Kristian Gunvald i Creative med Xdoc HD, som streamer innholdet fra MP3-spilleren rundt i huset.

SMÅTT ER GODT sier Creative

Creative har spisset porteføljen i konkurransen med Apple, og satser på produkter som er mindre enn mobiltelefoner.

Det forteller nordisk produktsjef, Kristian Gunvald. Han anslår at Creative har 30 prosent markedsandel i Norden målt i volum, i konkurranse med Apples rundt 38 prosent.

– Vi har plassert oss i et annet segment enn Apple, og satser på små spillere. Blant annet kommer vi med en ny modell i Zen Stone-serien, med innebygd høyttaler. Denne er godt egnet for små barn, og vi samarbeider blant annet med Egmont og Disney om salg av disse med lydbøker – med historier tilpasset kjønnene.

– I hvilke kanaler selger dere disse spillerne?

– I første omgang er de distribuert i dagligvarehandelen, men det kan også bli et aktuelt produkt også i faghandelen.

– Dere stiller her på CES med den største standen vi har sett dere med på noen messe – hva er i ferd med å skje med selskapet?

– Vi har sett en trenden både i Europa og her i USA, der IT-messene taper terreng til fordel for messer for forbrukerelektronikk – som CES og IFA. Produktene til Creative er blitt mer brukervennlige og tilpasset vanlige forbrukere, derfor satser vi stå sterkt her på CES.

– Hvor viktig er samarbeidet med Apple når det gjelder tilbehør?

– Vi er viktige samarbeidspartnere, og Creative er blant de første som lanserer tilbehør til Iphone. Vårt nye produkt X-doc HD, som oppskalerer videosignalene til HD, er også beregnet på Apples spillere, sier Gunvald.

Han forteller at hodetelefoner også er en viktig kategori for Creative.

– Vi har for eksempel stor tro på hodetelefonene med vår X-Fi lydforbedringsteknologi. Det er viktig for oss at kundene får oppleve Creative-lyden også i hodetelefonene, sier Gunvald.

I USA viste Creative videokonferansetelefonen InPerson, som kommer til Europa til sommeren.

– Dette er en IP-konferansetelefon, og den fungerer også i trådløse nettverk. Den går også på batteri, og man kan via et nettsted gjennomføre samtaler også med dem som ikke har sin egen InPerson.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.1/2008

Til toppen