Jan Ove Johansson går fra Sennheiser til Epson, hvor han skal jobbe spesielt med Epsons nye Print365-konsept. Foto: Epson

EPSON SATSER PÅ BEDRIFT

Epson lanserer utskriftstjenesten Print365, og utvider produktutvalget for å få flere selskaper til å velge blekkskrivere i en ny europeisk vekstplan.

Satsingen er del av en omfattende europeisk vekstplan for å få flere virksomheter over fra laser- til blekkskrivere, skriver selskapet i en pressemelding.

I Europa investeres det rundt 500 millioner i blant annet flere ansatte, nye kontorer og forsterket satsing på blekkskriverseriene WorkForce Pro og WorkForce Pro RIPS.

I fjor gjennomførte Epson en undersøkelse blant norske virksomheter med 10-250 ansatte. Den viste at virksomhetene i snitt har 6,1 skrivere og at laserskrivere dominerer. Det representerer en betydelig miljøutfordring fordi blekkskrivere ifølge selskapet har de siste årene fått ny teknologi som gir mange fordeler versus laserskrivere.

Epsons WorkForce Pro og WorkForce Pro RIPS skal ha 80 prosent lavere strømforbruk og 50 prosent lavere kostnader per side enn konkurrerende laserskrivere.

– Laserutskrift er fortsatt mest utbredt i næringslivet, men med få muligheter for videre utvikling er skriverne forbigått av blekkskriverteknologien. Overgang fra laser til blekk et positivt utslag på virksomheters miljøregnskap og bunnlinje, sier Tor Arne Moe, salgssjef i Epson Norge.

Som et ledd i blekkskriversatsingen er Jan Ove Johansson ansatt som forretningskundeansvarlig. Han har over 20 års erfaring fra ulike IT-virksomheter og -distributører, og kommer nå sist fra stillingen som nøkkelkundeansvarlig i Sennheiser. Han har tidligere blant annet vært produktansvarlig for skrivere i Tech Data og Brother.

Johansson skal jobbe spesielt med Epsons nye Print365-konsept. Dette er en abonnementsbasert utskriftsløsning med forskjellige pakker tilpasset små og mellomstore bedrifters ulike utskriftsbehov og -volumer. Alle pakkene inneholder en WorkForce-skriver (eller skrivere) og inkluderer vedlikehold på stedet, portal for utskriftsadministrasjon og automatisk levering av rekvisita.

Alle Print 365-pakkene har en fast, lav månedspris, men bedriftene faktureres kvartalsvis av fleksibilitetshensyn.

– Dermed kan man overføre månedlige utskriftsvolum i et kalenderkvartal. Og hvis en bedrift overskrider utskriftsvolumet i et kvartal, kan ekstra sider kjøpes til en lav pris. Print365 er en satsing vi har stor tro på og som vil gjøre det enda enklere for virksomheter å velge fremtidsrettet blekkteknologi. I praksis trenger bedriftene kun å legge papir i skriveren, sier Moe.

Til toppen