Ann Kathrin Johansen (t. v.) og Therese Tanriver i Elon med en Elon-unik taklampe, som kan kjøpes med og uten glass. Foto: Stian Sønsteng

SER LYST PÅ NY KATEGORI

– Belysning gjør Velkommen hjem-konseptet tydeligere, og butikkene hyggeligere, sier Ann Kathrin Johansen i Elon Norge.

Publisert Sist oppdatert

– I Norge startet Elon så smått med belysning for fem år siden, og siden har dette økt til at vi i år for første gang sender dette ut til alle butikkene, og vi bruker det i kampanjene våre, sier Ann Kathrin Johansen.

Hun er kategorisjef i Elon Norge, og vi møter henne i april under opplæringsmessen Elon Expo i Örebro.

– Vi ønsker å bruke belysning som trafikkskaper. Du oppsøker ikke en butikk for å se på vaskemaskiner, hvis du ikke trenger en ny. Kan vi tilby belysning, og andre ting folk kjøper litt oftere, som glass og kjøkkenutstyr, får vi flere kunder inn i butikkene. Dette passer dessuten godt inn i Velkommen hjem-konseptet vårt, sier Johansen til fagbladet Elektronikkbransjen.

De liker nok at marginen ofte er bedre enn på mye annet

Vi møter henne sammen med Therese Tanriver, som er kategorisjef for belysning i Elon Group.

– I Sverige har Elon solgt belysning i noen flere år enn Norge, men også her er vi i ferd med å bygge opp kategorien, sier Tanriver.

Elvita og Elon-unikt

Hun sier Elons eget varemerke, Elvita, er viktig i kategorien.

– Vi ønsker med Elvita og gi mye for pengene, og merket utgjør basen i sortimentet vårt. Dette krydrer vi med kjente merker, og vi bruker både svenske og europeiske leverandører, sier Tanriver.

– Hvordan skjer utviklingen av Elvita-belysningen?

– Dels gjør vi dette selv, eller vi har en idé vi bringer til våre leverandører, sier Tanriver.

Hun sier kjeden også har Elon-unike produkter, fra utvalgte leverandører.

Topp stemning når Ann Kathrin Johansen (t. v.) og Therese Tanriver ser på Elons egne Elvita-lamper. Foto: Stian Sønsteng

– Dette kan være videreutviklinger av ting som allerede finnes, og siden de kun er hos oss, er de ikke konkurranseutsatte, sier Tanriver.

Johansen sier de markedsfører belysning i kampanjene sine, og i nettbutikken.

– Vi styrer dette etter sesongen, og vil etter sommerens satsing på utebelysning til høsten vise mer interiørlamper, og julebelysning når denne høytiden nærmer seg, samt kule ting som kan gis i gave, sier Johansen.

Hun sier Elon fremover vil fokusere mer på trendene i kategorien, og skjele litt til interiørbransjen.

Noe av Elons Elivta-sortiment innen belysning. Foto: Stian Sønsteng
Elon har rullet ut belysning i sine norske butikker. Foto: Stian Sønsteng

Bedre marginer

– Hva synes butikkene om at de har begynt å selge belysning?

– De liker nok at marginen ofte er bedre enn på mye annet de selger, og setter pris på hva belysning gjør for hvordan butikken fremstår, sier Johansen.

– Logistikken, er den lik resten av sortimentet deres?

– Den er ganske så lik, og det er dessuten få utfordringer med ettermarkedet.

– En lampe kan du kanskje ha lenger i sortimentet, enn et elektronisk produkt der det kommer stadig nye funksjoner og teknologier?

Også til jul vil det være Elon-unike produkter i sortimentet. Foto: Stian Sønsteng
På Elon Expo viste kjeden produkter for julehandelen: Foto: Stian Sønsteng

– Dette er ganske likt, siden det innen belysning er viktig å følge mote og trender, noe som også gjelder småelektriske produkter, sier Johansen.

– Hvem er konkurrentene deres innen belysning i Norge?

– Interiør- og belysningsbutikker. Det er liten konkurranse fra dem vi vanligvis konkurrerer med, sier Johansen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2023, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Powered by Labrador CMS