– Det har vært en jevn økning hele veien, og aldri noen salgseksplosjon, sa Agnes Beathe Steen Fosse om netthandelen. Foto: Erik Andersen.

Like nettbutikker i elektronikkbransjen

– Mange nettbutikker innenfor elektronikk ser veldig like ut, sier Agnes Beathe Steen Fosse, daglig leder for eForum,

Hun redegjorde for trender i internettbutikkkmarkedet under Bransjetinget, og er en veteran i internettsammenheng. Hun var med da nettstedet visavis, som senere ble til finn.no, ble startet for snart tolv år siden. Siden høsten 1999 har eForum, som er en interessesammenslutning av aktører med internettbutikker, målt bruken av handel via nettet.

– Det har vært en jevn økning hele veien, og aldri noen salgseksplosjon, fortalte Agnes Beathe Steen Fosse.

Hun poengterte at for alle bransjer er det viktig å vite hvem som handler. Menn i alderen 25 til 35 år er fortsatt en stor handlegruppe.

– Tidligere var det overvekt av høyt utdannede og teknologinteresserte menn som handlet på internett, men nå er netthandelen mer allmenn. Når vi nå får med oss de store massene, får vi også med oss mange uerfarne kunder. Da er det viktig å fokusere på å skape tillit til handleprosessen. Det dreier seg ikke bare om hvordan nettstedet ser ut, sa Steen Fosse.

Av øvrige trender fikk deltakerne på Bransjetinget vite at de yngre ikke handler så mye i starten, men at de er drevne på å bruke teknologi.

– Det helt naturlig for dem, de har ingen barrierer, og de stoppes ikke av landegrensene. De handler der varene er, sa Steen Fosse.

De eldre kommer også i større grad med som nettforbrukere, og dette er som kjent mennesker med mye penger. Innenfor en god del produktkategorier handler kvinner enormt mye mer enn menn, akkurat som skillet er på ordinær postordre.

Reiser og bank

Og hva handler vi nordmenn på internett? Reiser har drevet utviklingen, sammen med banktjenester. Elektronikk har også vært viktig. Klær og gamblingtjenester er det mer av. Bøker, CDer og DVDer andre store varegrupper.

Hvem gjør ting mest riktig? Nettbutikken komplett.no har gått foran på mange områder, og mange følger etter dem. Butikken ble kåret til Årets nettbutikk 2006.

– Kundebehovene må styre innholdet på nettsiden din. Kanskje skal jeg ikke tilfredsstille alle kundene, men bare de jeg vil tjene mest penger på, sa Steen Fosse.

Mange nettbutikker innenfor elektronikk ser veldig like ut, og dette beviste foredragsholderen ved å vise frem en rekke skjermbilder av nettsteder.

– Enkelte kvinner har hevdet at norske nettbutikker er for menn, som igjen er kanskje ensbetydende med nerder. Dårlige bilder og masse fakta, og lite fokus på design og miljø, går igjen, sier disse kvinnene.

Til toppen