SAMSUNG SATSER BREDT

Samsung satser på stor bredde og mobiltelefoner for enhver livsstil. Det skal bringe det koreanske merket oppover på markedsstigen.

– Vi er i en spennende situasjon, og ser at vi i første halvår i år har greid å øke markedsandelene i forhold til i fjor. Med høstkolleksjonen har jeg tro på at det kommer til å gå veldig bra for oss fremover.

Det sier Tommy B. Jensen, norsk markedssjef for Samsung Electronics Nordic AB. I fjor hadde det koreanske konsernet en markedsandel på 14,4 prosent for mobiltelefoner på verdensbasis. Det gjorde merket til nummer to etter Nokia. Markedsandelen i Europa første halvår i år er 19,4 prosent. Også her er merket nummer to. I år er Samsungs produksjon planlagt til 200 millioner enheter.

Opp fra fem prosent

På det nordiske markedet hadde Samsung første halvår i år en andel på rundt ti prosent. Jensen forteller at markedsandelen i Norge var om lag halvparten av dette.

– Strategien vår for å vokse er i første omgang å komme med et bredt sortiment tilpasset alle brukere. Vi snakker mye mer om brukerens behov og om å tilpasse telefonene til de ulike segmentene av brukere. Stikkord for teknologien er infotainment, multimedia og egenskaper for datakommunikasjon, sier Jensen.

Han legger videre vekt på den sterke satsingen Samsung alltid har hatt på design. Flere vil ha mer, når ikke alle vil ha alt. For den koreanske produsenten er Norden et viktig marked, først og fremst fordi vi ligger i front både når det gjelder salg per innbygger og å ta i bruk ny teknologi og egenskaper ved mobiltelefonen. Samsung lanserer noe slikt som 150 nye modeller i 2008, så Jensen og hans stab har mye å velge mellom.

– Hvilke mål har dere for markedsandeler i Norge?

– Vi har ikke satt et konkret prosentmål. Vi sier at med det produktutvalget vi får kommende sesong, vil vi ha telefoner som passer alle, og vi ønsker selvfølgelig videre vekst.

Omnia og Armani

Blant modellene kommende sesong er navn som Omnia, Armani og Innov8. Innov8 er som navnet sier en nyskapning. Det er en Symbian-basert multimediemobil med 8 megapiksler kamera. Telefonen har 16 GB internminne. Mediespilleren støtter de viktigste filformatene inkludert divX. Den har også lydforbedringssystemet DNSe 2.0. Skjermen er på 2,8 tommer. I tillegg har telefonen GPS med innlagt kart for Norden.

Omniatelefonen i900 har også multimediefunksjoner med berøringsstyring av menyene på skjermen. Den er basert på Microsoft Windows Mobile 6.1 Proffesional. Brukergrensesnittet har både ikonbasert meny med 12 ikoner og snarveier samt et åpent skrivebord som kan utformes av brukeren. Brukergrensesnittet tilpasser skjermen brukt både i høyde og breddeformat. Kameraet har oppløsning på 5 megapiksler og ansiktsgjenkjennelse. Mobilen har MP3-funksjon, 16 GB internminne og GPS-funksjonalitet med kart over Norden. Den har også FM-radio med RDS-funksjon.

For annen gang har Samsung samarbeidet med Georgio Armani. Navnet på nyskapingen er Emporio Armani. Telefonen blir først lansert i Italia og Norden i november. Dette er en telefon i første rekke beregnet på underholdning med musikk og video. Kameradelen har 3 megapiksler oppløsning. På skjermen kan man lage spesielle fargeeffekter og det er separate taster som styrer lyd og bilde. Internminnet er 120 MB. Mobilen er tilpasset bredbånd med hastighet på 3,6 MB per sekund. Funksjonen "Night Effect" skal gi spesielle lyseffekter og er ment å viske ut grensen mellom mote og teknologi. Skjermen er på 2,2 tommer. Telefonen støtter de vanligste multimedieformatene.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.8/2008

Powered by Labrador CMS