MER EPLEKJEKKE PÅ NETT

Erik Midtgaard. Foto: Power

De med iPhone tar langt større sjanser på nett enn Android-brukere, viser undersøkelse. Power advarer mot økt digital naivitet, spesielt blant unge.

Publisert Sist oppdatert

– Mange tror at mobilen deres beskytter dem automatisk. Det gjør den ikke. Vi ser at altfor mange klikker på lenker de ikke burde, eller sender meldinger til fremmede aktører i sosiale medier. Det er en perfekt oppskrift på å bli lurt, sier Erik Midtgaard, mobilekspert i Power, i en pressemelding.

Her vises det til en studie fra sikkerhetsselskapet Malwarebytes, omtalt av Digi.no, der bare 21 prosent av iPhone-brukere oppgir at de har noen form for sikkerhetsprogramvare.

– Over halvparten har vært utsatt for svindel. I tillegg oppgir hele 41 prosent at de har sendt en DM til en selger på sosiale medier for å spørre om rabattkode – en typisk inngang for phishing og svindel, skriver Power i pressemeldingen.

 

Teknologivante i fella

En slik beskyttelse er et enkelt grep

– De fleste tenker ikke over hvor lett det er å bli lurt. Du trykker på én lenke, og plutselig har noen tilgang til alt fra bilder til passord. Det gjelder for både iPhone og Android. Vi snakker med folk hver uke som ikke forstår hvordan det kunne skje, sier Midtgaard.

– Mobil- og databrukere i alle aldre kan bli rammet av svindelforsøk, og det er ikke bare de eldste mobilbrukerne som er uforsiktige, skriver Power.

– Vi vet at også unge gamere og teknologivante forbrukere går i fella. Mange føler seg trygge fordi de kjenner systemene godt, men metodene svindlerne bruker er nå så avanserte at du knapt merker at du er utsatt før det er for sent. Svindel rammer ikke bare de som «burde visst bedre» – det kan ramme alle, sier Midtgaard.

 

Nettbeskyttelse fra F‑Secure

I pressemeldingen vises det til cybersikkerhetsselskapet F‑Secures publisering Annual Threat Report, der det kommer frem at aldersgruppen 18 til 30 år har størst tro på at de selv klarer å avsløre svindel. Samtidig er det nettopp denne gruppen som oftest blir lurt, heter det.

– Det viser hvor viktig det er å ha digitale sikkerhetsløsninger som beskytter – også når man selv ikke merker at man er i fare, sier Midtgaard.

Power viser til at F‑Secure hver eneste dag oppdager og blokkerer over 700.000 mistenkelige aktiviteter.

Nettbeskyttelse har ifølge pressemeldingen blitt en av de mest etterspurte tjenestene hos Power det siste halvåret.

– Tjenesten gir en sanntidsbeskyttelse mot digitale svindelforsøk, samt forsikring og teknisk bistand om uhellet skulle skje, heter det.

– Vi ønsker å ta kundens bekymringer på alvor, og er opptatt av å gi trygge løsninger i en stadig mer utrygg verden på nett. En slik beskyttelse er et enkelt grep for å unngå store problemer, sier Midtgaard.

Powered by Labrador CMS