Elisabeth Oltedal (varehussjef Elkjøp Sandnes) og Tommy Lie (prosjektansvarlig merch Klepp) på åpningsdagen av Elkjøp Klepp. Foto: André Sørensen, Elkjøp

PÅ JÆREN ER POWER NÆRMESTE NABO

– Vi vinner med den raskeste og beste servicen, sier Elkjøps varehussjef Svein Olav Mossige i Jærhagen kjøpesenter. Vegg i vegg ligger Power.

For første gang er Elkjøp og Power lokalisert under samme tak, i Jærhagen kjøpesenter på Jæren, som torsdag 8. november åpnet dørene etter å ha utvidet fra 20.000 til 65.000 kvadratmeter. På åpningsdagen omsatte Elkjøp Klepp for 6,5 millioner kroner.

De to varehusene ligger i andre etasje i den nye delen, med bare én butikk mellom seg.

– Vi har et sunt konkurranseforhold, samarbeider om elreturen, har en hyggelig tone, men konkurrerer så det fyker, sier Mossige når fagbladet Elektronikkbransjen intervjuer ham dagen etter åpningen.

André Sørensen (kjedeleder butikkdrift, t. v.) og varehussjef Svein Olav Mossige ved Elkjøp Klepp i kjøkkenavdelingen under åpningen av Jærhagen kjøpesenter. Foto: Tommy Lie, Elkjøp

Senteret eies av Klepp Nord AS og driftes av Olav Thon Gruppen, det har 1.700 parkeringsplasser og 60 butikker.

– Lokasjonen betyr veldig mye. Den forrige butikken vår var en destinasjonsbutikk, og vi ser allerede dagen derpå at omsetningen er veldig høy. Det er 60.000 innbyggere på Jæren, med alt styret rundt bomringene er det mange som kommer hit. Det er to fine elektrobutikker her, også andre flotte butikker – spesielt for mannfolk, sier Mossige til fagbladet Elektronikkbransjen.

I Elkjøp 3.0-konseptet er tak, vegger og gulv i grått, med innredning i hvitt og lyst tre. Foto: André Sørensen, Elkjøp.

1.750 kvadratmeter

Elkjøp Klepp har de 14 foregående årene holdt til i K.K Kleppes veg, der de hadde 1.326 kvadratmeter. De holdt stengt mandag, tirdag og onsdag, før åpningen torsdag.

– Vi hadde veldig lite varer på slutten. Sortimentet er endret, vi har for eksempel gått fra seks til 24 kombiskap. Plassen er godt utnyttet, med mye butikkflate og lite ganger. I dag har vi en salgsflate på 1.750 kvadratmeter, sier Mossige.

Omsetningen vår vil øke sammenlignet med fjoråret

Han mener butikkene på 4.000 kvadratmeter blir for store.

– Vi har det nye 3.0-konseptet til Elkjøp, skreddersydd for fremtiden, og det handler om å gi en god handleopplevelse. Når du kommer inn i TV-avdelingen er det ikke lenger en vegg av TVer, der du ikke ser skogen for bare trær. Vi viser de mest spennende modellene, og da blir spørsmålet hvilken av de fire Samsung-modellene kunden skal velge. Når kundene handler en TV bakerst i butikken, betaler de der. Vi så det på åpningsdagen at køen vår forsvant mye fortere enn hos konkurrenten, og har kanskje tre-fire ganger så mange betalingsterminaler. På kundemålingen ved utgangen ser vi at folk setter pris på at ventetiden er enormt mye kortere, siden du slipper å stille deg i en ny kø for å betale. Ved inngangen har vi dessuten fire servicepunkter, med både kasse og service, sier Mossige.

Noen av de Elkjøp-ansatte som var med på åpningen av Elkjøp Klepp ved Jærhagen kjøpesenter. Foto: André Sørensen, Elkjøp.

Han sier det er lett å trives i lokalet, og mener gråtonede vegger, tak og gulv kombinert med lyst treverk gir en behagelig og god atmosfære.

Flere vil velge Jærhagen

– Det er kjekt at vi er forskjellige, siden det gir kundene ulike handleopplevelser.

– Hva betyr det et Power ligger vegg i vegg?

Kasse- og servicepunktet ved Elkjøp Klepp. Foto: André Sørensen, Elkjøp.

– Jeg har arbeidet i Elkjøp i 42 år, siden jeg var 15 år. Faren min, Ola, drev en av de første 20 butikkene som i 1963 gikk inn i Elkjøp. Det er veldig spesielt at Power kommer hit til Klepp. Vi er den eneste butikken i bransjen som har overlevd i 60 år, som fortsatt lever i beste velgående, og det er vi litt stolte av. Det er en utfordring at vi ligger i andre etasje, og må frakte varene i en heis. Når vi selger for mangfoldige millioner, blir det til at kundene fra flere butikker skal frakte varene ned i den samme heisen. Mange vil nok velge Jærhagen på Klepp, siden du kan sette bilen i et parkeringshus og gå rett inn i butikken, og med to elektrobutikker her slipper du dra videre til en ny destinasjon. Omsetningen vår vil øke sammenlignet med fjoråret, selv om Power etablererer seg 20 meter fra oss, sier Mossige.

Elkjøp Klepp er eid av Elkjøp Norge.

– Hvordan skal Elkjøp vinne konkurransen?

Stig Ove Tillerli (Elkjøp merch) i avdelingen for hodetelefoner ved Elkjøp Klepp. Foto: André Sørensen, Elkjøp.

Har tak på markedet

– Da internett kom, og ble en utfordring, mente mange at butikkene ville forsvinne. For meg handler det om at vi selvfølgelig er konkurransedyktige på pris, og vi kjører intelligente prislapper. Elkjøp er fire ganger så store som nummer to i Norge, på Jæren har vi 70 prosent markedsandel, så vi har taket på markedet. Det kan godt være at vi ender på 50/50, så begge butikkene vil leve i beste velgående. Det viktige, som jeg alltid har lagt vekt på, er at vi satser ekstremt på service. Vi snakker om det som er bedre enn både reklamasjonsrett eller garantitid. Hvor lang tid vi bruker når en kunde kommer tilbake med et produkt er også viktig. Vi har et servicebord rett ved inngangen, der det er enkelt å hjelpe kundene. I vårt 3.0-konsept arbeider alle ute i butikken, sier Mossige.

Kristian Pedersen (salgssjef lyd og bilde, t. v.) og Lars Audun Bøen (deltidselger Tech Elkjøp Klepp). Foto: André Sørensen, Elkjøp.

– Hvem vant på åpningsdagen?

– Omsetningen til hele senteret var 18,6 millioner kroner, og vi omsatte for nesten 6,5 av dem. Vi har 40 ansatte selv, og på åpningsdagen fikk vi hjelp fra butikkene i Sandnes og Stavanger med 30 medarbeidere.

– Har du besøkt konkurrenten?

– Absolutt. Før Anders (varehussjefen på Power, med Vika til etternavn, red. anm.) gikk hjem i går, kom han innom og gratulerte med ny butikk. Vi har et sunt konkurranseforhold, samarbeider med elretur, har en hyggelig tone, men konkurrerer så det fyker. Vi har kunder fra Stavanger; folk kjører gjennom bomstasjonen hvis prisene er gode nok.

Les om Power Jærhagen, som holder til i samme korridor. Foto: Tobias Rønningen, Power
Til toppen