I dagens artikkel på Medier24 sier forbrukerredaktør Bertil Valderhaug i Aftenposten Riks at de sier opp samarbeidsavtalen med Lyd & Bilde om publisering av tester. Skjermdump fra medier24.no

AFTENPOSTEN KUTTER UT LYD & BILDE

I en serie artikler tar Medier24.no opp påstander om at premium-annonsører i magasinet Lyd & Bilde får redaksjonelle fordeler.

Nettavisen Medier24, der Teknisk Ukeblad Media AS er hovedaksjonær med 33,7 prosent, skriver om medier, journalistikk, kommunikasjon, sosiale medier og teknologi. Lørdag 13. oktober publiserte de den første av en serie artikler om magasinet Lyd & Bilde, med denne tittelen: «Reklamekjøp gir redaksjonell synlighet i «Lyd og Bilde»: Leverandører som annonserer, løftes fram i tester».

I dag skriver Medier24 at Aftenposten Riks sier opp samarbeidsavtalen med Lyd & Bilde om publisering av tester i Rikssamarbeidet, som omfatter Aftenposten, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad, Adresseavisen, Sunnmørsposten, iTromsø og Romsdals Budstikke. Bertil Valderhaug,  forbrukerredaktør for Schibsteds sports- og forbrukerstoff i Rikssamarbeidet, skriver i en epost til Medier24 at han opplever testerne i Lyd & Bilde som objektive og seriøse.

– Det vi ikke er like trygge på, er koblingene mellom det redaksjonelle og kommersielle, sier Valderhaug til Medier24.

Lyd & Bilde gis ut av Publish AS, som igjen er eid av Publish Holding AS (80%) og Tor Aavatsmark (20%). Publish AS hadde i 2017 en omsetning på 27 millioner og et resultat på vel 6 millioner kroner.

Tor Aavatsmark er daglig leder i Publish AS, mens Publish Holding AS er eid av Cathrine og Carl Richard Badendyck med 50,06 og 49,94 prosent. Carl Richard Badendyck er styreleder i Publish AS, og uttaler i en av artiklene på Medier24 at de er avhengige av å ha en intim dialog med annonsørene, noe som får Aavatsmark og sjefredaktør Lasse Svendsen til å reagere. I et tilsvar publisert på medier24.no dagen etter, skriver de at det er de og ikke styrelederen som driver selskapet.

I går tok daglig leder Tor Aavatsmark (nederst) og sjefredaktør Lasse Svendsen i en felles uttalelse avstand fra innblandingen til styreleder Richard Badendyck. Skjermdump fra medier24.no.

– Det er tette skott mellom markedsavdelingen og redaksjonen. Vi jobber som uavhengige journalister, uttaler Svendsen i eposten.

Nærmest utpressing

Også produktsjef Christian Åkre i Soundgarden.no er intervjuet i den første artikkelen om saken på Medier24. Det samme er daglig leder Terje Romen i Mono AS. 

Produktsjef Christian Åkre (t .v.) i Soundgarden.no, fotografert på IFA 2017 sammen med daglig leder og eier Jan Inge Solheim. Foto: Stian Sønsteng.

Han sier prisen ble for høy til at de ville fortsette som premium-annonsør, som er begrepet Lyd & Bilde bruker.

Også han sier de ikke har kunnet påvirke testresultater, men at det har vært viktig å få testene publisert hos VG og Aftenposten. VG har ifølge Medier24 ikke publisert innhold fra Lyd & Bilde siden mai i fjor, da de kjøpte konkurrenten Tek.no.

Terje Romen i Mono AS fotografert på CES-messen i 2017 med hodetelefonen Klipsch Reference Premiere. Foto: Stian Sønsteng.

I denne artikkelen publiserer Medier24 også innhold fra en epost-kommunikasjon mellom Mono og Lyd & Bildes nordiske salgs- og markedsdirektør Jesper Roos.

– Jeg opplevde forhandlingene vi nå hadde som ubehagelige, nærmest utpressing, sier Romen til Medier24.

Dette handlet blant annet om at tester med produkter fra selskap som ikke er premiumkunder, havnet bak betalingsmuren. Et par dager senere avviser daglig leder Tor Aavatsmark i en epost til Medier24 koblinger mellom annonsører og redaksjon.

Her har en av våre medarbeidere overskredet sine fullmakter, heter det fra Aavatsmark. 

TV 2 Hjelper deg

Tre dager senere, den 18. oktober, har Medier24 intervjuet daglig leder Jo Petter Kjeldset i Tura Scandinavia. Han uttaler til nettavisen at Lyd & Bilde i mange år har misbrukt sin markedsposisjon,

Jo Petter Kjeldset (t. v.) i Tura Scandinavia fotografert på Euronics' kompetansedager i 2016 sammen med salgsansvarlig Tom Bækkevold. Foto: Marte Ottemo.

 

Fagbladet Elektronikkbransjen har vært i kontakt med sjefredaktør Lasse Svendsen i Lyd & Bilde, for å få en kommentar til hva artikkelserien på Medier24 betyr for dem. Han viser derimot til daglig leder Tor Aavatsmark i utgiverselskapet Publish AS, «siden dette omfatter driften i hele selskapet». På telefon uttaler Aavatsmark:

– Det er fremsatt en rekke påstander i Medier24. Noen er helt feil, andre er rene misforståelser, men det er også belyst forhold vi har beklaget og vil rette opp. Vi vil kommentere saken grundig i en kronikk vi vil be Medier24 å publisere.

Artikkelen du nå leser er skrevet av ansvarlig redaktør i fagbladet Elektronikkbransjen, basert på artiklene på medier24.no. Vi er utgitt av Stiftelsen Elektronikkbransjen, der flere av aktørene som er nevnt er medlemmer, og selskapet HS Media selger på våre vegne annonser til mange av de samme kundene som Lyd & Bilde har. Fagbladet Elektronikkbransjen og den redaksjonelle delen av elektronikkbransjen.no redigeres på uavhengig grunnlag etter prinsippene i Redaktørplakaten og normene i Vær varsom-plakaten. Det vil si at det hos oss ikke er noen kopling mellom redaksjonelt innhold og betalt annonseplass.

Vi har i dag, den 23. oktober, etter en henvendelse fra redaktør og daglig leder i Medier24, Erik Waatland, forkortet artikkelen, da vår opprinnelige versjonen i for stor grad var bygget på artikkelserien til Medier24.

Til toppen