BEST FOR FJERDE GANG

For fire år siden begynte Alexander Birkeland hos Expert. I år ble han kåret til Årets Expert-selger for fjerde gang.

Kåringen ble offentliggjort under Expert-kjedens Elektrofil-samling før sommeren. Ingen tvil om at det står stor respekt av Birkelands prestasjon. Alt skulle borge for at vi her har prototypen på den ideelle butikkselger. Hva er så hemmelighetene som gjør at Birkeland blir kåret år etter år?

– Jeg har fokus på jobben min, først og fremst at jeg skal ha gode kunnskaper om produktene jeg selger. Jeg legger stor vekt på måten jeg oppfører meg og måten jeg behandler kundene på. De skal alltid tas i mot med et smil. Det ideelle for meg er en kombinasjon av selvsikkerhet og en ydmyk holdning til mennesket jeg snakker med, sier Birkeland.

Flere hemmeligheter har han ikke, annet enn å være seg selv.

Dobbeltkåring

Expert Åsane ble også kåret til Årets butikk egeneid. Butikken har 12 fast ansatte og fem-seks på deltid.

– På Elektrofil ble det snakket en god del om forholdet mellom butikkledelse og salgspersonalet. Hva mener du om dette samspillet?

– Det viktige for meg er at butikksjefen gir meg gode tilbakemeldinger på det jeg gjør bra og dårlig. Vår butikksjef, Alf Engen, er utrolig dyktig. Da jeg begynte hos Expert pratet han mye med meg om hvordan han ville ha tingene gjort og om hvordan forholdene er hos Expert. Jeg kan arbeide på min egen måte, men Engen har gitt meg mange gode råd.

Birkeland legger stor vekt på at man også ser på miljøet i butikken, at det er ryddig og rent. Det gjelder å få ut gamle varer når det kommer nytt sortiment.

Hard konkurranse

Birkeland forteller at konkurransen i Åsane-området er hard. I nabolaget ligger en av de eldste butikkene til Elkjøp og et nytt Lefdal Stormarked. I tillegg befinner Deal.no seg i området. Ut over det er det mindre butikker, for eksempel for foto, i nærheten. For å greie seg i denne konkurransen mener Birkeland man må kunne konkurrere på pris. Erfaringen hans er også at mange kommer til Expert fordi det blir gitt god service.

– Mange kunder kommer til meg og sier de heller vil kjøpe en pakkeløsning som koster litt mer hos oss enn hos konkurrentene fordi de får bedre veiledning og oppfølging.

Powered by Labrador CMS