– Med Dreame X50 Ultra Complete tar vi for alvor
steget opp i flaggskipsegmentet, samtidig som vi fjerner alle årsaker til at
kundene ikke skal velge en robotstøvsuger. X50 Ultra Complete klatrer over
dørterskler, hår fester seg ikke lenger rundt børstene, og basestasjonen vasker
moppene med varmt vann og tørker dem så godt at du unngår bakteriedannelse.
Dette er virkelig et helt automatisk produkt, sier Mikael De Basso, nordisk
salgssjef i Dreame.
Vi møter ham under et arrangement i Stockholm, og fagbladet
Elektronikkbransjen får reise og opphold betalt av Dreame. Både nordiske kunder
og presse er samlet på en av Stockholms bedre adresser; Vinterträdgården ved
Grand Hotel.
Mova 600, Mova 1000, Dreame A1 Pro og Dreame A2. Foto: Stian Sønsteng
Annonse
Klyver over terskler
– Dette er en viktig lansering for oss, sier De
Basso.
Vi fikk første gang se den nye robotstøvsugeren på
IFA-messen i september, men da hadde den enn ikke fått noe navn.
– Siden er den grundig testet, både av oss selv og hos
uavhengige, slik at vi har kunnet fjerne eventuelle barnesykdommer før
lansering, sier De Basso.
Vi bruker den samme teknologien i robotstøvsugerne, stangstøvsugerne og i hårstylingproduktene
Dreame X50 Ultra Complete koster 16.000 kroner, og med ProLeap-teknologien
som består av to motoriserte og utfellbare ben, kan roboten forsere hindringer
som er opptil 6 centimeter høye.
Annonse
I tillegg til robotstøvsugere, selger Dreame i Norden
stangstøvsugere, robotgressklippere og hårpleieprodukter.
– Motoren er kjernen i virksomheten, og vi bruker den samme
teknologien i robotstøvsugerne, stangstøvsugerne og i hårstylingproduktene,
sier De Basso.
Kevin Sjöstrand med flaggskipsmodellen Dreame A2. Pris: 34.000,- Foto: Stian Sønsteng
To eksempler her er våt- og tørrstøvsugerne Dreame H13 Pro
og Dreame H15 Pro. Førstnevnte har en sugekraft på 18.000 Pa, og en base som
vasker og tørker børsten, begge deler ved 60 grader, mens Dreame H15 Pro har en
sugekraft på 21.000 Pa, mens basen vasker børsten ved 100 grader og tørker den
ved 90 grader.
Klippere fra Dreame og Mova
I fjor tok selskapet inn sine første
robotgressklippere til Norden.
Dreame X50 Ultra Complete kan forsere hindringer opp til 6 cm høyde. Foto: Gandalf
– Vi ble tatt på sengen og ble fort utsolgt, men i år er vi
forberedt, med god tilgang til flere modeller. Her bruker vi den samme lidar-teknologien
som i robotstøvsugerne, og vi kommer både med Dreame- og Mova-modeller. Mova er
vårt sidemerke, med litt andre produktgrupper som gjerne også ligger enda lavere
i pris. Når det gjelder robotgressklipperne er Mova-modellene litt enklere, med
litt mindre kapasitet, og litt mer manuell innstilling, for eksempel når det
gjelder klippehøyden, sier De Basso.
Annonse
Kevin Sjöstrand er nordisk opplæringssjef, og tar oss
gjennom robotgressklipperne som vises i Stockholm.
– Vi viser Mova 600, Mova 1000, Dreame A1 Pro og
flaggskipsmodellen Dreame A2. Disse koster henholdsvis 15.000, 18.000, 23.000
og 34.000 kroner, sier Sjöstrand.
Dreame X50 Ultra Complete kommer inn under møbler med en frihøyde på minst 8,9 cm. Foto: Dreame
Det var Dreame A1, forgjengeren til A1 Pro, som i fjor ble
utsolgt.
– Den slo godt an, og mye skyldes nok vår lidar-navigering,
der du ikke behøver sette opp en RTK-stasjon. Vår omnisense-teknologi oppdager objekter
360 grader rundt roboten og 59 grader vertikalt. Den nye Dreame A2 har i
tillegg et kamera med 1080p oppløsning, som med kunstig intelligens kan
identifisere objekter. Dermed trenger du verken RTK-stasjoner, antenner eller
begrensningskabler. Det eneste du trenger å gjøre er å sette opp ladestasjonen
i hagen, og kople den til appen. Siden Dreame A2 også kommer med 4G-modul,
trenger du ikke engang wifi. Når du trykker på start, kartlegger klipperen selv
helt automatisk hagen, sier Sjöstrand.
Nordensjef Aydin Slim med en oversikt over Dreames kunder og distributører. Foto: Stian Sønsteng
KI-kamera på klipperen
– Hva hvis du har flere soner med plen?
Et KI-kamera som gir full oversikt over hva som skjer i hagen
– Klipperen kartlegger automatisk den første sonen. Siden
kan du kjøre den til neste sone via appen, og siden kan du i appen sette opp
ulike soner, og legge inn hvor den ikke skal bruke knivene, for eksempel om du
har en grusgang mellom ulike soner, sier Sjöstrand.
4G-modulen selges som tilbehør til Dreame A1 Pro, til rundt
3.000 kroner, mens Mova-modellene kun har wifi. Også Dreame-modellene har wifi.
Dreame A1 Pro har en kapasitet på 2.000 kvadratmeter plen,
mens A2 dekker 3.000 kvadratmeter.
Elise Farago med Z30 AquaCycle, som mopper og støvsuger. Pris: 6.500,- Foto: Stian Sønsteng
– Dette bør holde for de fleste, siden statistikken viser at
de færreste har plener over 2.000 kvadratmeter. En annen forskjell er at Dreame
A2 har Edge Master-teknikk, der knivskiven beveger seg ut til kanten, og
klipper helt inntil 5 centimeter, sier Sjöstrand.
– Hva er de største fordelene med deres robotgressklippere?
– Der de fleste bruker RTK-stasjoner eller begrensningskabler
har vi lidarnavigering, og på A2 har vi i tillegg et KI-kamera som gir full
oversikt over hva som skjer i hagen, sier Sjöstrand.
Han og De Basso er ansatt i et ungt selskap, etablert i Kina
i 2019.
David Nicander (t. v.), Bo Lönnqvist, Julia Gillberg, Kamala Jonsson og Stina Axén i Gandalf Distribution med Dreame X50 Ultra Complete. Foto: Stian Sønsteng
Stylist Linn Hellström (f. v.), Jenny Marie Ekse Hovland (Power), Jan Martin Eriksen (Boston) og Luigi Shala (Dreame Norge). Foto: Stian Sønsteng
300 prosent vekst
– Hvor befinner dere dere i dag?
– Vi er på vei til å bli markedsledere, og er nummer én i
flere marked. Denne veksten gjelder også alle nordiske land, og Norden som
helhet, der vi har over 300 prosent vekst, sier De Basso.
– Hva er årsaken til dette?
– Vi har innovative produkter, med gode spesifikasjoner til
en bra pris. Samtidig har vi smarte produkter med en brukervennlig app. Nå
gleder vi oss til å vise verden produktene vi har satset utrolig mye penger på
å utvikle, sier De Basso.
Dreame H13 Pro (t. v.) og H15 Pro. Foto: Stian Sønsteng
Under arrangementet i Stockholm avsløres det at flere nye
produktgrupper som er på tur til Norden, som robotsnøfresere,
vindusvaskeroboter og luftrensere.
Dreame har en nordisk organisasjon med elleve ansatte.
– Fire av disse er ute i butikkene og på ulike messer for å
drive opplæring av forhandlerne. I tillegg representeres vi av distributørene
Gandalf Distribution og Boston, sier De Basso
– Hvor viktig er det at dere har lokalt ansatte?
– Det er svært viktig at vi forstår det lokale markedet, og
hvordan forbrukerne her tenker. Dette gir oss mulighet til å gi innspill til
dem som driver produktutvikling, og for oss er det et mål at produktene er så
nordiske som mulig, sier De Basso.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2025, som ble distribuert uke 15. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.