JULEFEST SJU UKER FØR KVELDEN

Nøyaktig sju uker før årets største salgsgenerator samlet 150 bransjefolk og journalister seg for å kåre årets julegaver.

Publisert Sist oppdatert

Det er tolvte gang fagbladet Elektronikkbransjen gjennomfører denne kåringen, og for ellevte gang ble prisene delt ut under et eget arrangement. Ved inngangen til årets travleste salgsperiode møttes bransjen den 5. november med lave skuldre og store smil, til den ene anledningen i året da konkurrenter og kolleger i alle ledd av næringskjeden møtes.

De tolv kategorivinnerne og gromprisen, Årets julegave, ble presentert i forrige utgave, som var i trykken da glade bransjefolk tok seg en frikveld for å møte hverandre i festlig lag. Som i fjor ble arrangementet holdt i Posthallen i Oslo, med treretters middag på hvite duker.

Handlerne møttes

Mens leverandørene er vant til å møtes på ulike kjedearrangement, er Årets julegave en sjelden anledning for handelsleddet til å sette hverandre i stevne

I forbindelse med årets kåring har 50 jurymedlemmer fra kjeder, netthandel og presse stemt frem tolv kategorivinnerne, og en hovedjury sto for utvelgelsen av smartklokker og –armbånd som årets julegave.

Mange av jurymedlemmene, sammen med kolleger om ikke deltok i dette arbeidet, var med på arrangementet. Mens leverandørene er vant til å møtes på ulike kjedearrangement, Årets julegave en sjelden anledning for handelsleddet til å sette hverandre i stevne på uformelt vis. Det var tydelig at dette ble satt pris på, noe bildene fra førjulsfesten sier sitt om.

Fagbladet Elektronikkbransjen står bak selve kåringen, mens det er bladets utgiver, Stiftelsen Elektronikkbransjen, som står for arrangementet. Fotorådet, som er en del av stiftelsen, hadde et eget medlemsmøte i forkant. I Posthallen benyttet flere leverandører anledningen til å vise aktuelle produkter.

Årets radioaktør

Kvelden startet med at stiftelsens administrerende direktør, Jan Røsholm, fortalte om arbeidet foreningen gjør for bransjen, mens kommunikasjonssjef Marte Ottemo presenterte resultatet av årets undersøkelse, der folk er blitt spurt om hva de ønsker seg til jul. Steve Koenig i stiftelsens amerikanske søsterorganisasjonen, CEA, var kveldens hovedtaler. Hans foredrag kan du lese om i en egen artikkel.

Tidligere år har Digitalradio Norge AS delt ut en egen pris til årets radioleverandør. Markedssjef Jarle Ruud fortalte fra scenen at de i år har valgt en ny vri, der også handelsleddet er med i kåringen, og at man først etter julesalget vil avgjøre hvem som vinner prisen. Resultatet vil presenteres på pressemøtet i februar, der bransjens salgstall og prognoser legges frem.

Sammen med Ottemo sto undertegnede for selve prisutdelingen, før gjestene forsvant ut i Oslo-natten alene eller i grupper.