Chris Prestegaard, salgssjef i LSM Global, salgsrepresentasjonsselskapet som representerer Blue i Norden, har fått en ny kundegruppe i spillere. Foto: Marte Ottemo

SPILL-MIKROFON FRA BLUE

Mikrofonprodusenten kjent for Yeti-merkevaren har lenge vært store på musikk, nå satses det på podcast og gaming.

Publisert

Amerikanske Blue kommer fra proffsiden av mikrofonmarkedet, men har de siste årene hatt stor suksess med sine Yeti og Snowball-modeller for forbrukermarkedet.

– I 2006 var det mye Soundcloud og YouTube, unge musikere som ville vise seg frem. Så gikk markedet over til VoIP og Skype, og i 2010 stod det en Snowball på mange kontorer som konferansemikrofon. I 2014 skiftet fokus igjen, mot gaming, twitch og podcasting, sier Chris Prestegaard, salgssjef i LSM Global, salgsrepresentasjonsselskapet som representerer Blue i Norden.

Han sier Blue har vært nummer én i USB-mikrofomarkedet siden de startet, og at markedsandelen i Norden ligger rundt 60-70 prosent.

I Norge og Sverige ligger folk langt fremme og vil bruke penger på utstyret sitt når de skal strømme og broadcaste

– I Norge og Sverige ligger folk langt fremme og vil bruke penger på utstyret sitt når de skal strømme og broadcaste. 14-åringer har 1.500 kroner å bruke på en mikrofon, sier Prestegaard.

Nå kommer Blue med en pakke bestående av en Yeti mikrofon og en opphengsløsning.

– Med denne boom-armen plukker du ikke opp lyd fra tastatur og papirer på pulten, og prisen på pakken ligger på 200 euro. Målgruppen er unge spillere som strømmer og podcaster, sier han.

Og nettopp markedet rettet mot spillere er i vekst.

– Gamere fantes ikke som målgruppe når vi begynte, nå utgjør de 75 prosent av markedet vårt. Før solgte vi til musikere gjennom musikkbutikker, nå er vi også inne i normal retail, sier Prestegaard.

Powered by Labrador CMS