ØNSKER ELEKTRONIKK UNDER TREET

Nordmenn ønsker seg forbrukerelektronikk til jul, og fortsatt er det nettbrettene som er kraftigst etterspurt av nissen.

Publisert Sist oppdatert

Det viser en undersøkelse Respons Analyse har gjort for Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Det er andre året på rad undersøkelsen gjennomføres, og den viser at vi planlegger å bruke mer penger på julegavene enn tidligere. Nordmenn regner med å bruke rundt 5.100 kroner på julegavene i år, mens de i fjor trodde summen ville havne på 4.700 kroner. Kvinner (5.400,-) oppgir at de vil bruke mer enn menn (4.800,-), men dette kan forklares med at kvinner i snitt kjøper 13 julegaver mens menn i snitt kjøper åtte presanger.

På tredjeplass

Det er nok mange menn som ønsker seg noen flere TV-tommer under treet

Forbrukerelektronikk er den mest populære fysiske gaven, bare slått av ønsker om reiser/opplevelser og penger eller gavekort. 30 prosent ønsker seg elektronikk under treet, mens 51 prosent vil ha en opplevelse og 41 ønsker seg penger.

Det fortsatt forskjeller mellom menn og kvinners julegaveønsker. Av norske menn ønsker 28 prosent seg forbrukerelektronikk, mens 20 prosent av norske kvinner gjør det samme. Nesten halvparten, 48 prosent, av norske kvinner kunne tenkt seg en reise eller opplevelse under treet, mens bare en tredel av norsk menn har samme ønske. Når det gjelder ønsket om gavekort eller penger, er det større likheter mellom kjønnene; 30 prosent av menn og 33 prosent av kvinnene kunne tenkt seg dette til jul.

Nettbrett

I år som i fjor er det nettbrett som topper ønskelisten hos både kvinner og menn. 23 prosent av damene vil ha nettbrett, mens 21 prosent av mennene kan tenke seg det samme. Tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at det fra 2011 til 2012 ble solgt rundt 500.000 nettbrett i Norge. Allerede seks måneder inn i 2013 ble halvmillion-merket passert, og oppfyller nissen norske menn og kvinners ønsker ligger det an til et svært godt år for nettbrettene.

Spillkonsoller og TV klatrer

I forhold til fjoråret er det flere som ønsker seg TV og spillkonsoll i år, opp fra to til fem prosent, mens færre oppgir at de ønsker seg mobiltelefon og foto-/videokamera. Det er kanskje ikke så rart; Sony kommer med sin Playstation 4 like før jul, mens Microsoft har annonsert at deres nye Xbox One vil dukke opp på nyåret. På TV-siden er det et nytt teknologiskifte på gang, hvor det nå kommer såkalte Ultra HD-TV-er på markedet. Disse gir åtte ganger høyere oppløsning enn en vanlig Full HD-TV.

– Våre tall viser også at nordmenn kjøper stadig større skjermer, den nye folke-TVen er nå mellom 44 og 54 tommer. Over 30 prosent av antall solgte skjermer ligger i denne størrelsesordenen, mens det i fjor var 40 til 43 tommer som var den mest populære størrelsen. Så det er nok mange som ønsker seg noen flere TV-tommer under treet, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm. 

TOPP TI

2013

2012

1. Nettbrett (22%)

1. Nettbrett (23%)

2. Kjøkkenprodukter (11%)

2. Mobiltelefon (10%)

3. Bærbar PC (9%)

3. Kjøkkenprodukter (9%)

4. TV (9%)

4. Foto/videokamera (9%)

5. Mobiltelefon (7%)

5. Bærbar PC (7%)

6. Foto/videokamera (6%)

6. Musikkanlegg (7%)

7. Lesebrett (6%)

7. Lesebrett (7%)

8. Spillkonsoll (5%)

8. TV (5%)

9. Musikkanlegg (5%)

9. Personlig pleie-produkter (4%)

10. Personlig pleie-produkt (5%)

10. Hvitevarer (3%)

Det er flest kvinner som ønsker seg kjøkkenprodukter som for eksempel kaffemaskin, brødrister etc, hvor 15% av de spurte hadde dette på julegavelisten. Til sammenlikning er det bare åtte prosent av mennene som ønsker seg det samme.

Også mobiltelefon, bærbar PC og kamera står høyere i kurs hos kvinner enn menn. Totalt viser årets undersøkelse at forskjellene mellom kjønnene innen forbrukerelektronikkønskene har økt i forhold til fjoråret.

MENN OG KVINNER

Menn

Kvinner

1. Nettbrett (21%)

1. Nettbrett (23%)

2. TV (14%)

2. Kjøkkenprodukter (15%)

3. Spillkonsoll (8%)

3. Bærbar PC (12%)

4. Kjøkkenprodukter (8%)

4. Mobiltelefon (10%)

5. Lesebrett (7%)

5. Foto/videokamera (7%)

6. Personlig pleie-produkter (6%)

6. Lesebrett (5%)

7. Bærbar PC (6%)

7. Musikkanlegg (4%)

8. Foto/videokamera (5%)

8. Hvitevarer (4%)

9. Musikkanlegg (5%)

9. Personlig pleie-produkter (4%)

10. Mobiltelefon (5%)

10. TV (4%)

Det er med andre ord klart at en ny TV står betraktelig høyere i kurs hos norske menn enn kvinner, og spillkonsollene når ikke en gang inn på topp ti-listen til damene. Også personlig pleie-produkter (herunder ligger blant annet barbermaskin, krølltenger, elektrisk tannbørste, fotbad etc) er mer populære blant menn enn kvinner. Til gjengjeld er både nettbrett, mobil, bærbar PC og kjøkkenprodukter høyere på listen hos norske damer enn menn.

Både kvinner og menn er derimot enige om hva som kjennetegner en fin julegave, nemlig at de er gitt med omtanke. Over 60 prosent mener dette kriteriet er viktigst, mens rundt 40 prosent setter pris på at gaven er personlig. At den er nyttig følger på plass nummer tre både for menn og kvinner.

HVA ER EN FIN JULEGAVE?

1. Gitt med omtanke (62%)

2. Personlig (49%)

3. Nyttig (39%)

4. I tråd med ønskeliste (32%)

5. Gitt etter evne (20%)

6. Relevant (18%)

7. Spennende (15%)

8. Noe jeg ikke har fra før (15%)

9. Lang varighet (10%)

10. Morsom (8%)

Powered by Labrador CMS