MER SMART TIL SENIORER

Smarttelefoner utgjør i dag rundt 20 prosent av telefonsalget til Doro. – Vi håper at andelen vil øke ytterligere i løpet av året, sier Anders Austad.

Publisert Sist oppdatert

Han er nøkkelkundesjef for Norge og Island, og på Mobile World Congress (MWC) i Barcelona i februar viser han for første gang frem Doro 8030, som er lillesøsteren til Doro 825 som ble vist på IFA.

– Skjermen er på 4,5 tommer, kameraet på 5 megapiksler. Programvaren er den samme som på 825, Verve, der vi har tatt bort unødvendige apper. Det er likevel en fullverdig smarttelefon, hvor vi har lagt vårt skinn over Android, sier Austad.

Han sier volumene på smarttelefoner for alvor begynte å ta seg opp etter lanseringen av 825.

Alle våre modeller støtter høreapparat, og det er nok ikke alle selgere som er klar over dette

– Vi har forenklet det, slik at terskelen for å gå fra en tastetelefon til en smarttelefon blir så lav som mulig, sier Austad.

– Du bruker selv, som Doro-selger, en 825. Hvordan er det for en ung mann å bruke Doros menysystem?

– Det er enkelt og greit, selvfølgelig, og siden jeg har alle Android-appene tilgjengelig via Goole Play, er det ingen forskjell fra en annen telefon funksjonalitetsmessig.

– Hvor mye Android ser vi i telefonen?

– Egentlig svært lite, men du har Google-appene der og du kan laste ned alle apper som er tilgjengelig, som en annen smarttelefon. Dette er en fullverdig, men enkel smarttelefon.

Rimelige modeller

Storesøster 825 har 5-tommers skjerm og 8 MP kamera.

– LPen har fått sin renessanse, og CDen er kanskje på vei til å gjøre det samme. Riktignok snakker vi her om gamle og ikke direkte sammenlignbare teknologier, men tror du Doros produkter kan bli noe unge synes det er kult å bruke?

Austad ler.

– Det er det som er fascinerende med mobilmarkedet. Du forsøker å være unik, og det var det vi gjorde med vår programvare. Hvis du ønsker å ha en smarttelefon som tenker som deg, og synes det er litt vanskelig å navigere i en vanlig smarttelefon, er vi et godt alternativ, sier Austad.

Når det gjelder priser, koster Doro 825 rundt 3.000 mens Doro 8030 vil koste rundt 1.800 kroner.

– Det er ganske rimelige modeller?

– Absolutt, hvis man sammenligner med de andre merkene.

– Hvorfor?

– Spørsmålet er hvor mye en senior ønsker å bruke. De er kanskje ikke så avhengig av smarttelefonen som de yngre kundene. Vi ønsker å lage telefoner til overkommelige priser, som både ser bra ut og holder en god kvalitet.

Utviklet i Paris og Lund

– Betyr dette at deres telefoner er langt lavere spesifisert?

– Hvis man sammenligner våre smarttelefoner med en Samsung S7, vil du se forskjeller. Men, vi har en programvare som krever svært lite av prosessor og grafikkort, så bruksopplevelsen er svært god, sier Austad.

Når man tar en smarttelefon fra Doro i bruk for første gang, får man spørsmål om man har brukt en smarttelefon tidligere eller ikke.

– Telefonen settes opp akkurat slik brukeren ønsker, med lyd, størrelser på ikoner og bokstaver, sier Austad.

Doro henvender seg til seniormarkedet, eller kanskje senior pluss, som Austad anslår ligger fra 65 år og oppover i Norge. Selskapet er oppmerksomme på at det etter hvert som tiden går, vil komme til nye seniorer som tidligere har brukt smarttelefoner.

– Da må vi tilpasse oss dette, sier Austad.

Doros smarttelefoner utvikles ved selskapets Paris-kontor i Frankrike og ved hovedkontoret i Lund i Sverige. Doro er et svensk selskap, som har holdt på i over 40 år, og de er registrert på Stockholm-børsen.

– Vi representerer stabilitet og kvalitet, og våre produkter selges i dag i 40 land, sier Austad.

Alene for senior

– Produksjonen foregår i Asia. Er det mobiltelefoner på markedet, fra andre leverandører, som har fellestrekk med Doros modeller?

– Ikke det jeg vet. Vi står for hele verdikjeden selv, med fabrikker i Shenzhen, og har også et kontor i Hong Kong, sier Austad.

– Hvor er dere størst?

– Norden har vært vårt referansemarked, og det er fortsatt her vi er størst. Vi har begynt å få et godt fotfeste i Tyskland, Frankrike, Italia, Spania og ikke minst UK. Disse markedene er operatørstyrt, og vi er godt på plass hos mange av disse. Dette har gjort at vi har begynt å få gode volum i Vest- og Sentral-Europa. I 2015 fikk vi fart i Baltikum. USA begynner også å gå bra, siden vi har fått 4G-modeller, sier Austad.

– Har dere konkurrenter i seniorsegmentet?

– I Norden har vi klart å være så å si alene. Det er derfor vi klarer å gjøre mye bra på kort tid, siden det ikke er så mye styr her som i markedet de andre konkurrerer i. Det vil nok komme inn konkurrenter, men vi er størst på seniormarkedet i Europa, sier Austad.

Han opplever at Doro blir tatt seriøst i det tradisjonelle telekom-markedet.

– Kundene har forstått at Doro er kommet for å bli; at vi har fantastiske produkter. Vi er dessuten veldig enkle å samarbeide med når det gjelder ettermarkedet, sier Austad.

Nysgjerrige kunder

– Hvordan blir du møtt med din portefølje av journalister og kunder her i Barcelona, som også ser på de nye spydspissproduktene fra de virkelig store aktørene?

– Med nysgjerrighet. Folk synes seniormarkedet er spennende, og vil at vi skal fortelle om våre unike smarttelefoner. Når det gjelder tastetelefoner finnes det mye annet på markedet, men kvalitetsmessig er vi veldig gode også her. Det er fortsatt rom for disse i Norge. Det er ikke alle som ønsker seg en smarttelefon, og vi leverer veldig gode volumer også her, sier Austad.

– Når det gjelder smarttelefoner og tastetelefoner fra Doro; hvem velger hva?

– De som er nysgjerrige, vil være litt mer på nett og kanskje snakke med barn og barnebarn via sosiale medier, vurderer en smarttelefon. De synes kanskje det er litt skummelt å velge en tradisjonell smarttelefon, og ønsker en enklere modell fra oss. Så har du dem som kun vil sende meldinger og utføre telefonanrop; de velger en tastetelefon, sier Austad.

Støtter høreapparat

På MWC viser Doro også to nye tastetelefoner. 6520 og 6530 er nye klapptelefoner, som kommer på markedet i løpet av året, til rundt 2.000 kroner.

– Dette er enkle telefoner, men skjermene er blitt litt større med 2,8 tommer. Det er også mulig å bruke Facebook og Twitter på dem, lese epost og surfe på nett. De har også en skjerm på fremsiden, med klokke og informasjon om innkommende samtaler og SMSer, sier Austad.

– Er handelen flinke nok til å utnytte potensialet, eller selger de først en Doro-telefon når kunden etterspør deres merke?

– Vi skulle selvsagt ønske at de brukte potensialet fullt ut. For eksempel er det i Norge 400.000 hørselshemmede. Alle våre modeller støtter høreapparat, og det er nok ikke alle selgere som er klar over dette. Vi har tre fysiske taster på våre smarttelefoner, fordi kundene liker å få en respons. Etter hvert som vi har klart å bygge Doro som et varemerke for seniorer, er også selgerne blitt bevisste på at vi er et alternativ, sier Austad.

Velferdsteknologi

Velferdsteknologi er en viktig del av det Doro driver med, og Austad forteller at selskapet har store ambisjoner i dette markedet.

– Vi har produkter som er bygd og laget for dem som trenger noe ekstra, som ønsker å bo hjemme og vil ha hjelpemidler slik at de ikke trenger bo i en omsorgsbolig. Det går mye på alarmer og trygghetsprodukter, og nylig kjøpte vi Trygghetssentralen i Oslo som også samarbeider med kommune og stat. Vi har en egen salgsstyrke som arbeider med Doro Care. Dette segmentet vil i årene som kommer bli mer kommersialisert, slik at disse produktene blir tilgjengelig i tradisjonelle kanaler, sier Austad.

Powered by Labrador CMS