TRE SALGSKANALER FOR PROJEKTORER

Epson viste oppgraderte projektorer på IFA. Selskapet har tre hovedsalgskanaler; internetthandel, elektronikkhandel og spesialhandlere.

– På toppen kommer det vi kaller high-end handlere. De stiller vi spesielle krav til, her blir de mest avanserte produktene våre markedsført. Disse handlerne skal blant annet ha demonstrasjonsrom. Dette markedet er preget av salg med lavt volum men med høy verdi. Salget gjennom ordinære elektronikkhandlere er langt mindre enn high-end. Det er internettmarkedet og high-end som har høyest omsetning, sier Dag Inge Larsen, markedssjef for projektorer i Epsons Norgeskontor.

Modellen Epson viste for internetthandelen er TW 3200, den nye modellen for elektronikkhandel heter TW 3600, de nye high-end-produktene heter R 2000 og R 4000. Prisene for disse to toppmodellene ligger på 30.000 og 46.000 kroner.

Økt lys og kontrast

Larsen forteller at de nye Epson-modellene har økt lysstyrke og kontrast. Når projektoren brukes i et lyst rom er lysstyrken viktig, mens kontrasten er et viktig parameter ved bruk i mørke rom.

– I Norge har vi store forskjeller mellom lysstyrken per døgn sommer og vinter. Det betyr at kundene må være mer bevisste på egenskapene for projektoren de kjøper i forhold til hvor den brukes. Selv om mange projektoreiere er typisk hjemmekinoentusiaster, er nok salget av projektorer som brukes i lyse rom i overvekt, sier Larsen.

– Vil ikke de stadig større flat-TVene gjøre projektoren mindre aktuell?

– Nei, entusiastene vil ha større bilde og bruker et lerret som eventuelt rulles ned foran TV-skjermen. Så langt er projektormarkedet langt fra dødt, sier Larsen.

Powered by Labrador CMS