vekst i 2021.

– Gaming-kategorien har vært et eventyr i 2021. Snittprisen har gått kraftig opp, og folk velge å kjøpe toppmodellene. Salget har gått veldig bra i alle kategorier, men som så mange andre i 2021 så har vi hatt utfordringer med produksjonen, særlig med tilgangen på de rimeligere CPUene. Og i andre halvår var det en store problemer med logistikken, så salgstallene kunne nok vært enda høyere, sier han.

Og Langø tror trenden vil fortsette inn i 2022.

- Vi har sett en eventyrlig etterspørsel etter gaming generelt gjennom hele pandemien, og snittprisen har gått kraftig opp. Før kjøpte man kanskje en maskin med et GTX-skjermkort, nå skal folk ha RTX. Samtidig har esport får mer og mer oppmerksomhet, og mange har skjønt at gaming har blitt mer akseptert etter hvert som idrettene har blitt stengt ned. Idretten har mistet mange til gaming, sier han.

Acers nye Vero-serie skal være grønnere i både drift og materialvalg. Foto: Acer

Det skjer også ting på chromebook-siden framover i 2022.

– Det er fortsatt bra etterspørsel etter chromebooks, men også her har markedet vært preget av leveranseproblemer. Det er et område hvor vi venter betydelig vekst framover, fortsatt kommer mye av etterspørselen fra skoler og institusjoner, men vi når også konsumentene som vi ha en enkel PC. Google har store planer for chromebook, så 2022 blir et veldig morsomt år, sier Langø.

– Hva mener du preget PC-salget i 2021 mest?

– Trendene for 2021 var en sterk vekst innen gaming, både bærbart og stasjonært, men kanskje særlig innen sistnevnte. Montitormarkedet er fortsatt sterkt etter en kraftig vekst på grunn av hjemmekontor i 2020. 2021 ble dessverre også preget av utfordringer med produksjon og logistikk, og hadde produksjonen gått som normalt ville vi satt en all-time-high på salget i 2021.

Powered by Labrador CMS