EIZO ETABLERER SEG I NORGE

Den nye skjermen på 24-tommer har et strømforbruk på kun 6W. Illustrasjon: Eizo

Eizo har tidligere blitt solgt via distributører i Norge. Nå ansetter de Tor Arne Moe, med bakgrunn fra Tech Data og Epson Norge, som landssjef.

Publisert

– Norges mest solgte kontorstol koster rundt 13.000 kroner, mens den ansattes PC-skjerm ofte er vesentlig rimeligere. Dette er et underkommunisert paradoks, fordi skjermkvalitet har like stor betydning for øynene som en kontorstol har for rygg og nakke, sier Tor Arne Moe i en pressemelding.

I Eizo blir hovedoppgaven til Moe å øke virksomheters bevissthet om øyehelse blant ansatte som tilbringer mesteparten av arbeidstiden foran en skjerm, blant annet kontoransatte og ansatte i kontrollrom.

– Det er utrolig givende å få jobbe med produkter og løsninger i dette kvalitetssjiktet. Vi har fått en virkelig bra start, blant annet gjennom nye kontrakter innenfor helsevesen, kringkasting, havbruk, forsvar og luftfart, sier Moe i pressemeldingen.

 

Flimmerfritt ut av esken

Eizo betyr bilde på japansk, og selskapet er ifølge pressemeldingen en kvalitetsledende produsent av skjermer og visuelle løsninger. De utvikler blant annet skjermer for aktører som har behov for bildekvalitet med ekstrem nøyaktighet, eksempelvis innen røntgen, kirurgi, forsvar og overvåkning av skips- og lufttrafikk.

Det er utrolig givende å få jobbe med produkter og løsninger i dette kvalitetssjiktet

Tor Arne Moe har erfaring innen salg og forretningsutvikling IT-bransjen, eksempelvis Tech Data, TD Synnex og Epson Norge, der han blant annet var landssjef.

I pressemeldingen vises det til at Eizo har en patentert teknologi som skal gjøre at skjermene rett ut av esken er 100 prosent reelt flimmerfrie og fininnstilt for menneskeøyet. I tillegg har skjermene cirka 80 prosent mindre blått lys, og en sensor som tilpasser lys og kontrast når lyset i rommet endres.

– Skjermer har en tendens til å flimre, men øynene oppfatter det ikke og blir tørre. I tillegg påvirker blått lys melatoninnivået i kroppen, og kan følgelig gi dårlig søvn. Skjermkvalitet bør bli like sentralt i virksomheters HMS-krav som kontorstoler, sier Moe i pressemeldingen.

 

Hovedkontor i Hakusan

Videre heter det at selskapet nylig lanserte en 24-tommers desktop-skjerm med et strømforbruk på kun 6W.

Tor Arne Moe. Foto: Eizo

– Dermed trenger den ikke kobles til strømkontakten og får tilstrekkelig strøm via en PC. Skjermen er verdens første som har fått energimerket A i EUs energimerkeordning av forbruksartikler og klassifiseringen TCO Certified, Generation 10, heter det i pressemeldingen.

– Valg av energibesparende skjermer kan ha stor betydning for virksomheters miljø- og økonomiregnskap. Norske virksomheter er generelt svært miljøbevisste og Eizo er nå godt posisjonert, sier Moe.

Eizo har hovedkontor i Hakusan i Japan. Forskning, utvikling og produksjon skjer i Japan, Kina, Tyskland og USA, og selskapet er representert i mer enn 130 land.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2025, som ble distribuert uke 41. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS