Joachim Persson (t. v.) og Jo Petter Kjeldset i Tura Scandinavia AB med Bissell Spotclean Pro, som blant annet kan brukes til å rense sofaer og bilseter. Pris: 2.400,- Foto: Stian Sønsteng
Joachim Persson (t. v.) og Jo Petter Kjeldset i Tura Scandinavia AB med Bissell Spotclean Pro, som blant annet kan brukes til å rense sofaer og bilseter. Pris: 2.400,- Foto: Stian Sønsteng

RENE GULV MED BISSELL

– Tilbehør til lyd, bilde og mobil er fortsatt viktig, men vi har også suksess med rengjøringsprodukter, sier Jo Petter Kjeldset i Tura Scandinavia AB.

Publisert

Vi møter norgessjefen i juni, på opplæringsmessen Elon Expo. Her viser Tura Scandinavia en rekke produkter fra amerikanske Bissell.

– Bissell er et amerikansk familieeid selskap, etablert i 1876. De er eksperter på gulv, med både våt og tørr rengjøring, og har produkter for alle behov, sier Kjeldset.

Hans svenske kollega, nøkkelkundesjef Joachim Persson, sier Bissell siden 50-tallet har kombinert våt og tørr rengjøring.

– De har også egne serier utviklet for rengjøring hos dem som har kjæledyr, der en del av overskuddet går til dyrevelferd, sier Persson.

Også i serien MultiClean Crosswave, finnes med og uten batteri, er det en egen modell for de som har kjæledyr. Til denne kan man bruke ulike ruller, tilpasset både tepper og hardt gulv.

Renser teppene

– Ved å trykke på en knapp tilføres væske, og man kan bone eller vaske gulvet. Maskinen har én rull, og smussvannet samles i en egen beholder slik at du alltid bruker rent vann når du vasker, sier Persson.

Kjæledyr-modellen MultiClean Crosswave X7 Plus Pet PRO, med 30 minutters batteritid, koster 5.900 kroner.

Przemysław Wozniczka i Lamel Technology med plotteren som tilpasser beskyttelsesfilm fra MyScreen Protector til mobiler og nettbrett. Foto: Stian Sønsteng
Przemysław Wozniczka i Lamel Technology med plotteren som tilpasser beskyttelsesfilm fra MyScreen Protector til mobiler og nettbrett. Foto: Stian Sønsteng

Revolution ProHeat 2X er en tepperenser med to børster, der teppene takket være en varmefunksjon skal være tørre igjen en times tid etter at de er renset.

– Også denne har en separat tank til smussvannet. Den er på hele 3,7 liter, slik at man hele tiden rengjør med rent vann – tilsatt Bissells spesialshampo, sier Persson.

Denne maskinen går på 220 volt, og koster 3.850 kroner.

Renser bilsetene

Den siste Bissell-maskinen Persson trekker frem, er Spotclean Pro.

– Denne våtvasker alt av tekstiler, som sofaen og bilsetene, og også her samles smussvannet i en egen tank. Igjen bruker man en av Bissells store sortiment med spesialshampoer, tilpasset ulike behov. Bissell er utrolig dyktige på slik rengjøring, det finnes ikke så mange konkurrenter i markedet, og det vil i de fleste hjem være behov for en slik maskin, sier Persson.

Det finnes fire ulike Spotclean-modeller, og Pro-varianten som vises på Elon Expo koster 2.400 kroner.

Det vil i de fleste hjem være behov for en slik maskin

– Vi har solgt Bissell i to år, og vi har hatt en voldsom salgsvekst av disse produktene, sier Persson.

Tura viser på Elon Expo også beskyttelsesfilm til mobiler og nettbrett, fra MyScreen Protector.

– De tilbyr et bredt utvalg, og en plotter som gjør det mulig for butikkene å levere til nær sagt alle modeller, sier Kjeldset.

Går på børs

– Hva er situasjonen for Tura i Norge?

– Vi har hatt en veldig god periode gjennom hele pandemien, og dette har fortsatt også i år, sier Kjeldset.

Han sier selskapet fortsatt selger mye tilbehør til lyd, bilde og mobil, men at de i tillegg har økt innsatsen på småelektriske produkter. I Norge er de ti ansatte, hvorav fem er ute på veien hos kundene.

– Dette er viktig for at vi skal kunne gi butikkene det rette sortimentet, og den servicen de trenger, sier Kjeldset.

– Hvordan fungerer kjedestyringen av sortimentet her hos Elon?

– De har en ganske stor frihet, så lenge leverandøren har en kjedeavtale.

Tura Scandinavia AB ble etablert i 1976, med opprinnelse i Onsala på den svenske vestkysten. De har til nå vært familieeid, men er i ferd med å bli børsnotert i Stockholm. Selskapet, som har hovedkontor i Sverige og salgskontorer i Norge, Danmark og Finland, arbeider med distribusjon av produkter innen forbrukerelektronikk, som lyd, video, mobil, data, foto, spill, TV, baby og hvitevarer. I tillegg arbeider de mot det profesjonelle markedet, innen foto, video og grafikk. Totalt har de 229 varemerker i porteføljen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13585/?page=30" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS