Eric Horstmann (t. .v) i Genelec og Ove Horpestad i Benum flankerer den aktive høyttaleren Genelec S360A. Pris: 40.000,- Foto: Stian Sønsteng

7.1.4 GIR EN EKSTRA DIMENSJON

– De fire høyttalerne i toppen i et 7.1.4-system gir en ekstra dybde. Ikke bare til film, men også til musikk, sier Ove Horpestad i Benum.

Under LLB-messen på Telenor Arena den første uken i mars har Benum et eget rom der de demonstrerer høyttalere fra finske Genelec.

– Vi viser en 7.1.4 flerkanalsrigg som blir brukt til Dolby Atmos og Auro-3D, som er de to store formatene innen film og musikk i multikanalproduksjon, sier produktsjef Ove Horpestad til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvor i Norge finner vi slike system?

– Det er alltid noen entusiaster som har slike. De er selvfølgelig hos dem som mikser filmlyd, og i enkelte kinosaler.

Som senterhøyttaler i systemet har Benum brukt Genelec S360A.

– Dette er en ny og aktiv modell som hovedsakelig er laget for dem som profesjonelt mikser filmlyd, men den kan gjerne også brukes av dem som ønsker en kraftig høyttaler til hjemmekinobruk. Vi har også sett den brukt på utesteder som legger vekt på musikken de spiller, sier Horpestad.

Her er Genelec S360A plassert i Basso Club i Olou i Finland, som er Genelecs hjemland. Foto: Genelec.

Morten Lindberg

Effekten på S360A er 250+100W, den har et 10-tommers basselement og en 1,7-tommers diskant, og prisen er 40.000 kroner.

Totalt regner Horpestad at oppsettet de har på LLB-messen koster i overkant av 400.000 kroner. Her kjører de under hele messen demonstrasjoner, ledet av Eric Horstmann som er lydtekniker og i Genelec regional forretningsutviklings-sjef. Han spiller blant annet to 7.1.4-opptak gjort av den norske lydteknikeren Morten Lindberg.

Det ligger på entusiastnivå

– Han er vel den nordmannen som har flest Grammy-nominasjoner, sier Horpestad.

Et søk på nettet viser at Lindberg ganske riktig er nominert hvert år siden 2007, med unntak av 2008, men til gjengjeld er han de fleste år nominert i flere kategorier.

– Han har dessverre ennå ikke vunnet, men er virkelig banebrytende når det gjelder denne type flerkanalopptak, sier Horpestad.

.4 er viktig

I demonstrasjonen påpeker Horstmann hvor viktige de fire høyttalerne i toppen er også når man spiller rene musikkopptak.

Benums Genelec-rom på LLB-messen, med et 7.1.4-system til i overkant av 400.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng.

– De tar opp en del av lyden fra rommet musikken er innspilt i, og gir en informasjon og en dybde i lytteopplevelsen. Når det gjelder opptakene til Lindberg, plasserer han ofte lytteren midt i orkesteret. Han arrangerer musikerne rundt selve lytteren, i stedet for at man på avstand hører alle musikerne foran seg, sier Horpestad.

– Hva er det minste oppsettet man må ha for å få glede av slike opptak?

– Man bør ha et 7.1.4-system. Selvsagt kan man ha et 5.1- og 7.1-system, men da går man glipp av dybden vi snakket om topphøyttalerne gir.

– Er det et stort marked for slike system?

– Det ligger på entusiastnivå. De som bygger hjemmekinoer med et Dolby Atmos-oppsett vil også få glede av slike musikkopptak.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2019, som ble distribuert 10. april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen