Jan Peter Albrecht i Homekit med den nye Lineo-trakteren fra WMF. I hylla pop cakes-settet, melkeskummeren fra Switz og diverse Bugatti-produkter. Foto: Stian Sønsteng

HOMEKIT HAR OVERTATT WMF

– WMF er det viktigste merket for oss. Vi overtok agenturet for Skandinavia 1. juli, og vil legge fokus på dette fremover.

– WMF er et stort tysk konsern som blant annet eier Princess. Det omsetter for én milliard euro, og har rundt 7.000 ansatte. De er kjent for sine tyske kvalitetsprodukter, og er i en spennende utvikling når det gjelder design, sier Jan Peter Albrecht.

Han er daglig leder i Homekit Norge, som er et familieeid selskap.

Vi skal være en leverandør av høyprofilert kjøkkenutstyr og småelektriske produkter

– Selskapet ble etablert i Danmark for åtte år siden, og er eid av min svoger og meg. Hovedkontoret ligger i Ålborg, og vi etablerte det norske datterselskapet for sju år siden med kontor i Kristiansand, sier Albrecht.

Euronics’ kompetansedager i Fredrikstad er første gang han viser frem produktene fra WMF.

Øvre sjikt

– Hvem er konkurrentene til WMF i Norge?

– Det er leverandørene i det øvre segmentet, hvor du har Porsche-design, Bosch og Siemens. Vi er foreløpig inne hos Euronics, samt en del gourmet- og trendbutikker som Rafens og Traktøren, og vi er allerede vi i gang med Stockman i Finland, sier Albrecht.

Han har stor tro på Lineo-serien, som ble vist på IFA. Dette er en designserie med tre flaggskipprodukter; kaffetrakter, vannkoker og brødrister. Trakteren koster 1.600 kroner, de to andre produktene en hundrelapp mindre.

– WMF har også en fantastisk blender, som nok blir et av de største produktene når det gjelder volum. Den er på 1.200 watt, og har egne smoothie- og isknuserknapper, sier Albrecht.

Egenimport

Homekit har en del egenimport under varemerkerne So Easy, der de markedsfører småelektriske produkter som cup cakes-jern og elektriske melkeskummere. De selger også mye stativer til automatiske kaffemaskiner, som Nespresso, Tassimo og Dolce Gusto, for oppbevaring av kapslene.

– I fjor hadde vi en eventyrlig suksess med vårt cup cakes-jern, som vi var først ute med. Vi hadde problemer med å levere nok produkter, og måtte fly over en hel container for å supplere butikkene. Det nye i år er pop cakes, der vi kommer med et komplett sett i en metallboks med alt som trengs, til 600 kroner, sier Albrecht.

Italienske Bugatti

Bugatti er et annet varemerke fra Homekit.

– Dette er et familiefirma som har eksistert i 80 år, og de har utviklet mye innen småelektrisk. Vi har fire-fem produkter fra dem, og gleder oss til neste år da de kommer med en ny oppfinnelse der de bruker varmeledende glass - for eksempel i en brødrister. Dette er designprodukter med alt fra espressomaskiner, vannkokere og brødristere, sier Albrecht.

På Euronics-samlingen viste han også en melkeskummer fra Switz, og manuelle kjøkkenvekter fra Jimmy’s.

– Disse har retrodesign, og ligner litt på en scooterlykt.

– Hvilken profil ønsker Homekit å ha?

– Vi skal være en leverandør av høyprofilert kjøkkenutstyr og småelektriske produkter. Vi skal levere til faghandlere innen kjøkkenbransjen, trendbutikker og elektriske kjeder.

Lineo-serien fra WMF består av kaffetrakter (1.600,-), vannkoker (1.500,-) og brødrister (1.500,-).
Blenderen fra WMF har funksjon for smoothie og isknusing. Pris: 2.160,-
Citrus-presse fra Bugatti. Pris: 1.800,-
Homekit tror pop cakes blir det stor i høst, og et komplett sett koster 600 kroner.
Til toppen