DIN BEDRIFTS FREMTID

INNSPILL: Brett opp ermene og ta din rettmessige plass i den digitale verden og forbrukernes bevissthet. Det er på tide å ta digital markedsføring på alvor.

Publisert Sist oppdatert

Forandring kan virke skremmende og uforutsigbart. Men tradisjonelle markedsføringskanaler som reklame rett i postkassa, en helsides annonse i en avis eller et magasin, bannere i bybildet, de går alle i mot det vi markedsførere tror på i 2016; samtidskommunikasjon. Her kommer de til kort, fordi de gir ingen tilbakemeldinger i sanntid – effekten er vanskelig å måle. Kanskje har du allerede merket at effekten av de tradisjonelle kanalene er synkende, og at det nå er på tide å ta forbrukernes digitale hverdag på alvor? Helt siden sosiale mediers inntog har enveiskommunikasjon og én til mange-kommunikasjon blitt feid av banen til fordel for mange til mange-kommunikasjon. Vi lever nå i en verden hvor vi alle er informasjonsprodusenter, og dialogen mellom markedsførere og kundene er viktigere enn noen gang.

Forbrukernes informasjonsjakt

For at du skal kunne få målgruppens oppmerksomhet må du være på hugget, for du har kun 2,3 sekunder på deg til å fange interessen deres

Kjøpsprosessen og forbrukernes handlemønster har forandret seg mye de siste årene. Forbrukere sjekker i snitt fem kanaler eller mer før de utfører et kjøp, uansett verdi. Men jo dyrere varen er, jo mer grundig vil kunden gå til verks i sin research. Og dette gjelder spesielt elektronikk, hvor det kryr av leverandører, kundeomtaler, forum og forbrukertester på nett. Forbrukere har stadig høyere forventinger til hvordan en bedrift er presentert i den digital sfæren. Opparbeid deg en mer profesjonell posisjon og møt potensielle kunder på deres premisser, uansett hvor de oppsøker deg. Det kan være på din nettside, Facebook, Twitter, og så videre.

Den mobile fallgruven

Forbrukernes digitale vindu er mobilen. Mobiltrafikken har økt enormt de siste fem årene, og i dag er 60 prosent av all trafikk fra mobil eller nettbrett. Resten av nettrafikken kommer fra desktop. Dersom du ikke tilrettelegger for at disse ulike plattformene benyttes når dine potensielle kunder er på nettsiden din, blir brukeropplevelsen lav og fluktfrekvensen høy. Ikke nok med det, Google straffer nettsider som ikke er mobiltilpasset og rangerer nettsidene lavt i søkemotoren. Fordi alt handler om å skape gode brukeropplevelser for brukerne, og er ikke du en av de som tilrettelegger for behovene til din målgruppe, da vil synligheten din gå kraftig ned. Og er du ikke på førstesiden i Googles søkeresultat, da eksisterer du ikke for forbrukeren.

På mobil, og nett generelt, er vi utålmodige. I tillegg er det mange andre aktører som skriker etter vår oppmerksomhet; annonser, videoer, delte innlegg, lenker, pushvarsler, med mer. Så for at du skal kunne få målgruppens oppmerksomhet må du være på hugget, for du har kun 2,3 sekunder på deg til å fange interessen deres.

Sosiale medier

Vi kan ikke snakke om digital synlighet uten å nevne sosiale medier. De fleste bedrifter har forstått at sosiale medier har kommet for å bli. Markedsføring i sosiale medier er en ypperlig måte å knytte tettere bånd med kundene dine, og tiltrekke deg nye interessenter. Sosiale medier gir bedriften din et ansikt utad, og er kanaler som oppfordrer til god kommunikasjon. Her handler det om å by litt mer på seg selv, vise litt personlighet og gi verdi i form av relevant informasjon til følgerne dine.

Kom i gang

Digital markedsføring trenger ikke være vanskelig, det er fullt mulig å gjøre det selv. Men du må ha tid, og det er erfaring som til syvende og sist gjør at du lykkes. For den digitale verdenen er et komplekst landskap som er i konstant endring, hvor spillereglene stadig forandres. Det som er sikkert og visst er at du får mye igjen for markedsføringen din. Annonsekronene blir en investering i stedet for at du mister kontrollen over hvilken effekt markedsbudsjettet ditt har ved bruk av tradisjonell markedsføring. Hvert tiltak kan måles og analyseres slik at du hele tiden kan optimalisere markedstiltakene dine, og treffe målgruppen med presisjon. Så kom i gang; lag en strategi, få målsetningene på plass, planlegg og gjennomfør. Og husk, det er ikke feil å spørre om hjelp. Lykke til!

Powered by Labrador CMS