Brother har hjertet i kontoret

– Mange ønsket oss velkommen da vi lanserte blekkskrivere for tre år siden. Det samme skjer når vi nå lanserer fargelaserne som et seriøst alternativ.

Det sier daglig leder Christian Storm i Brother Norge AS.

– Hvordan vil du beskrive forskjellen på forretnings- og forbrukermodellene til Brother?

– Det er viktig å ha noe for hvert segment. I Norge er segmentet for små bedrifter og hjemmekontor ganske stort, derfor flyter segmentene litt inn i hverandre - og jeg tror mange av forretningsmodellene våre blir brukt som hovedmaskin i mange hjemmekontor og småkontor, sier Storm.

Han forteller at både kontorleverandører og elektronikkbransjen selger Brothers produkter, men tror ikke detaljkjedene kommer til å ta inn de mest avanserte modellene. Fargelasere er i følge Brother på tur inn i markedet for små og mellomstore bedrifter.

– Fordelen med fargelaser er mest på driftsøkonomi, og man må ha et visst volum. Denne utregningen er jeg sikker på at forhandlerne kan gjøre for kunden, men generelt er det mye billigere å skrive ut i sort/hvitt på laserskrivere. Farger er også billigere, så valget er avhengig av kundens behov, sier Storm.

– I en tid hvor mange liker å se bilder på skjerm, hvordan er det å være i skriverbransjen? Hvor tror du folk vil se bildene sine i fremtiden?

– Jeg tror det blir mer og mer skjerm, og vi jobber med skjermteknologi som arvtagere til skriverne våre. Vi har blant annet vist en veldig spennende teknologi hvor du projiserer bildene rett på hornhinnen og ser en skjerm i løse luften. Det er på et tidlig stadium ennå. Vi jobber også med projektorer og alternativ skjermteknologi som arvtagere til skriverne, sier Storm.

Han forteller at Brother ligger som nummer to og tre over hele verden i de ulike segmentene, og beskriver situasjonen for Brother i Norge som god.

– Vi ligger foran budsjett og er fornøyd med salgsutviklingen totalt sett.

– Dere har på dagens pressemøte vist markedstall for første halvår hvor dere har hatt noen minuser. Hvordan vil du forklare dette?

Fra null til elleve prosent

– Vi har hatt en fantastisk økning i salget på blekkskrivere siden lanseringen for tre-fire år siden, fra null til 10-11 prosent av markedet. Jeg tror vi nå har sett en naturlig stopp før vi lanserer neste generasjon i løpet av høsten og vinteren. På lasersiden har vi hatt et relativt stabilt salg, men med en liten tilbakegang. Dette kan skifte fra halvår til halvår, så jeg ser ikke på dette som noen trend, sier Storm.

Han viser til at Brother ligger som nummer to og tre i de fleste av sine kategorier, og at ambisjonsnivået er å ligge som nummer to.

– Hva vil du si om de store markedsandelene HP nå kan vise til?

– Det er nesten skremmende, men gir også veldig gode muligheter for oss siden folk er ute etter alternativer. Mange ønsket oss velkommen da vi lanserte blekkskriverne våre for tre år siden. Det samme tror jeg vi ser når vi nå lanserer fargelaserne som et seriøst alternativ til HP. HPs styrke går på at de ha r et bredt sortiment og er flinke på produktene. Det er det opp til oss andre å være enda flinkere.

– Hva synes du om nivået på dem som jobber i butikkene i detaljhandelen?

– Det blir bedre og bedre, og vi får flere positive tilbakemeldinger fra sluttkundene om dette. En eventuell myte om at det skal være dårlig betjening i elektronikkbransjen stemmer ikke med den oppfatningen vi har, sier Storm.

Han tror noe av forklaringen er at de som jobber i butikkene i dag er født og oppvokst med teknologien.

Seriøse kjeder

– De har kanskje litt lettere for å håndtere den enn for eksempel min generasjon. Den viktigste årsaken er likevel at det jobbes veldig seriøst med opplæring i kjedene. De er klar over at kunnskapsnivået i butikk er avgjørende for at de skal lykkes.

Storm forteller at Brother har en kundestøttetjeneste som er oppe ti timer i døgnet, hvor folk kan ringe gratis gjennom hele produktets levetid.

– Vi har få reklamasjoner i forhold til salget. På alle laserproduktene våre er det ett års fri bytte av produktet på stedet, hvor vi kommer hjem til kunden hvis vi ikke klarer å løse problemet på telefon.

– Hvorfor bør en butikk selge Brother fremfor en av konkurrentene?

– Vi har få reklamasjoner, god kundestøtte og god garantiordning på laser. På blekkprodukter gir separate patroner kunden bedre driftsøkonomi, og våre skrivere leveres med fulle patroner. Vårt internasjonale slagord er ”at your side”, og vi er også opptatt av å være på forhandlernes side - blant annet ved å levere gode produkter som det er få reklamasjoner på og som dermed gir bedre lønnsomhet.

– Konkurrentene deres leverer blekk og papir som gir en varighet på 100-200 år. Fokuserer dere mindre på dette?

– Vi leverer både blekk og papir under vårt eget merke Innobella, og kan vise til tilsvarende forskningsrapporter. Men vi har kanskje ikke markedsført dette så mye ennå siden vi bare har levert blekkskrivere i stort volum i to-tre år.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 8/2007

Powered by Labrador CMS