Stadig flere velger mobilen som erstatning for kompaktkameraet. Foto: Microsoft
Stadig flere velger mobilen som erstatning for kompaktkameraet. Foto: Microsoft

ALDRI HAR VI TATT SÅ MANGE BILDER

Aldri før har nordmenn tatt så mange bilder som i 2015, og det er smarttelefonen som trekker fotointeressen til nye høyder.

Nordmenn tok i fjor i gjennomsnitt 1365 bilder i året, mot 1276 bilder i 2014, det er det høyeste antallet siden bransjen startet sine målinger i 2013. Og det er mobilen som står for økningen, viser en undersøkelse Stiftelsen Elektronikkbransjen har fått gjort av Respons Analyse.

 

Undersøkelsen viser at 28 prosent av nordmenn totalt sier de har fremkalt bilder tatt med mobiltelefonen

Halvparten fra mobil

Nå står mobilen snart for halvparten av alle bildene gjennomsnittsnordmannen tar.

Antall bilder tatt med vanlig kamera har i snitt gått noe ned, fra 789 bilder i 2014 til 709 bilder 2015, mens antall bilder tatt med mobilkamera har økt fra 487 til 656 bilder i snitt. Dermed står mobilen for 48 prosent av alle bilder nordmenn tar.

Og bildene blir ikke bare liggende på telefonen. Undersøkelsen viser at 28 prosent av nordmenn totalt sier de har fremkalt bilder tatt med mobiltelefonen, mens 57 prosent av de med små barn sier det samme. Aldersgruppen 25-44 har i større grad enn andre aldersgrupper fremkalt bilder tatt med mobiltelefonen, her er andelen 40 prosent.

Mobilens popularitet gjør også at færre sier de vil erstatte kompaktkameraet med et nytt kompaktkamera. Totalt sier 21 prosent at de kommer til å bruke smarttelefonen i stedet for å kjøpe nytt kompaktkamera. Den yngste aldersgruppen som har benyttet smarttelefon i mange år, er den gruppen som i størst grad vil bytte ut kompaktkameraet med et speilreflekskamera.

 

Endrer utskriftvaner

Det betyr at kvaliteten på mobilkameraet er utslagsgivende for nordmenn når de kjøper ny telefon.

Over 60 prosent sier det er viktig eller svært viktig med et godt kamera, og det er viktigere for kvinner enn for menn. Også aldersgruppen 35-44 år skiller seg ut, og aller viktigst er det for de som har barn.

Undersøkelsen spurte også hvorfor nordmenn ikke skal kjøpe nytt kamera, og 42 prosent sier det er fordi kameraet de har på sin mobiltelefon dekker deres behov. Det er nå 58 prosent, mot 51 prosent i fjor, i den yngste aldersgruppen som oppgir at de ikke skal kjøpe nytt kamera begrunnet med at mobilkameraet dekker behovet.

Mobilfotografene begynner nå også i større grad å fremkalle bildene de tar. 28 prosent sier de har fremkalt bilder tatt med mobiltelefonen, og for de som har barn er andelen oppe i hele 57 prosent. Aldersgruppen 25-44 fremkaller også i større grad enn andre aldersgrupper bilder tatt med mobiltelefonen, her er andelen 40 prosent.

 

Flere fotobøker

Trenden med at folk går fra å skrive ut vanlige papirbøker til å lage fotobøker fortsetter.

21 prosent sier de har kjøpt vanlige papirbilder, det er en nedgang på tre prosentpoeng fra 2015. 16 prosent sier de har laget fotobok, mens 9 prosent har brukt egen motiv til å lage dekorasjonsbilder. Kvinner har i større grad enn menn kjøpt vanlige papirbilder, temakort og kalendere, mens barnefamiliene har i større grad enn andre kjøpt alle de ulike bildeproduktene.

Samtidig sier 57 prosent at de ikke har kjøpt noen form for bildeprodukter av egne bilder, det er en oppgang på 5 prosentpoeng fra 2015. Årsaken er at folk i stor grad viser frem bildene sine på mobilen og PCen, og i sosiale medier. I snitt laget man rundt 100 vanlige papirbilder det siste året, det er rundt 30 færre enn i 2014.

Stadig flere velger å bestille bildeproduktene sine på nett. Andelen som bestiller i butikk har sunket fra 31 prosent til 27 prosent, mens andelen som bestiller via nett har gått opp fra 74 til 81 prosent.

Til toppen