CLARION UTVIDER SORTIMENTET

Der Clarion i fjor hadde én 2-din multimedia-modell, tilbyr de i år tre . – Våre gode resultater gjør at vi nå satser sterkere i øvre sjikt, sier Daisuke Natori.

Publisert Sist oppdatert

Han er europeisk salgssjef i Clarion, og stilte på Auto HiFis samling sammen med Abbas Abbassi. De to la mest vekt på sin nye hovedenhet NX702E.

– Dette er vår toppmodell, og en viktig egenskap er at den har en fullverdig DVB-T digital-TV-mottaker integrert. Med i esken følger alt man trenger for å kunne se TV i bilen, sier Abbas.

Skjermen på 2-din-enheten er sju tommer. Enheten har leser for SD-kort, på baksiden har Clarion plassert en USB-inngang.

Vi har nå ekspandert porteføljen for å tilfredsstille kravene til spesialforretningene

– Man har alt man trenger av inn- og utganger for lyd og bilde. Blåtannenheten er fra Parrot, som man fra i år vil finne i alle våre produkter for at de skal være kompatible med alle smarttelefoner, sier Abbas.

I Norge vil NX702E bli levert med dab-mottaker.

Intelligent navigering

– Grensesnittet er nytt. Vi har utviklet animerte ikoner, som minner om det man finner i smarttelefonene. Man kan endre fargene i menyen slik at de passer til interiøret i bilen, der man kan velge i et stort fargespekter, sier Abbas.

Clarion samarbeider med iGo når det gjelder navigasjonssystemet, og lanserer nå flere nye funksjoner. Blant disse er det Clarion kaller intelligent navigering, som skal hjelpe føreren å finne alternative ruter dersom trafikken går langsomt. Denne er ikke avhengig av databaser, og baserer seg på hastigheten til bilen. NX702E vil være i handelen før sommeren.

En hovedendring i årets portefølje er at Clarion ønsker å tilby et bredere produktspekter.

Mer avanserte produkter

– Der vi i fjor hadde én multimedia modell, tilbyr vi i år tre. For eksempel er NX302E en innstegsmodell, der NX702E er toppmodellen, sier Daisuke.

NX502E er mellommodellen, og følger opp NX501E med flere funksjoner.

– Frem til i fjor konsentrerte vi oss om de rimeligere modellene, som ble solgt i de store detaljkjedene. Vi har nå ekspandert porteføljen for å tilfredsstille kravene til spesialforretningene og kundene deres. Et eksempel er CD-spilleren CZ702E som har flere avanserte funksjoner, sier Daisuke.

Han sier Clarion hadde et godt år i fjor, ikke minst takket være NX501E.

Clarions hovedkvarter ligger i Japan, her foregår også produktutviklingen. Fabrikkene ligger blant annet i Japan, Kina og Thailand. Hoveddelen av produksjonen foregår utenfor Japan. Selskapet har totalt 9.000 ansatte.