Kundeansvarlig i Netgear, Rickard Eriksson, viser fram selskapets nyeste satsing, det digitale lerretet Meural. Foto: Marte Ottemo
Kundeansvarlig i Netgear, Rickard Eriksson, viser fram selskapets nyeste satsing, det digitale lerretet Meural. Foto: Marte Ottemo

DIGITAL KUNST FRA NETGEAR

Netgear er kanskje mest kjent for sine rutere og mesh-nettverk, men nå tar selskapet steget inn i kunstverdenen med det digitale lerretet Meural.

Publisert

Netgear hadde med seg sine Nighthawk-rutere og meshnettverksproduktene i Orbi-familien til Techbrief, men det var selskapets nyeste tilskudd på produktsiden som fikk mest oppmerksomhet.

– Vi har vært et selskap som alltid har sett på funksjoner innen nettverkskategorien. For noen år siden kjøpte vi opp Arlo, et selskap som driver med overvåkningskamera. Det er det samme vi nå gjør med Meural, det er en interessant startup vi kjøpte i januar i år, sier kundeansvarlig i Netgear, Rickard Eriksson, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Nyvinningen heter Meural powered by Netgear og er en digital kunstramme som kommer i to ulike størrelser, 21,5 og 27 tommer. Selve rammen kommer i fire ulike farger.

– Mange tenker på digital fotoramme når de hører om digitale rammer, og det er noe vi absolutt ikke driver med. Dette er et smart lerret, det er laget for å vise digital kunst, sier Eriksson.

Dette er ikke et standard Netgear-produkt, så vi ser etter nye kanaler. Men Meural vil også kunne kjøpes i de vanlige retail-kanalene

– Hvordan får kunden tilgang til kunstverkene?

– Vi har en abonnementstjeneste, som et Spotify for kunst, hvor du kan sette opp en spilleliste med favorittbildene dine. Du kan betale månedlig eller på årsbasis, og velger du sistnevnte får du en rabatt. Men du behøver ikke å kjøpe et abonnement, du kan velge å bruke egne bilder, eller kjøpe enkeltbilder fra vårt bibliotek med 30.000 kunstverk, sier han.  

– Hvor kommer dere til å selge Meural?

– Dette er jo ikke et standard Netgear-produkt, så vi ser etter nye kanaler. Men Meural vil også kunne kjøpes i de vanlige retail-kanalene, det er fortsatt en del av det smarte hjemmet, sier Eriksson.

– Dere er ikke de eneste som satser på digital kunst, Samsung er nå på versjon tre av sin kunst-TV The Frame. Er digital kunst i vinden?

– Ja, og mens The Frame jo i bunn og grunn er en TV, er Meural et rendyrket digitalt lerret. Sammenlikner du stillbildet på vår ramme og Samsung-modellen tror jeg du helt klart kan se forskjellen, sier han.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2019, som ble distribuert 20. november. <a href="http://www.mypaper.se/html5/customer/248/12666/?page=110" target="_blank" rel="noopener">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" target="_blank" rel="noopener">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2019, som ble distribuert 20. november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.