Full fart da Bård Skogli Holstad (t. v.) og Espen Berger åpnet Eplehuset Hegdehaugsveien. Foto: Stian Sønsteng

EPLEHUSET MED NYTT APPLE-KONSEPT

– Vi åpner i første omgang to butikker med det nye konseptet. Siden vil vi se på erfaringene herfra, før vi eventuelt oppgraderer flere butikker.

Publisert

Det sier administrerende direktør Espen Berger i Eplehuset, når vi den 22. mars møter ham på nyåpningen av Eplehuset Hegdehaugsveien i Oslo.

– Eplehuset er nå en Apple Premium Partner, som er den høyeste sertifiseringen vi kan få i samarbeid med Apple. Denne butikken er den første med det nye konseptet, og før sommeren kommer Solsiden i Trondheim etter, sier Berger til fagbladet Elektronikkbransjen.

Den nye utgaven av Eplehuset Hegdehaugsveien er Norges første Apple Premium Partner-butikk, mens de øvrige 22 Eplehuset-butikkene har Apple-sertifiseringen Premium Reseller.

– Hva er forskjellen?

– Hovedsakelig er det et annet visuelt uttrykk. Produktene er mer i senter av butikken, med Apples økosystem lettere tilgjengelig for demonstrasjon og test, sier Berger.

Butikksjefene Julian Smedshammer Andresen (Ski, f. v.), Therese Svanstrøm (Ullevål) og Synne Steen Hansen (Herkules) i kassa på åpningsdagen. Foto: Stian Sønsteng

– Sortimentet er det samme?

– Det stemmer. Produktene, kompetansen blant de ansatte og prisene er like. Forskjellen ligger i hvordan kundeopplevelsen er lagt opp.

 

Flaggskipbutikk?

– I andre land har Apple sine egne flaggskipbutikker. Er dette det nærmeste vi kommer en slik i Norge?

– Vi har den høyeste sertifiseringen du kan få i samarbeid med Apple, og er dedikert til dette varemerket. Alt vi selger er Apples egne produkter, eller relevant tilbehør og tjenester knyttet til disse. Eplehuset har siden 2002 vært en spesialistforhandler av Apple, vi har en geografisk spredning som dekker hele Norge, så du kan trygt si at vi er stedet for Apple i Norge, sier Berger.

Eplehuset Hegdehaugsveien er den første butikken i Norge med Apple Premium Partner-konseptet. Foto: Stian Sønsteng

– Hvor sterkt står Eplehuset som varemerke?

– Vi har en veldig god kjennskap og ligger på topp som forhandler av Apple-produkter i Norge, med en svært høy tilfredshet i alle våre målinger, både knyttet til salg og service.

– Hvordan har dere fått denne posisjonen?

– Vi har vært her i godt over 20 år, og har alltid hatt fokus på det samme. Vi har brydd oss om kundene og kundeopplevelsen, med en ærlig, oppriktig og lojal tilnærming til dette. Over tid har dette bygd lojalitet, og en veldig god kundetilfredshet, sier Berger.

Butikksjef Bård Skogli Holstad har vært ved Eplehuset Hegdehaugsveien siden åpningen i 2016. Da hadde han allerede tre års fartstid hos Eplehuset, ved de to butikkene i Bergen.

 

Levende gatehandel

– Hvordan vil du beskrive beliggenheten her i Hegdehaugsveien?

Eplehuset Hegdehaugsveien ligger i direkte tilknytning til handlegata Bogstadveien. Foto: Stian Sønsteng

– Vi ligger i direkte tilknytning til Bogstadveien, som er en kjent og travel handlegate, hvor gatehandelen fortsatt lever bra. Rett utenfor ligger en trikkeholdeplass, det er mange bedrifter i området, og vi har mye trafikk gjennom dagen, sier Holstad.

– Hva synes du selv om den nye butikken?

– Jeg er ekstremt stolte av den, og våre mange flotte og kunnskapsrike ansatte som hver dag brenner for å lage gode kundeopplevelser, sier Holstad.

På åpningsdagen står det folk i kø på gaten utenfor.

Dette er en butikk vi har vært godt fornøyde med

– De første stilte seg opp klokka fire i natt. Når vi gjenåpner butikken vil vi feire det, også med gode tilbud til kundene våre, sier Berger.

Han sier det ikke er tilfeldig at nettopp Eplehuset Hegdehaugsveien ble den første med Apple Premium Partner-konseptet.

– Dette er en butikk vi har vært godt fornøyde med, med en fin lokasjon og en lojal kundebase, og vi ønsker derfor å gi den et nytt uttrykk for å løfte kundeopplevelsen ytterligere, sier Berger.

 

Kommersiell leder Mats Tranvåg i Eplehuset. Foto: Stian Sønsteng

160 kvadratmeter

Eplehuset er per i dag den eneste aktøren i Norge som er sertifisert av Apple som en Apple Premium Partner. Dette betyr ifølge en pressemelding at Eplehuset som selskap har oppfylt Apples høyeste nivå av salgs- og serviceautorisasjoner, samt Apples krav om eksponering av produkter og utdanningsnivå hos medarbeiderne.

I Eplehuset Hegdehaugsveien er alt av inventar og innredning endret, med en salgsflate på 160 kvadratmeter, og ifølge pressemeldingen er oppgraderingen i tråd med Eplehusets strategi og visjon om å skape gjentagende betydningsfulle opplevelser.

– Kundeopplevelsen er det viktigste vi bryr oss om, og det nye butikkonseptet bidrar til å skape rom for enda mer begeistring, inspirasjon og kunnskap for kundene våre. Både privatpersoner og bedrifter i alle størrelser skal være trygg på at vi kan finne riktig løsninger til deres behov, sier Berger.

Det var kø utenfor da Eplehuset Hegdehaugsveien hadde nyåpning. Foto: Stian Sønsteng

 

Hele økosystemet

I Eplehuset Hegdehaugsveien kan man få gjort sertifiserte reparasjoner på timen, og avtale tid med deres eksperter for å få hjelp.

– I det nye butikkonseptet legger vi til rette for at kundene i enda større grad skal få oppleve hele Apples økosystem med alt som hører til, og kjenne på den gode opplevelsen det skal innebære å velge Eplehuset, sier kommersiell leder Mats Tranvåg.

I tillegg til 23 fysiske butikker, den 24. åpner ved Jessheim storsenter i august, har Eplehuset i Oslo og Bergen egne servicesenter, nettbutikk med hovedlager i Trondheim, en dedikert bedriftsavdeling, og de er i tillegg en Apple-sertifisert aktør for utdanningsinstitusjoner.

Eplehuset selger også andre varemerker, som Sonos' høyttalersystem. Foto: Stian Sønsteng

Berger sier også Eplehuset har merket at elektronikkmarkedet har vært svakere enn tidligere.

– Vi måtte i fjor ta noen grep for å redusere kostnadene, og er forberedt på at vi fortsatt har noen måneder foran oss før ting snur, sier Berger.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2024, som ble distribuert uke 16. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS