Daglig leder Jon Olav Næss i Elesco-kjeden samler de fleste servicebedriftene i landet.

ØNSKER MER HVITT

– Vi har god spredning og er godt representert over hele landet med brunevareverksteder, men ønsker oss flere på hvitt.

Det sier daglig leder Jon Olav Næss i Elesco Norge BA. Næss er leder for landets ledende servicekjede. Sist i august holdt kjeden høstkonferanse i Tønsberg, og for første gang var alle de 33 medlemsbedriftene representert. Hensikten med konferansen var i første rekke å drive opplæring sammen med noen av de viktigste TV-produsentene. I tillegg var noen av kjedens leverandører invitert til å informere om sin virksomhet.

– For cirka ti år siden var det rundt 800 servicebedrifter i Norge. For ett år siden var tallet nede i 200. Snart tror jeg det bare er rundt 50 servicebedrifter igjen i landet, og vi har altså 33 av dem som medlemmer. Situasjonen vår er at vi stadig fanger opp nye verksteder som fusjonerer med noen av våre medlemmer, sier Næss.

Han mener kjedens store fordel er at medlemmene mer og mer går i takt og samarbeider. Samtidig som de bygger opp kompetanse.

– Betyr dette at dere satser på nye områder?

– Som nevnt ønsker vi oss flere hvitevareverksteder. På forbrukersiden går stadig mer av arbeidet ut på hjemmebesøk. Det blir nødvendig med de store flatskjermene og komplette AV-anlegg hos mange.

I tillegg opplyser Næss at flere i kjeden også arbeider med profesjonell service (B2B) innen hotellnæring og oljevirksomhet.

Til toppen