Norges-sjef i Elkjøp, Fredrik Tønnesen, sier selskapet har satt beredskapsteam for å håndtere korona-krisen. Foto: Elkjøp
Norges-sjef i Elkjøp, Fredrik Tønnesen, sier selskapet har satt beredskapsteam for å håndtere korona-krisen. Foto: Elkjøp

SLIK MØTER ELKJØP KORONA-TIDEN

– Korona-epidemien rammer oss alle på en eller annen måte, og som for alle andre bransjer er dette en situasjon som er spesiell og krevende.

Publisert

–  Vår aller viktigste prioritet nå er sikkerheten til våre kunder og medarbeidere, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi har tidligere skrevet at Elkjøp har avlyst sin store opplæringsmesse Campus, som skulle gått av stabelen på Gardermoen i mai og juni, på grunn av koronaviruset. 

Nå melder flere elektronikkjeder at salget i enkelte kategorier stiger som følge av korona-situasjonen. 

–  Hvilke varegrupper er det folk kjøper mest av?

– Vi merker helt klart at mange er hjemme og at det fra kundene våre er et økt behov for å oppgradere hjemmekontorløsninger eller underholdningstilbudet i hjemmet. Økning i salget av PC-skjermer og produkter innen gaming er klare tegn på det. Vi ser også en økning av produkter til matoppbevaring som frysebokser og kjøleskap, sier Tønnesen.

– Hvordan lagerkapasiteten er på de mest populære produktene?

– Vi er inne i en helt ekstraordinær situasjon, det er det ingen tvil om. Først og fremst jobber vi på spreng for å ta vare på våre medarbeidere slik at vi kan være til stede for kundene våre.  Med store innkjøp og solide lagre er vi godt forberedt, men vi kan ikke utelukke at vi i perioder kan gå tomme for enkelte produkter som følge av dette. Per nå ser det ut som vi skal ha god tilgang på varer fremover, sier han.

Vekst på nett

– Ser dere en endring i om folk handler i butikk eller på nett?

– Vi ser den siste tiden at vi har sterk vekst på nett, noe som er naturlig i den spesielle situasjonen vi alle er oppe i, med mange hjemme på grunn av hjemmekontor, karantene og/eller barn som er hjemme fra skole og barnehage. Dette gjelder også klikk og hent, hvor vi øker kapasiteten for å klare å ta unna alle ordrene. Kundetrafikken i butikk er varierende, avhengig av hvor butikkene våre er lokalisert. Vi har tatt strenge forholdsregler, slik at kundene våre skal være og føle seg trygge når de besøker oss i denne tiden. Samtidig oppfordrer vi våre kunder til å følge retningslinjene som kommer fra Folkehelseinstituttet, sier Norge-sjefen.

– Hvordan jobber dere ute i butikk nå med de restriksjonene som finnes; er det spesielle tiltak dere har innført?

– Vi følger retningslinjene som er gitt av helsemyndighetene og innfører også stadig nye selv for å sikre at vi på best mulig måte tar vare på alle ansatte og kunder. Vi har innført en rekke tiltak ute i butikk og på hovedkontoret. For å nevne noen er det innført reiseforbud, eksterne møter er avlyst, det er innført hjemmekontor der det er mulig, og personer som er utsatt eller er i faresonen er satt i karantene. Det er også innført strenge hygienerutiner som innebærer hyppigere vask, bruk av hansker ved kasseområdet, restriksjoner rundt våre gamingområder og synlig informasjon i varehusene på forholdsregler vi ønsker kundene våre skal ta når de besøker oss, sier han.

– Hvordan jobber dere på kjedekontoret?

– Ledergruppen i Elkjøp Norge, sammen med satt beredskapsteam og har skypemøter opptil flere ganger om dagen hvor det diskuteres hvilke grep som må tas fra time til time. Nå er det alle mann på dekk, og det gjelder i alle deler av organisasjonen. Vi tar nå time for time og gjør de grepene vi ser er nødvendige med våre ansattes og kunders sikkerhet i førersetet, sier Tønnesen.

Elektronikkbransjen.no/korona

På elektronikkbransjen.no/korona har vi samlet alle saker om hvordan spredningen av koronaviruset (Covid-19) påvirker bransjen.