Expert Klingenberg skal ha cirka 30 ansatte, men ved åpningen var det langt flere som hjalp til. Foto: Erik Andersen.

EXPERTS STORSTUE

– Mange sier det må være galemattias å åpne en slik forretning midt i finanskrisen. Men vi ville gjort det samme om planleggingen hadde startet i dag.

Det sa administrerende direktør Steinar Rorgemoen i Expert Norge da kjeden åpnet sin nye storstue Expert Klingenberg i Oslo sist i mars. Stormarkedet midt i Oslo sentrum representerer mye nytt. På 3000 kvadratmeter over to etasjer finner vi et komplett produktutvalg inkludert egne utstillingsområder for mange av leverandørene. Men ikke nok med det: her har Expert benyttet anledningen til også å forandre litt av sin profil. Expert Klingenberg er mindre orange og har en mykere stil enn det vi har vært vant til.

 

Opplevelsessenter

Her er et komplett opplevelsessenter innen lyd, bilde, hvitevarer, data, telematikk og spill. Det er til og med satt av plass til egne lydstudioer for demonstrasjon av tung hifi. Ut mot gatene synes forretningen lite. Opplevelsen kommer innendørs.

 

– Vi kunne valgt å legge bort hele prosjektet da finanskrisen kom, men vi tar opp hansken, ønsker å sloss og vil ta tak i dette markedet, selv når det er harde tider. Selv om forretningen ble planlagt før finanskrisen hadde vi gjort akkurat det samme i dag. Strategien er å tenke langsiktig, sier Rorgemoen.

 

Expert-direktøren regner ikke med at folk vil bære med seg store og tunge produkter midt i byen med dårlige parkeringsmuligheter. Derfor kjeden lagt opp til en hjemkjøringsordning som Rorgemoen kaller god og rimelig. Til hjemkjøring hører også mulighetene for å få produktene montert. Ordningen får ilddåp med Expert Klingenberg.

 

30 ansatte

Expert Klingenberg får rundt 30 ansatte. De skal være med på å gjøre den nye forretningen litt mindre maskulin og snakke litt mindre med kundene om bits og andre vanskelige tekniske uttrykk.

 

– Her skal forbrukeren komme i fokus. Utformingen av butikken med mye lys og spesiell innredningsløsninger skal støtte under den profilen vi og de andre kommuniserer.

 

Rorgemoen peker på at produktene skal ligge lett tilgjengelig i stedet for å stå høyt oppe på en vegg eller nede ved gulvet. Her er en egen avdeling der kundene kan få kaffe og sette seg ned. I tillegg har mange av leverandørene fått egne utstillingsområder. Her finner du for eksempel hele kjøkkenløsninger med hvitevarer og møbler.

 

– Er dette et konsept dere vil videreføre andre steder?

 

– Den neste butikken vår på Alnabru får mye av de samme løsningene, men her på en flate. Etter det skal vi evaluere å se hva som er godt og dårlig med den nye profilen, sier Rorgemoen.

 

SE STOR BILDESERIE HER

 

Klingenberggata i Oslo, torsdag 26. mars 2009 klokken 11.55 – fem minutter før Experts varehus åpner. De første kundens stilte seg i kø klokken 4 om morgenen. Foto: Stian Sønsteng.
Oslos ordfører Fabian Stang klippet over snoren og åpnet Experts nye storstue. Fra venstre detaljhandelsdirektør Thomas Marthinsen, kommunikasjonssjef Nils Erlimo, Expertdirektør Steinar Rorgemoen og rallysjåfør Henning Solberg. Foto: Erik Andersen.
Expert Klingenberg ligger på to flater, og det er lagt stor vekt på å gjøre den nedre etasjen tilgjengelig for kundene. Foto: Stian Sønsteng.
Dagen før åpningen av Expert Klingenberg. Fra venstre administrerende direktør Steinar Rorgemoen, butikksjef Espen Abrahamsen, gårdeier Christian Ringnes og detaljhandelsdirektør Thomas Marthinsen. Foto: Erik Andersen.
Nøkkelkundesjef Hermann Flatval i RiksTV AS legger fornøyd en hånd på verket klokken 13.47. – Demoveggen hadde andre mål enn vi var vant til, så vi har fått trykket opp nytt materiell på timen. Jeg synes Expert har valgt en ryddig løsning, der kunden side om side kan få oversikt over de ulike leverandørene. Vi kommer bra ut av det, spesielt siden konkurrentene ennå ikke har fått opp sitt materiale, ler Flatval. Foto: Stian Sønsteng.
Miele hadde en stor avdeling med komplett kjøkkeninnredning og hvitevarer. Bildet er tatt dagen før åpningen. Foto: Erik Andersen.
– Dette er den første butikken elektrobransjen der Jura blir eksponert, og det er fantastisk at vi får vist våre flotte kaffemaskiner midt i sentrum. Vi tror dette gir enorme muligheter både for oss og Expert, sier salgs- og markedsansvarlig for Jura i Black Cat Kaffe og Tehus AS, Kathrine Resch-Knudsen. Hun påpeker at Jura er kjent for sin sveitsiske kvalitet, og at de kun lager helautomatiske maskiner. – Vi ligger tre-fire år foran konkurrentene når det gjelder innovasjon, teknologi og design, sier Resch-Knudsen. Foto: Stian Sønsteng.
Til toppen