EXPERTS STORSTUE

– Mange sier det må være galemattias å åpne en slik forretning midt i finanskrisen. Men vi ville gjort det samme om planleggingen hadde startet i dag.

Det sa administrerende direktør Steinar Rorgemoen i Expert Norge da kjeden åpnet sin nye storstue Expert Klingenberg i Oslo sist i mars. Stormarkedet midt i Oslo sentrum representerer mye nytt. På 3000 kvadratmeter over to etasjer finner vi et komplett produktutvalg inkludert egne utstillingsområder for mange av leverandørene. Men ikke nok med det: her har Expert benyttet anledningen til også å forandre litt av sin profil. Expert Klingenberg er mindre orange og har en mykere stil enn det vi har vært vant til.

Opplevelsessenter

Her er et komplett opplevelsessenter innen lyd, bilde, hvitevarer, data, telematikk og spill. Det er til og med satt av plass til egne lydstudioer for demonstrasjon av tung hifi. Ut mot gatene synes forretningen lite. Opplevelsen kommer innendørs.

– Vi kunne valgt å legge bort hele prosjektet da finanskrisen kom, men vi tar opp hansken, ønsker å sloss og vil ta tak i dette markedet, selv når det er harde tider. Selv om forretningen ble planlagt før finanskrisen hadde vi gjort akkurat det samme i dag. Strategien er å tenke langsiktig, sier Rorgemoen.

Expert-direktøren regner ikke med at folk vil bære med seg store og tunge produkter midt i byen med dårlige parkeringsmuligheter. Derfor kjeden lagt opp til en hjemkjøringsordning som Rorgemoen kaller god og rimelig. Til hjemkjøring hører også mulighetene for å få produktene montert. Ordningen får ilddåp med Expert Klingenberg.

30 ansatte

Expert Klingenberg får rundt 30 ansatte. De skal være med på å gjøre den nye forretningen litt mindre maskulin og snakke litt mindre med kundene om bits og andre vanskelige tekniske uttrykk.

– Her skal forbrukeren komme i fokus. Utformingen av butikken med mye lys og spesiell innredningsløsninger skal støtte under den profilen vi og de andre kommuniserer.

Rorgemoen peker på at produktene skal ligge lett tilgjengelig i stedet for å stå høyt oppe på en vegg eller nede ved gulvet. Her er en egen avdeling der kundene kan få kaffe og sette seg ned. I tillegg har mange av leverandørene fått egne utstillingsområder. Her finner du for eksempel hele kjøkkenløsninger med hvitevarer og møbler.

– Er dette et konsept dere vil videreføre andre steder?

– Den neste butikken vår på Alnabru får mye av de samme løsningene, men her på en flate. Etter det skal vi evaluere å se hva som er godt og dårlig med den nye profilen, sier Rorgemoen.

SE STOR BILDESERIE HER

Powered by Labrador CMS