MOBILNORGE TRENGER ANTENNEFORSTERKERE

Italienske Cellularline viser på IFA en antenneforsterker, som et amerikansk søsterselskap har utviklet.

Publisert Sist oppdatert

– Antenna79 har lansert produktet i USA, der de allerede har solgt 30.000 enheter. Vi kommer til å benytte vårt eget varemerke i Europa og Midtøsten, sier svenske Henrik Andersson når vi møter ham på IFA-messen i Berlin.

Han er forretningsutvikler i italienske Cellularline, som har LVMH Group inne på eiersiden. Denne gruppen eier også blant annet Louis Vuitton og Moët & Chandon.

Antenneforsterkeren er et deksel med en plate som kan trekkes ut.

Norden er definitivt et marked der ingen operatør har full dekning, og vi håper dette produktet blir en suksess

– Den gir deg helt enkelt bedre dekning, og har verken internt batteri eller noen tilkopling til telefonen. Derimot gir den deg bedre batterikapasitet, med kanskje en time om dagen, siden telefonen får en bedre dekning, sier Andersson.

Han beskriver produktet som et slankt mattsort mobildeksel, som man knapt legger merke til. Det tåler også støt, men det er ifølge Andersson ikke det viktigste.

Teknologien må forklares

– Hvordan fungerer produktet?

– En innebygd antenne i dekselet forsterker signalet, og jordes dels av materialet i telefonen og dels av hånden som holder det.

– Hvordan tenker dere selge inn dette produktet?

– Vi kommer først til å snakke med den tekniske avdelingen hos våre kunder, før vi snakker med marked og salg. Dette er et superteknisk produkt, som må forklares, sier Andersson.

Prisen i Norge blir 350 kroner, og antenneforsterkeren kommer i første omgang for iPhone 6 og 7, i begge størrelser.

– Det blir spennende å se hvordan produktet blir mottatt av operatører og detaljhandelen. Norden er definitivt et marked der ingen operatør har full dekning, og vi håper dette produktet blir en suksess. Da vil vi bredde sortimentet slik at det også dekker andre mobiltelefoner, sier Andersson.

Cellularline lanserer på IFA også et VR-sett til 300 kroner, som skal kunne brukes til de fleste smarttelefoner. De har også et nytt treningsarmbånd med blåtann, som kan brukes til å å gjennomføre mobilsamtaler, og blåtannhøyttalere til 200 og 250 kroner.

Konkurrent til JBL Go

– Dette er en sterk konkurrent til JBL Go, og vi håper vi snart får noen produkttester som forteller hvor god lyden og kvaliteten er. Vi kommer til å eksponere disse i audioavdelingene ute i butikkene, og ikke i mobilavdelingen, sier Andersson.

Når det gjelder hodetelefoner og ørepropper med blåtann, viser Andersson frem en rekke nye produkter.

– Vi har modeller for sport, musikk og telefoni, også for forretningsmarkedet. For eksempel har Vision Clip en skjerm som med iOS viser hvem som ringer, sier Andersson.

– Hvordan går forretningen for Cellularline i Norge?

– Norge er et godt marked for oss i Norden, der vi er inne både hos tele- og elektrokjedene.

– Hvilken kategori er viktigst for dere?

– Vi er en såkalt multispesialist, som dekker bredt. I Norge har vi hatt suksess med våre skjermbeskyttere, og vi har fått en god mottakelse for våre audioprodukter.

God, bedre, best

Cellularline tilbyr i de fleste kategorier produkter som er delt inn i god, bedre og best. Dette gjelder også batteribankene.

– Vi er den første leverandøren med en Type C-lader på det skandinaviske markedet. Den lader mye raskere, og kan også lade en Macbook. Kapasiteten er 10.000 mAh, og den koster 800 kroner. Vi har også batteribanker med trådløs lading, samt adaptive charging som fungerer fint til for eksempel Samsung. Da trenger man ikke Qualcomm, som koster mer. Disse teknologiene gir utrolig rask lading, men kjøper man feil produkt blir resultatet det stikk motsatte, sier Andersson.

– Hvordan er interessen for batteribanker?

– Ladere og batteribanker er blitt en veldig mye mer komplisert kategori det seneste året, med Qualcomm, Type C og andre nye alternativ. Tidligere fantes stort sett bare mini-USB og Lightning. Det er definitivt en økt interesse for disse produktene, sier Andersson.

Powered by Labrador CMS