Björn Nordgren (f. v.), Mattias Hjortzberg og Peter Lundin med henholdsvis KeyMission 170, 360 og 80, som i første omgang er lansert hos El-Giganten og MediaMarkt i Sverige. Foto: Stian Sønsteng
Björn Nordgren (f. v.), Mattias Hjortzberg og Peter Lundin med henholdsvis KeyMission 170, 360 og 80, som i første omgang er lansert hos El-Giganten og MediaMarkt i Sverige. Foto: Stian Sønsteng

BRUKER SVERIGE SOM TESTMARKED

– Markedet for actionkamera har flatet ut, og vi vil med våre tre livsstilkamera i KeyMission-serien være med folk i hverdagen.

Det sier nordisk produktsjef Björn Nordgren i Nikon. På Photokina-messen i Køln lanserer det japanske selskapet to livstil-/actionkamera, som sammen med 360-kameraet de viste på CES i januar kom i svenske butikker i november.

– Hvem hadde for to år siden her på Photokina trodd at dette var nyhetene deres på messen i 2016, og ingen system- eller kompaktkamera?

Vi har valgt å først slippe modellene hos MediaMarkt og El-Giganten i Sverige. Så får vi se hvordan det går, og når de kommer til Norge

– Det er kjempespennende å trå ny mark. Når det gjelder andre produktnyheter har vi absolutt sluppet store nyheter tidligere i år, som D5 og D500. Slik sett er det spennende at vi kommer med noe annet her på Photokina, sier Norden-sjef Peter Lundin til fagbladet Elektronikkbransjen.

Nyhetene KeyMission 80 og KeyMission 170 kom sammen med KeyMission 360 i handelen i Sverige i november. Når vi møter Nikon på Photokina i september vet de ikke når kameraene kommer i handelen i Norge.

– Vi har valgt å først slippe modellene hos MediaMarkt og El-Giganten i Sverige. Så får vi se hvordan det går, og når de kommer til Norge, sier Lundin.

– Hvor stor er satsingen på action-/livstil- og 360-kameraene fra Nikons side?

– Dette en stor satsing; vi går ikke inn i noe vi ikke har tro på eller satser seriøst på. Når det er sagt smyger vi oss litt forsiktig inn i kategorien, så det blir ikke med bulder og brak samtidig i alle land i hele verden. Vi har valgt ut en del testmarkeder og –kunder som vi satser på fra starten av.

 

KeyMission 80, 170 og 360

– Hva er status for Nikon i Norden og spesielt i Norge?

– Vi har i dag en sterk posisjon i markedet, men det er selvsagt alltid mulig for forbedringer. Vi står bra rustet, og det blir spennende å se hvordan vi lykkes i de nye kategoriene, sier Lundin.

Produktsjef for KeyMission, Coolpix og Nikon 1, Mattias Hjortzberg, presenterer kameranyhetene. KeyMission 80 er et kamera man kan feste til kroppen, beregnet på folk på tur, kanskje fiskere, som raskt vil kunne ta et bilde.

– Når man tar det ut av holderen slår det seg raskt på. Det har to linser, en som er rettet fremover og en for selfies. Det har berøringsskjerm, og er vanntett ned til én meter. Det er støtsikkert fra halvannen meter, kan ta bilder ned til 10 minusgrader, og tåler også damp. Det kopler seg til en smartenhet via vår app SnapBridge, som bruker Bluetooth low energy-teknologien, slik at det er konstant tilkoplet. Siden kan bildene automatisk overføres, eller du kan velge hvilke filer som skal overføres. Etter hvor store filene er, velger kameraet og appen om de skal overføres via blåtann eller wifi. Kameraet bruker mobilens GPS og merker bildene via denne, sier Hjortzberg.

Prisen for KeyMission 80 er 3.000 kroner.

KeyMission 170 er et actionkamera med 170 graders bildevinkel. Det filmer i 4K Ultra-HD, er vanntett ned til 10 meter. Med et hus som selges som tilbehør er det vanntett til 40 meter. I dette huset er det også plass til et ekstra batteri. Det er frostsikkert til minus 10 grader, tåler damp, og fall fra to meter.

 

4K i 360 grader

– For dette og KeyMission 360 finnes det en app til mac og PC, med litt flere funksjoner enn SnapBridge. Med SnapBridge kan man med telefonen se hva som filmes med KeyMission 170. For både dette og KeyMission 360 har man tilgang til alle innstillinger via appen, sier Hjortzberg.

KeyMission 170 koster 4.000 kroner mens 360 koster 5.000 kroner.

– KeyMission 360 er et utrolig spennende kamera, med to linser på 180 grader og to sensorer på 23,9 MP. Det filmer i 4K Ultra-HD, i 360 grader uten blindsoner. Dette kameraet gir helt nye bruksområder, både for profesjonelle og forbrukere. Jeg har selv satt kameraet på bordet under en familiemiddag, og siden kan du klyve rett inn i opptaket og gjenoppleve det som du var der – enten via en skjerm eller et VR-hodesett, sier Hjortzberg.

– Svaret på spørsmålet om hvorfor Nikon skal lykkes med action-, eller livsstilskamera er kanskje optikken. Har dere andre argumenter?

– Man kan snakke om spesifikasjoner, men om informasjonen som kommer inn i kameraet ikke er spesielt god hjelper det ikke. Derfor er optikken superviktig, og selvsagt har vi god optikk, sier Nordgren.

Han mener det er interessant å ta steget inn i en ny kategori, også for at Nikon som selskap videreutvikles og ikke stagnerer

– Hvilke tanker har Nikon om de ulike kamerasegmentene?

 

SnapBridge ligger foran

– Det er en spennende fremtid for systemkamera, og da inkluderer vi modellene både med og uten speil. Spørsmålet er om vi i fremtiden kommer til å skille mellom disse. Det vi ser er at entusiastene legger mye ressurser ned i hobbyen sin, og dette er derfor et trivelig marked for oss. Når det gjelder kompakt er dette også et godt marked, for de avanserte kameraene som tilbyr noe mer enn mobilkameraene. Etter hvert som mobilkameraene blir bedre er det viktig å tilby noe mer, som kundene vil ha. For noen år siden ble det spådd at kompaktkameraene kom til å forsvinne, men slik er det absolutt ikke blitt, selv om det har vært en dramatisk utvikling, sier Lundin.

– Verdien i kompaktkameramarkedet er fortsatt betydelig større enn for speilløse systemkamera, sier Nordgren.

– Vi har aldri tatt så og delt så mange bilder som i dag, nettopp takket være mobilkameraene. Med SnapBridge gjør vi dette enkelt også med våre kamera, der du sekundet etter at bildet er tatt kan dele det med mobiltelefonen, sier Hjortzberg.

– I hvor stor grad bruker Nikon-eiere SnapBridge?

– Vi har i noen år snakket om oppkopling av kamera, da via wifi. Det hele har vært litt komplisert, det ble enklere med NFC, men det fungerer ikke med Apple. SnapBridge er såpass nytt, det kom først med D500 og siden med D3400, A900, B500, B700 og så videre. Så fort folk begynner å bruke det, kommer de til å elske muligheten. Med den nye blåtann-versjonen trekker det ikke mye strøm, bildet blir umiddelbart lastet over i smarttelefonen og kan deles – tagget med fotografens navn og stedet bildet er tatt. Vi ligger med SnapBridge langt foran konkurrentene, og det er veldig artig, sier Nordgren.

 

Bryter ny mark

– Med SnapBridge kan vi sikre at brukerne alltid har nyeste programvare i kameraet, siden vi kan dytte oppdateringer på dem ved å gi beskjed om at det ligger en oppdatering tilgjengelig på vår hjemmeside, sier Hjortzberg.

– Når det gjelder fotomarkedet er Nikon en av de tradisjonelle kameraprodusentene. Hvilken posisjon har dere?

– Du sier tradisjonell, men vi har hele tiden tilført nye teknologier. Da fotografene kom hjem fra OL sa de at de hadde aldri brukt et så godt kamera som D5. Det samme gjelder D500, som er en mini-D5. Nå slapp vi en 105mm med lysstyrke 1,4, som er 985 gram ren kjærlighet og gir en helt magisk skarphet. Vi dytter grensene, og er alltid i hjertet av bildet, sier Nordgren.

– Det er viktig at vi ligger helt fremme med produktene våre, og at vi samtidig utvikler nye produkter og tjenester. Vi er stolte av historien vår, og at vi kommer med nyheter, sier Lundin.

– Vi viser med KeyMission-kameraene og SnapBrigde at vi bryter ny mark, sier Hjortzberg.

Til toppen