Christian Johansson med en av Krusells produktfamilier, sikkert tilfeldig valgt i rosa. Foto: Stian Sønsteng

TILBYR VESKER FOR LIVET

– Krusell økte omsetningen med 70 prosent i fjor. Vi satser stadig mer på design, og tilbyr livstidsgaranti på våre produkter.

Det sier salgssjef for Skandinavia, Israel og Sør-Afrika, Christian Johansson, i Krusell International AB i Mölndal. Selskapet ble etablert av brødrene David og Marcus Krusell for 20 år siden. På begynnelsen av 2000-tallet kom Ulf Sandberg inn som deleier og administrerende direktør.

 

– Krusell har vært gjennom store endringer og har vokst sammen med smartmobilene, sier Johansson.

 

Han forteller at Krusell legger vekt på å tilby produktserier som står i stil.

 

– Vi skal levere bakdeksel og vesker av ulike slag til både mobiltelefoner, nettbrett og kamera som passer til hverandre.

 

Krusell startet med modellspesifikke vesker. Dette selger de fortsatt mye av, men etter hvert dreier sortimentet seg mot universalprodukter. Ved Krusells hovedkontori Mölndal er det ansatt 20 personer, de omsetter for rundt 100 millioner svenske kroner. Fabrikken i Thailand, Krusell Limited, omsetter for omtrent like mye og har 600 ansatte.

 

– Krusell International kjøper produktene av Krusell Limited. Fabrikken er egeneid, og vi sørger selv for design og kvalitetskontroll, sier Johansson.

 

– Hvor mye av produktutviklingen skjer i Sverige?

 

– Rundt 60-70 prosent, resten skjer i Thailand. Våre svenske designere og produktutviklere er minst én gang i måneden i Thailand.

 

3.000.000 mobilvesker

– Hva er situasjonen for Krusell i Norge?

 

– Norge er et utrolig bra marked for oss. Vi har vokst i Norge sammen med Aurora, som distributør har de gjort en kjempejobb med merket. Vi finnes i mange kjeder, men har absolutt ambisjoner om å vokse mer, sier Johansson.

 

Selskapet fokuserer på de store elektrokjedene. Johansson sier at de også ønsker innpass i veske- og tilbehørsbutikker.

 

Mobilvesker er fortsatt størst for Krusell.

 

– Vi selger rundt tre millioner små mobilvesker hvert år, men vi har et fullt sortiment for bærbare datamaskiner i alle størrelser - samt nettbrettene til de ulike leverandørene. Kameravesker er også viktig for oss.

 

– Hvordan vil du beskrive profilen til Krusell?

 

– Krusell skal stå for kvalitet, og vi tilbyr livstidsgaranti. Hvis en produksjonsfeil oppdages etter noen år kan man sende en epost til vårt kundesenter og motta en ny veske i posten i løpet av noen dager. Vi er blitt mer designorienterte, og kundene skal finne vesker og skall fra Krusell til alle sine elektroniske dingser, sier Johansson.

 

Han sier Krusells eiere legger mye penger i markedsføring.

 

– Vi kjører TV-reklame og sponser filmpremierer. Vi har mange som blogger om produktene våre. Vi gir gjerne bort tusen vesker til store arrangement, og legger mye penger i å investere i varemerket, sier Johansson.

 

Coco-serien består av mobilfutteral, kamera- og datavesker samt mobildeksler. – Snittet er tidløst med feminin eleganse, sier Christian Johansson.
Inspirasjonen til Stockholm-seriener hentet i den svenske hovedstaden. Snittet passer en ung målgruppe med ambisjoner om en bedre fremtid, heter det fra Krusell.
Kalix-serien er i skinn med metalldetaljer, og består blant annet av mobilvesker, kameravesker, futteral for nettbrett og datavesker.
Sealabox er en vanntett mobilveske produsert i Sverige. Tilfredsstiller vanntetthetsstandarden IPX7 ned til 1 meter i 30 minutter. Beskytter også mot riper.
Krusell har mobildeksler for de fleste produsenter, i en rekke farger.
Til toppen