– Rommelsbacher er godt kjent i Tyskland for sine kvalitetsprodukter,
sier Alf Einar Nygård i Beha Target, som representerer merket i Norge.
Når vi i september møter ham på IFA-messen i Berlin, er det
hos Sigrid Klenk og hennes selskap.
– Vi har en veldig god posisjon i Tyskland, siden vi har
produsert i nesten 100 år, og vi er godt kjent i alle typer butikker og
salgskanaler. Vi har et bredt utvalg av mindre husholdningsapparater, og disse
er alltid bedre enn det andre du får på markedet, sier Klenk til fagbladet
Elektronikkbransjen.
Annonse
Hun er administrerende direktør og eier av Rommelsbacher,
som i 1928 ble grunnlagt av hennes bestefar i Dinkelsbühl i Bayern. Han hadde
flyttet hit fordi byen ikke var skadet etter første verdenskrig, og dermed
hadde tilgjengelige lokaler, og han startet med høyttalere.
Kenneth Baltzersen (t. v.) og Alf Einar Nygård i Beha Target med kontaktgrillen Rommelsbacher KG 2025. Foto: Stian Sønsteng
Produksjon i Dinkelsbühl
– Siden begynte han med alle slags elektriske
apparater, som strykejern og vaffeljern, og det første produktet han selv
utviklet var frittstående og portable kokeplater. Disse produserer vi fortsatt
i Dinkelsbühl, sier Klenk.
Hun legger vekt på at Rommelsbacher fortsatt drives som en familiebedrift.
Annonse
– Sluttbrukerne kan kontakte oss direkte. Det er spesielt,
fordi mange selskaper har callsentre, men vi liker kontakten med kundene. Vi
lærer av spørsmålene deres, og tar med oss ideer til forbedringer og nye
produkter, sier hun.
Kenneth går inn i stillingen som daglig leder, da Roger Berg på grunn av sykdom dessverre har vært nødt til å trekke seg
Klenk er selv tett på den daglige driften.
– Kontoret mitt er midt i det hele, dørene er åpne, og vi
tar avgjørelser raskt. Vi setter oss sammen, snakker og bestemmer oss, sier Klenk
til fagbladet Elektronikkbransjen.
Reparerer apparatene
Hun erkjenner at konkurransen er tøff, men mener
Rommelsbacher skiller seg ut.
– Folk liker at det er ansikter bak selskapet, og at kundene
ikke bare er et nummer. Vi tenker alltid på hvordan vi kan gjøre apparatene
bedre og mer funksjonelle, sier Klenk.
Annonse
Vi ber henne sammenligne selskapet med bilindustrien.
– Vi er ikke Porsche, men kanskje noe mellom Volkswagen og
Mercedes. Prisen er ikke den laveste, men kvaliteten er høy, og designet er
godt, sier Klenk.
Produksjonen foregår delvis i Tyskland, men kostnadsnivået
gjør at kun rundt 20 prosent av omsetningen kommer fra tysk produksjon. Hjemmemarkedet
er det største, men eksporten vokser, særlig til Sveits, Benelux, Skandinavia
og asiatiske land som Sør-Korea og Singapore.
– Vi tilbyr reparasjonstjenester fordi vi mener det er
viktig å ta vare på miljøet. Mange merker kaster apparater, men vi reparerer.
Det er viktig for fremtiden, sier Klenk.
Julia Fleischmann med Rommelsbachers nye pizzaraklett. Foto: Stian Sønsteng
Baltzersen inn for Berg
– Vi har jobbet med Rommelsbacher i snart ti år,
og kvaliteten er fantastisk god, sier Alf Einar Nygård i Beha Target.
Når vi møter ham i Berlin, har han med seg Kenneth
Baltzersen.
Roger Berg. Foto: Stian Sønsteng
– Kenneth går inn i stillingen som daglig leder, da Roger
Berg på grunn av sykdom dessverre har vært nødt til å trekke seg fra den
daglige driften, sier Nygård.
Han og Roger Berg har drevet selskapet i tospann i 29 år, og
er et kjent radarpar i bransjen.
Kenneth Baltzersen var kjedesjef i Euronics Norge frem til
2018, og har siden vært tilknyttet bransjen blant annet i Mercante og Enklere
liv gjennom investeringsselskapet Jotunfjell Partners, som også er
hovedaksjonær i Beha Target.
– Jeg går inn som daglig leder og jobber sammen med Alf
Einar for å forsøke å revitalisere og gjøre oss enda mer relevante og spennende,
sier Baltzersen.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2025, som ble distribuert uke 41. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.