BRØD OG SIRKUS

Elektronikk og underholdning selger som varmt hvetebrød hos Coop OBS! - bokstavelig talt.

Med nødvendige dagligvarer som trekkplaster blir det stadig lettere å selge flatskjermer og kaffetraktere for den medlemseide virksomheten.

Nylig var over 100 medarbeidere fra Coop samlet på Quality Hotel Gardermoen Airport til høstens kick-off for elektronikk og media. De fikk presentert en del av høstens nyheter fra et utvalg av de viktigste leverandørene innen området, blant annet Philips, Wilfa, JVC, Bosch, og Nikon. Deltagerne var avdelingsledere for media og elektro innen Coop Obs! og butikksjefer fra fagkjeden Coop Elektro.

Coop Obs!-hypermarkedene, i alt 24 over hele landet, er kanskje mest profilert som dagligvareselgere, men butikkene har i gjennomsnitt en 350 kvm stor avdeling med elektronikk og media, og byr på alt fra småelektrisk til blue-ray, spillkonsoller og flatskjermer - sistnevnte en av de største melkekuene.

Satser på elektronikk og media

– For Obs! del er tilgjengelighet og stor kundestrøm viktige stikkord, forteller Henry Lundberg, sjef for elektronikk og underholdning, og Stig Wiig Sørensen, konseptsjef faghandel Coop OBS.

De bekrefter at elektronikk og media er et satsingsområde innen Coops virksomhet.

– Vi fokuserer sterkt på at vi har alt på ett sted, og det er selvsagt en av våre store fordeler i konkurransen med rene elektronikkjeder. Vi har både nybakt brød og bøker, lydbøker, dataspill, filmer, musikk og det man trenger for å bruke dem, sier Sørensen.

– Impulskjøp er naturlig nok viktig; når vi allerede har kunden inne for å kjøpe dagligvarer er det langt enklere for oss å selge dem media- eller elektronikkvarer enn om vi måtte jobbe for å bringe kundene inn for det spesifikke formålet, legger Lundberg til.

Småelektrisk som kjøkkenapparater er en viktig del, mens kjeden er litt mer forsiktig med brunevarer.

– Vi er selvsagt med der også, og har hatt blant annet LCD-kampanjer som har gitt gode resultater. Men brunevarer krever mer ressurser blant annet på bemanning.

Mens Coop Elektro byr på kvalifisert betjening innen fagområdet, er Obs! mer sentrert rundt selvbetjening.

– Teknisk info i form av plakater i butikkene er noe vi antagelig vil bruke mer av, forteller de.

Mest populær

At Coop samlet sett følger en vellykket oppskrift, ser ut til å være ganske udiskutabelt. Coop NKL BA, som er samvirkelagenes fellesorganisasjon, hadde et knallresultat på over 3,1 milliarder for 2007, og for fjerde år på rad er altså Coop nest øverst i Synovate Norges årlige profilundersøkelse over folkets favorittbedrifter - kun slått av TV2. Coop er også eneste dagligvareaktør blant de ti øverste selskapene på lista.

– At vi beholder plasseringen og klatrer poengmessig i år tror vi skyldes flere forhold. Både at Coop Norge er kjøpt hjem fra Coop Norden, at resultatet for Coop i Norge ble på nesten en milliard kroner som også kom medlemmene til gode, samt andre små og store hendelser siste år, sier informasjonsdirektør i Coop Norge, Bjørn V. Kløvstad.

Les også:

Flatskjermer som melkeku

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.7/2008

Powered by Labrador CMS