Moderniseringsdirektør Arne Quist Christensen. Foto: Telenor Norge

SISTE INNSPURT FOR KOPPERNETTET

Mens Telenor er kommet langt med å få privatkundene bort fra koppernettet, er situasjonen mer krevende for bedriftsmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Telenor stenger som kjent den gamle fasttelefoniplattformen fra nyttår. Når det gjelder privatkundene er man ifølge en pressemelding i rute med å få disse over på andre teknologier, mens mange kunder i bedriftsmarkedet må avdekke hva kobbernettet i deres bedrift faktisk brukes til. Spesielt er dette viktig for samfunnskritiske virksomheter, heter det fra Telenor.

I privatmarkedet hadde Telenor i starten av september 7.600 bredbånds- og 3.400 fasttelefonikunder igjen på kobbernettet. I bedriftsmarkedet gjenstår 6.400 bredbåndslinjer og 8.500 telefonlinjer. Da moderniseringsprosessen startet 1. januar 2019, hadde kobbernettet 530.000 bredbåndskunder og 330.000 fasttelefonkunder. Totalt er nå 94 prosent av kundene overført fra kobbernettet til ny teknologi.

Vi ber bedriftene gjennomgå kobberlinjene de betaler for

Må sjekke

– Vi ber bedriftene gjennomgå kobberlinjene de betaler for med sikte på å avdekke hva de faktisk brukes til. Dersom det er fasttelefoner som ikke lenger er i bruk, er det som regel uproblematisk. Men dersom alarmer til heiser og andre installasjoner er koblet på kobbernettet, må bedriftene løse dette i løpet av høsten, sier moderniseringsdirektør Arne Quist Christensen i Telenor Norge, i pressemeldingen.

Det er særlig innen samfunnskritiske virksomheter som sykehussektoren, kraftverk, heis- og alarmbransjen og kommuner at Telenor er ekstra tett på før kobbertjenesten stenges 31. desember 2022, heter det.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2022, som ble distribuert 12. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS