Teamleder Janicke Otertjern ved Elcare Kongsvinger og statsminister Jonas Gahr Støre flankert av Kongsvinger-ordfører Eli Wathne og Elkjøp-sjef Fredrik Tønnesen. Foto: Elkjøp

BER STØRE KUTTE MOMSEN

Teamleder Janicke Otertjern ved Elcare Kongsvinger og statsminister Jonas Gahr Støre flankert av Kongsvinger-ordfører Eli Wathne og Elkjøp-sjef Fredrik Tønnesen. Foto: Elkjøp

– Vi tror at en reduksjon av momsen på reparasjoner vil bidra til å skape et marked der reparasjon blir et reelt alternativ, sier Fredrik Tønnesen.

Publisert

Han er konsernsjef for Elkjøp i Norden, og oppfordringen hans til regjeringen er klar når statsminister Jonas Gahr Støre den 14. november besøker Elkjøps verksted Elcare på Kongsvinger.

– Elkjøp og handelen er et avgjørende bindeledd mellom myndigheter, produsenter og forbrukere. Vi har et stort ansvar både for kunder, arbeidsplasser og miljø, og vi håper på hjelp fra myndighetene for å gjøre reparasjoner og det å ta vare på tingene sine enda mer attraktivt, sier Tønnesen ifølge en pressemelding.

Her heter det at statsministeren er invitert til Elcare for å motta innspill til regjeringens pågående arbeid med sirkulærøkonomi, og en varslet handlingsplan.

På Kongsvinger får Støre se og høre om mulighetene som ligger i å ta vare på elektronikken en allerede har. Interessen fra forbrukerne er ifølge Elkjøp stadig økende, og selskapet ser et stort potensial for å reparere mer, oftere og bedre.

Kenneth Gundersen (adm. direktør Elcare, f. v.), Bernt Apeland (adm. direktør Virke), Eli Wathne (ordfører Kongsvinger), statsminister Jonas Gahr Støre, Camilla Gramstad (bærekraftsjef Elkjøp) og Fredrik Tønnesen (konsernsjef Elkjøp). Foto: Pål Haugen/OmBrukt
Kenneth Gundersen (adm. direktør Elcare, f. v.), Bernt Apeland (adm. direktør Virke), Eli Wathne (ordfører Kongsvinger), statsminister Jonas Gahr Støre, Camilla Gramstad (bærekraftsjef Elkjøp) og Fredrik Tønnesen (konsernsjef Elkjøp). Foto: Pål Haugen/OmBrukt

 

Må lønne seg

Vi vet at mange kunder ønsker å reparere produktene sine, men synes det er for dyrt

– For å lykkes med sirkulærøkonomi, må det lønne seg for både nordmenn og oss i Elkjøp. Vi vet at mange kunder ønsker å reparere produktene sine, men synes det er for dyrt. Vi tror at reduksjon av momsen på reparasjoner vil kunne bidra til å skape et marked der reparasjon blir et reelt alternativ for forbruker og næringsliv – som igjen vil trygge og skape nye arbeidsplasser, sier Tønnesen ifølge pressemeldingen.

Med på besøket er også administrerende direktør Bernt Apeland i hovedorganisasjonen Virke. Elkjøp og Virke legger vekt på viktigheten av samarbeid, og handelens rolle i overgangen til en sirkulær økonomi.

– Ingen kan påvirke kundeadferd som oss handelsaktører. Samtidig vil handelsnæringen i mye større grad treffes av EUs handlingsplan for sirkulærøkonomi enn tidligere klimapolitikk har gjort. Vi ønsker oss derfor et enda tetter samarbeid, og oppfordrer til å etablere et Klimapartnerskap mellom myndighetene og handelsnæringen, sier Tønnesen i pressemeldingen.

 

Elcare Nordic

Elkjøp tar hvert år imot over 550.000 elektroniske produkter for reparasjon i Norden. Siden 2015 har selskapet eid Elcare Nordic, som har tre store verksteder i Norge, Sverige og Finland. Dette er ifølge pressemeldingen Nordens største reparasjonstjeneste for elektronikk, med 230 ansatte som hver dag reparerer over 1.500 elektronikkprodukter. Halvparten av dette volumet står Elcare Kongsvinger for, med 80 ansatte. Selskapet er en merkeuavhengig servicepartner for Elkjøp, produsenter og andre forhandlere, og tilbyr også tjenester direkte til private. Selskapet ble grunnlagt i Kristiansand i 1986, med navnet InfoCare.

Powered by Labrador CMS