Daglig leder Kjell Roar Unes i Elesco Norge, her med en hurtigkjøler fra AEG. Foto: Jan Røsholm

VERKSTEDENE TILBAKE I NORMAL GJENGE

Da Norge ble koronastengt 12. mars merket serviceverkstedene en nedgang i antall oppdrag. To måneder senere er de tilbake på normalen.

Publisert

Det viser statistikk fra servicebestilling.no, som er bransjens egen portal for håndtering av serviceoppdrag for hvitevarer. Verkstedkjedene Elesco Norge og ES-kjeden bekrefter at de nesten er tilbake i normal gjenge.

– Vi hadde ikke noen stor nedgang, og servicemengden har de siste par ukene tatt seg opp slik at vi per i dag har en økning sammenlignet med samme periode i fjor, sier daglig leder Kjell Roar Unes i Elesco Norge.

Hos ES-kjeden forteller konsulent Paul Stokholm at også de nesten er tilbake på normalen.

Konsulent Paul Stokholm i ES-kjeden. Foto: ES-kjeden.

– Vi merket raskt en nedgang, men antall serviceoppdrag har nå tatt seg opp igjen, sier Stokholm til fagbladet Elektronikkbransjen.

Portalen servicebestilling.no eies av Norske Elektroleverandørers Landsforbund (NEL), der hvitevareleverandørene er med. NEL er en del av Stiftelsen Elektronikkbransjen, og administrerende direktør Jan Røsholm sier mange kunder i forbindelse korona-tiltakene utsatte planlagte servicebesøk fordi de var redd for smittefaren.

– Det er gledelig at antallet serviceoppdrag nå har normalisert seg. For april ser vi faktisk en liten økning, fra 7988 oppdrag i 2019 til 8013 i 2020. Store hvitevarer som kjøl/frys er viktige for matoppbevaring, og vaskemaskiner for hygienen, og det er derfor viktig at disse blir reparert. Mange bransjer er hardt rammet av korona-tiltakene, men tilbakemeldinger fra våre medlemmer kan tyde på at vår bransje ikke har hatt det verst, sier Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng.

ES-kjeden

ES-kjeden består av 39 hvitevareverksteder, der mange også dekker tilstøtende produkter som storkjøkken og varmepumper.

– Det er fortsatt noen av våre verksteder som har permitterte i for eksempel 50 prosent, og dette har nok med antall serviceoppdrag og gjøre. Enkelte kunder ønsket nok ikke å få en servicetekniker inn i huset, men dette er i ferd med å normalisere seg, sier konsulent Paul Stokholm til fagbladet Elektronikkbransjen.

Elesco Norge

Store hvitevarer som kjøl/frys er viktige for matoppbevaring, og vaskemaskiner for hygienen, og det er derfor viktig at disse blir reparert

Elesco Norge består av 28 verksteder innen hvitevarer, lyd, bilde, data og telefoni. Daglig leder Kjell Roar Unes sier den svake nedgangen de hadde i mars i stor grad skyldes lokale restriksjoner når det gjelder forbudet mot å passere kommunegrenser.

– Dette så vi spesielt på Vestlandet og i Nord-Norge. Enkelte kunder utsatte også hjemmebesøk på grunn av smittefaren, men dette gjelder et lite antall når man ser på den totale mengden serviceoppdrag vi har. De fleste produktene vi reparerer hjemme hos kundene er hvitevarer som folk må få reparert, og her har vi fulgt smitterestriksjonene ved å sende ut informasjon til kundene i forkant. I enkelte tilfeller der våre serviceteknikere er godt voksne, eller kundene har vært i karantene, har vi også tatt produktene inn til verkstedet i stedet for å reparere det ute hos kunden, sier Unes.

– Har dere hatt andre utfordringer som følge av korona-restriksjonene?

– Det eneste måtte være at det har vært litt vanskeligere å få teknisk hjelp fra leverandørene, siden enkelte av dem har hatt permitteringer.

– Har dere mange permitterte selv?

– Etter det jeg kjenner til er det bare to-tre verksteder som har permittert serviceteknikere, men de fleste er nok tilbake nå. Vi har nok klart oss bra i forhold til mange andre bransjer, ikke minst fordi mange av produktene vi reparerer er viktige for kundene, til matoppbevaring og -tilbereding, vask og oppvask.

– Hva med brunevarene?

– Det er nok her nedgangen har vært størst, men heller ikke her snakker vi om store tall, sier Unes.

Powered by Labrador CMS