Slik vil 22-sesongens Formel1-biler se ut. Foto: AWS
Slik vil 22-sesongens Formel1-biler se ut. Foto: AWS

NESTE F1 DESIGNET I SKYEN

Neste generasjon Formel1-biler er utviklet ved hjelp av en høyytelses databehandlingsplattform (HPC) på Amazon Web Services (AWS).

Publisert

Ifølge en pressemelding fra AWS er det kjørt komplekse simuleringer av turbulensen bak bilene for å analysere hvordan den påvirker bilene som følger, i stedet for å bruke de tradisjonelle vindtunnelene. Analysene ble kjørt på Amazon Elastic Compute Cloud (Amazon EC2) med tusenvis av datakjerner og med Computational Fluid Dynamics (CFD).

Det er første gang bilene vil kjøres på 18 tommers lavprofildekk

– Et konkret resultat er at neste generasjon F1-biler blant annet vil ha et helt nytt karosseridesign med en ny frontvingeform og forenklet fjæring. Det er første gang bilene vil kjøres på 18 tommers lavprofildekk, hvilket i praksis reduserer tapet av såkalt downforce (nedtrykk) når en bil følges tett, heter det i pressemeldingen fra Amazon Web Services (AWS).

Skalerbarheten i AWS skal ha redusert tiden som ble brukt på simuleringene med 80 prosent, fra 60 til 12 timer.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2021, som ble distribuert 11. oktober. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13305/?page=74" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2021, som ble distribuert 11. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS