RAZER FREMOVER I SPILL

– Detaljhandelen er fortsatt veldig viktig for oss. Vi tror mange fortsatt vil foretrekke å ta og se på produktene og kunne ta dem med hjem.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Razers europeiske toppsjef, Marco Chillon, til fagbladet Elektronikkbransjen. Men han legger slett ikke skjul på at også netthandelen er svært viktig for selskapet.

– Razer er toppmerket innen spillbransjen, anerkjent av spillere og PC-entusiaster som et varemerke med god kvalitet og mange innovasjoner. Det er en trygg vei for kunden å velge produkter fra oss, og kundene våre er ofte unge mennesker som er vant til å handle på nett, sier Chillon på telefon fra Razers europeiske hovedkontor i Hamburg.

I Norden er Aurora-gruppen deres hoveddistributør.

Aurora er en av våre eldste partnere og har vært med oss siden starten, da Razer etablerte seg i Europa

– Aurora er en av våre eldste partnere og har vært med oss siden starten, da Razer etablerte seg i Europa. Vi er lykkelige over å ha en så dedikert aktør ved vår side, sier Chillon.

Halvparten utvikler

Razer har 35 ansatte i Europa, inkludert tre i Norden med base i Stockholm, København og Malmø. Nøkkelkategoriene er mus, tastatur, lyd og hodesett, med basis i spillsegmentet.

– Vi er virkelig sterke på alle områder. Audio-kategorien vokste for oss i fjor, og vi tror dette vil fortsette. Når det gjelder hodesett med mikrofon for spillere, er vi en av nøkkelaktørene i markedet ved siden av andre A-merker. Vi ser vi har god kvalitet på vårt lydsystem, og videreutvikler stadig vår egen programvare for å gi bedre opplevelse under varemerket Razer Surround, sier Chillon.

Av Razers rundt 500 ansatte, er nesten halvparten involvert i utviklingen av nye produkter. Disse sitter i ulike grupper i USA og Asia. All produksjon foregår i Asia hos selskapets samarbeidspartnere på fabrikksiden.

– Hva betyr en liten region befolkningsmessig som Norden for Razer?

– For oss har Norden alltid vært viktig, fordi PC-spill og E-sport lenge har hatt en solid posisjon her, sier Chillon.

Fanger opp trender

Han trekker frem Dreamhack, som arrangeres to ganger årlig i Jönköping i Sverige og er verdens største datafestival. Sist den gikk av stabelen var det ifølge Wikipedia 23.000 besøkende på messeområdet. På andreplass ligger for øvrig The Gathering som arrangeres i Vikingeskipet på Hamar hver påske, med 5.200 deltakere.

– Norge har alltid vært en viktig del av det nordiske markedet for oss, her setter kundene pris på produkter av høy kvalitet. Dessuten følger dere godt med det som skjer og fanger opp nye trender tidlig, sier Chillon.

– Hvor går spillbransjen?

– Fremtiden er lys. PC-spill er fortsatt et av få områder i PC-bransjen med vekst, og Razer er alltid tidlig på markedet med nye og innovative produkter. Vi hører fra handelen at de setter pris på dette, og at Razer er et godt merke som gir god forretning. På den annen side har vi spillkonsollene, og for øyeblikket har vi kun Xbox 360-produkter, men vi er i dialog med alle aktørene i dette markedet, sier Chillon.

Nettbrett og smarttelefon

Det er ingen hemmelighet at enkelte Razer-produkter også fungerer på for eksempel Sonys Playstation 4, men dette er ikke noe offisielt samarbeid.

– Hvor negativt er det at dere ikke har noe offisielt samarbeid med flere av spillkonsoll-produsentene?

– Vi fokuserer på at Xbox-brukerne er takknemlige for at de har Razer som en valgmulighet, blant annet med en svært god kontroller, sier Chillon.

– Også spillmarkedet er i endring, der stadig flere spiller på sine smarttelefoner og nettbrett. Hvilke tanker har Razer om dette?

– Vi ser selvsagt alltid på trendene og hvilke muligheter vi har til å utvikle nye kategorier. Razer er en innovasjonsdriver. Vi har vært merket med ekte 7.2-hodetelefoner, vi har designet og utviklet våre egne mekaniske svitsjer for BlackWidow-familien som nylig ble lansert, og vi er en nøkkelspiller når det gjelder å drive spillkategorien fremover, sier Chillon.

Powered by Labrador CMS