ELKJØP ØKER 12 PROSENT I NORDEN

Elkjøp øker omsetningen med 12 prosent i Norden og ni i Norge. Første halvår omsatte de i Norden for 9,8 milliarder, resultatet ble 407 millioner kroner.

Elkjøp Nordic har avvikende regnskapsår, og i en pressemelding som ble sendt ut 29. november heter det at både omsetning og resultat på nordisk nivå er økt med 12 prosent første halvår 2012/2013. Både omsetningen og resultatet er rekordhøy for konsernet.

I Norge økte Elkjøp omsetningen med ni prosent første halvår, og ifølge administrerende direktør Andreas Niss tar Elkjøp Norge markedsandeler.

Salget av for eksempel nettbrett er rekordhøyt og bidrar til salgsøkningen

– Det er gledelig å se at stadig flere nordmenn velger å handle hos oss. Det tar vi som et tegn på at vi lykkes i arbeidet med å bedre tilbudet til den norske kunden, noe som er vår absolutt høyeste prioritet, sier Niss i pressemeldingen.

Her heter det at Elkjøp-konsernet dette halvåret har kundetilpasset varehus og nettbutikken.

Redusert servicetid

– Service og reparasjonstid for innleverte produkter er ytterligere redusert til 11,2 dager i snitt. Kundesenteret ble tidligere i år kåret til det beste i bransjen. Satsingen på opplæring av medarbeidere fortsetter og Elkjøp bruker nå 50 millioner kroner på opplæring hvert år, står det i pressemeldingen.

Veksten skal komme fra de fleste produktsektorene, men det er data, hvitevarer og småvarer som vokser mest.

– Salget av for eksempel nettbrett er rekordhøyt og bidrar til salgsøkningen. Samtidig gjør vi det godt i TV-markedet, på tross av at det generelt er i sterk tilbakegang, sier Niss.

Resultatene for konsernet kommer som følge av gode prestasjoner i alle de land, med særdeles gode resultater i Danmark.

Til toppen