Konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch mener konkurrentene blir i dårlig humør hvis de kikker inn på tikkeren i resepsjonen som viser salget fra minutt til minutt. Foto: Stian Sønsteng

FÆRRE SILOER OG MER KOMMERSIELL NERVE

– Målet med vårt nye hovedkontor er færre siloer og en enda større kommersiell nerve. Så langt har det vært en ny giv internt, det er det ingen tvil om!

Publisert Sist oppdatert

Det sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i Elkjøp Nordic AS, når han tar mot fagbladet Elektronikkbransjen i selskapets nye nordiske hovedkvarter på snaut 8.500 kvadratmeter i Nydalsveien 18 i Oslo. Det er eiendomsselskapet Avantor som eier bygget.

– Lokalene er åpne og gir bedre mulighet for dialog på tvers av avdelingene. Dette er en fin arena for gode møter med leverandørene, og for interne møter og opplæring. Og, det er klart, å være i nye og flotte lokaler gir en ekstra motivasjon. Vi merker allerede at energinivået er høyere, sier Semlitsch.

– Hvilke utslag gir dette?

– Enda mer summing og latter på tvers av avdelingene. Dette er kanskje mer en følelse enn noe man eksakt kan sette fingeren på, sier Semlitsch.

– Er det slik at folk først nå blir kjent med kolleger de har hatt i mange år?

– De som for eksempel arbeider med IT har kanskje ikke så ofte møtt dem som arbeider med det kommersielle, og den praten er viktig. Vi har vært opptatt av å skape åpne soner, slik at det er lett å ta kontakt. Derfor hadde vi også et lite rebusløp på kontoret da vi hadde flyttet inn, slik at alle skal vite hvor kollegene sitter og hva de gjør.

Brukere av bygget blir administrasjonen til Elkjøp Nordic samt innleide konsulenter, totalt rundt 270 personer, innen blant annet finans, innkjøp, logistikk, operasjoner, personal og kommunikasjon.

I resepsjonsområdet henger en tikker som viser omsetningen i konsernet, med 15 minutters forsinkelse.

– Det er veldig morsomt å følge denne i løpet av dagen, og den er også med å ta pulsen på handelen vi er så opptatt av. Den viser også antall kunder i løpet av dagen, og på ukesbasis resultatet av kundetilfredshetmålingen i butikkene. Vi har hentet inspirasjon til dette fra Varner-gruppens kontor i Asker, og hadde en runde hos dem og andre i forkant for å hente idéer.

Kikker på tikkeren

– Dere er ikke redd for at konkurrentene kikker inn på tikkeren for å notere dagens tall?

– Absolutt ikke. I så fall blir de bare i dårlig humør! ler Semlitsch.

– Hvor mye tid har du selv brukt i forbindelse med flyttingen til nye lokaler?

– Veldig lite. Vi har hatt en egen gruppe som har vært selvgående, jeg vil nærmest kalle det en dugnadsgruppe, som har fått frie tøyler, sier Semlitsch.

Her har Martine Grønlund, Thomas Brudeseth, Hans-Petter Døvre, Stein Riibe, Odd Bergseth, Frank Høgseth, Scott Wernet, Rolf Rasmussen, Tove Hungnes og Kjersti Evensen vært med.

Semlitsch sier de har ønsket å ta med seg selskapets historie over i de nye lokalene.

– Vi er stolte av kulturen og historien vår. I første etasje handler det mye om ekspansjonen siden selskapet ble etablert i 1962. Møterommene har navn etter Danmark, Finland, Færøyene, Island, Grønland, Norge og Sverige, gjerne knyttet opp til den første butikken i hvert land. I andre og tredje etasje har vi dratt parallellene til ikoniske produkter og våre egne varemerker. I fjerde får vi Thor Bjarmann Learning Center, som åpner den 12. oktober. I dette auditoriet er det plass til 300 personer, og her kommer vi blant annet til å ha varehussjef-opplæring, andre kurs og personalmøter, sier Semlitsch.

Det er Martine Grønlund, som har ansvaret for grafisk design i konsernet, som har laget grafikken som henger på veggene i møterommene.

– Disse er virkelig flotte, og vi synes det er spennende å vise frem historien vår på denne måten, sier Semlitsch.

Fest for naboene

– Hvordan er det blitt mottatt blant de ansatte at de har flyttet arbeidssted fra Lørenskog til Nydalen?

– Dette er en ny hverdag for mange, og flere vil nok bruke kollektivtransport enn tidligere. Når det er sagt; vi hadde 120 parkeringsplasser som skulle fordeles mellom de 270 som har arbeidssted her, og var usikre på om det var nok. Men, det var kun 80 som søkte. Resten bruker buss, t-bane og tog, eller de sykler eller går. Også de som bor utenfor Oslo-gryta har vært overraskende positive til stedet vi er flyttet til, sier Semlitsch.

En måneds tid etter at de har tatt det nye bygget i bruk, arrangerer Elkjøp Nordic nabofest.

– Vi ønsker å være en god nabo her i Nydalen, og tenkte at det var hyggelig å invitere 300 naboer på besøk. De som deltar får en godtepose med blant annet VR-briller, barbermaskin, spinner og et gavekort på 200 kroner de kan bruke i våre butikker, sier Semlitsch.

I Phonehouse-butikken, som holder til ved hovedinngangen i Elkjøp-bygget, møter vi butikksjef Sveinung Alvestad.

– Det er veldig flott å ha Elkjøp Nordic som nærmeste nabo. Det gjør at vi har ekspertisen i nærheten. Samtidig er det spennende at vi har et nytt konsept, der vi satser sterkere på bedriftskunder siden det kanskje er 150 bedrifter som ligger i umiddelbar nærhet til oss. Vi har dessuten BI like ved, og mange privatpersoner som bor i området, sier Alvestad.

Han er ny både i konsernet og bransjen, og har tidligere drevet med salg innen fiskeoppdrett.

Posesalg til fond

– Den nye Phonehouse-butikken er enda mer urban, og elementer herfra blir dratt videre ut i de andre butikkene. Vi har nettopp åpnet Phonehouse-butikker i Sandvika storsenter og på Bærums verk, har totalt 85 Phonehouse-butikker i Norden, og vil også komme med franchise-butikker i dette konseptet. Det har vi allerede i Sverige, og i løpet av året kommer den første i Norge, sier Semlitsch.

Martine Grønlund (f. v.) er ansvarlig for grafisk design, Hans-Petter Døvre er direktør butikkformat og portefølje mens Odd Bergseth er prosjektleder for flyttingen av Elkjøp Nordic til Nydalen. Foto: Patric Lamu/Elkjøp Nordic

– Tilbake til selve flyttingen; hvordan gikk denne?

– Vi flyttet ut fra Lørenskog fredag, og mandag morgen den 21. august var alle på her i Nydalen. Det eneste som sto igjen var en liten kontainer, alt det andre hadde vi solgt til de ansatte, og pengene gikk til Elkjøp Foundation. At det gikk så smidig, var takket være en grundig planleggingsprosess. Siden denne var god, var vi raskt klare til et nytt kapittel i konsernets historie, sier Semlitsch.

Elkjøp Foundation er en del av selskapets program for samfunnsansvar, som på engelsk kalles Corporate Social Responsibility (CSR). Fondet ble lansert under Campus-arrangementet på Gardermoen i mai.

– I fondet samles våre egne sponsormidler, penger vi kan få fra andre, og vi starter nå med posesalg der overskuddet går til fondet. Fondet skal gå til lokale, nasjonale og globale formål, og skal støtte dem som trenger hjelp til å henge med i den teknologiske utviklingen i samfunnet, sier merkevaredirektør Åshild Indresøvde i Elkjøp Nordic.

– Skal dere selge poser?

– Ja, det stemmer. Vi har ikke tatt betalt for posene våre, og begynner med det av to grunner; at vi tar en eller to kroner per pose, dette er avhengig av hvilket land vi snakker om, vil bidra til å redusere plastforbruket. Dessuten vil overskuddet fra posesalget gå rett til Elkjøp Foundation, dermed vil også kundene våre bidra til å gjøre noe godt for verden, sier Indresøvde.

Powered by Labrador CMS