TROVERDIGHET SELGER TILBEHØR

– Som serviceteknikere har dere stor troverdighet, og en unik anledning til å selge tilbehør, sier Jonas Ahlqvist i Electrolux Nordic.

Publisert Sist oppdatert

Han er sjef for Norden når det gjelder salg av deler og tilbehør, og sier til Elesco-forsamlingen at hvitevarebransjen historisk sett har vært dårlig på tilbehør, med bare én prosent av omsetningen.

– Det ligger et stort potensial her, og vi har mulighet til å hjelpe dere med enkelte løsninger. Man må være tydelig på at man også selger tilbehør, og ikke bare reparerer. I Finland løste det man med at selgerne hadde med en ryggsekk med tilbehør man tok med inn til kunden. Det kan være ulike sett, til rundt 250 kroner, sier Ahlqvist.

Når salen blir spurt om serviceteknikerne selger tilbehør, kommer en avkreftende mumling til svar.

Tidligere handlet alt om reservedeler, nå er tilbehør blitt svært viktig for oss

– Det å tilby kundene et abonnement på å få byttet kullfilter til kjøleskapet er én løsning. Det skal byttes én gang i året og har en utsalgspris på cirka 200 kroner. Enkelte av våre samarbeidspartnere i Sverige har 400 abonnenter. Det gjør at kundene blir fornøyd, og gir en ekstra fortjeneste. Det blir fort penger om man tar vare på tilbehørssiden, sier Ahlqvist.

Egne støvsugerposer

Procorner er Electrolux’ verktøy der verksted og handlere kan finne servicetips og direktelenker til salg av tilbehør. Jonny Nilsson er sjef for ordrekontoret som håndterer det norske markedet.

– Delene dere får kommer fra vårt lager i Torsvik utenfor Jönköping i Sverige. I Sverige, Norge og Finland kan serviceteknikeren selge deler i hjemmet, det er ikke tillatt i Danmark. Vi er ti ansatte i Sverige som arbeider med deler og tilbehør, sier Nilsson.

Han forteller at 90 prosent av samtalene de mottar fra Sverige er fra privatpersoner, mens tilsvarende tall for Norge er 75 prosent.

– Tidligere handlet alt om reservedeler, nå er tilbehør blitt svært viktig for oss. I Norge og Sverige utgjør salget av reservedeler til hvitevarer 145 millioner svenske kroner, mens vi selger tilbehør for 22 millioner. Når det gjelder støvsugere, selger vi reservedeler for 10 millioner, mens tilbehør og da først og fremst støvsugerposer utgjør 60 millioner svenske kroner, sier Ahlqvist.

Han forteller at Electrolux produserer støvsugerposer til mange større kjeder, under deres eget varemerke.

– Vårt eget varemerke er Menalux. Vi har valgt å ikke bruke Electrolux-navnet, siden posene også kan brukes på støvsugere fra andre produsenter. Vi er den eneste støvsugerleverandøren som også lager poser.

Powered by Labrador CMS